Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > 20 základních vlastností digitální stopy...

Ikona informativni

20 základních vlastností digitální stopy učitele

Autor: Jaroslav Mašek
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese http://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Na digitální stopy lze nahlížet z různých pohledů. Následující článek ukazuje jeden z nich. Představuje digitální stopu učitele pomocí 20 nezbytných vlastností, které ji charakterizují.
Klíčová slova: technologie, učitel, Digitální stopa učitele

Dělat to, co chcete dělat, zanechat stopu způsobem, který považujete za důležitý a trvalý – to je dobře prožitý život.

Laurene Powell Jobs

 

Je digitální stopa a digitální stopa. Digitální stopa učitele je ta druhá. Není to jakákoliv stopa, kterou po sobě učitelé v internetu zanechávají. Není ani obrázkem jejich dětí na Instagramu či selfiem z dovolené na Facebooku, a dokonce ani komentářem platové situace v komunitě učitelů tamtéž nebo kdekoliv jinde. Jaká tedy je? 

Zdroj: Gerd Altmann (geralt), Pixabay

V následujícím textu vám představím 20 vlastností své učitelské digitální stopy. Tyto vlastnosti jsou zároveň principy, které aplikuji při jakékoliv své online aktivitě v roli učitele. Seřadil jsem je abecedně, jelikož jsou pro mě všechny stejně důležité.

Jako učitel se vždy snažím, aby moje digitální stopa byla:  

  1. adresná,
    vždy cílí na konkrétní skupinu, většinou učitelů, studentů a ostatních, kteří se zajímají o technologie a vzdělávání;
     
  2. aktuální,
    vztahující se k současným tématům, kterým stojí za to nebo je potřeba se věnovat;
     
  3. informativní,
    vždy nese informaci, kterou se snažím druhým předat; 
     
  4. inspirující,
    aby přiměla druhé k zamyšlení; 
     
  5. kvalitní,
    je garancí kvality, značkou, která je spojena s mojí osobou;

  6. mezinárodní,
    pro zvýšení svého dopadu na mnohonásobně větší skupinu lidí;
     
  7. motivující,
    aby motivovala ty, kteří mou stopu sledují;

  8. objektivní,
    snažící se nikomu nestranit;  
     
  9. otevřená,
    publikovaná pod svobodnou licencí Creative Commons. Dávám ostatním možnost svůj obsah dále použít a udělat z něj ještě lepší; 
     
  10. pozitivní,
    snažící se působit na lidi pozitivně; 
     
  11. profesionální,
    a to v maximální možné míře, stejně jako se o to snažím ve škole;
     
  12. profesní,
    vztajující se k mé profesi a k tématům s ní spojených; 
     
  13. příkladná,
    ve snaze ukazovat, jak by ji mohli vytvářet druzí; 
     
  14. přínosná,
    aby druhým pomohla, byla přínosem; 
     
  15. sdílená,
    a nikoliv soukromá, určená výhradně pro mé vlastní využití. Sdílím svou stopu s ostatními, nemám zájem odnést si ji do hrobu; 
     
  16. spojující,
    jelikož digitální stopa učitele má velký potenciál lidi spojovat;
     
  17. trvalá,
    minimálně tak dlouho, aby mě přežila; 
     
  18. tvůrčí,
    ve snaze vyvolat v lidech potřebu činnosti, dostat je z pasivního režimu do režimu aktivního, tvůrčího;
     
  19. veřejná,
    neanonymní, transparentní. Má digitální stopa učitele mě prezentuje, nikoliv skrývá před světem;
     
  20. a zanechávající odkaz,
    který zůstane navždy živý. Nevím, zda se mi to někdy podaří, ale nikdy se o to nepřestanu snažit.

 

Dodatek na závěr

O digitálních stopách je určitě potřeba mluvit. Je jistě důležité, abychom my učitelé byli schopni učit naše žáky chránit jejich digitální stopu stejně jako chránit jejich osobní data. Digitální stopa učitele je však o trochu jiných zásadách.
 
Prostřednictvím svých digitálních stop mohou učitelé žákům ukázat, jak správně digitální stopy vytvářet. Pak už jen stačí, aby žáci digitální stopy svých učitelů sledovali a následovali.
A to je vůbec ten nejtěžší úkol, kterého by se učitelé měli snažit svými digitálními stopami dosáhnout.
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 23. 10. 2019
Zobrazeno: 1222krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
MAŠEK, Jaroslav. 20 základních vlastností digitální stopy učitele. Metodický portál: Články [online]. 23. 10. 2019, [cit. 2019-11-12]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/22272/20-ZAKLADNICH-VLASTNOSTI-DIGITALNI-STOPY-UCITELE.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
1.Autor: Bořivoj BrdičkaVloženo: 23. 10. 2019 08:06

Dovolím si poznamenat, že roli, v níž učitel zanechává online stopu tak, jak si to Jarda představuhe, říkáme kurátorská.

Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.