Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Jak jsme společně rozvíjeli digitální gramotnost...

Ikona informativni

Jak jsme společně rozvíjeli digitální gramotnost na letní škole PPUČ

Autor: Mgr. Markéta Čonková
Spoluautor: Ing. Eva Fanfulová
Anotace: Co je to digitální gramotnost? Jak konkrétně se daří rozvíjet digitální gramotnost na vašich školách? A věděli jste, že stačí jednoduchý nástroj, jako je Storyboard That a poté už jen naše nápady, aby žáci mohli rozvíjet své dovednosti a naplňovat tak očekávané výsledky učení?

Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).
Tyto otázky a odpovědi na ně provázely workshop na téma rozvoje digitální gramotnosti, který vedla Ing. Eva Fanfulová – Garantka Digitální gramotnosti v projektu PPUČ.
Klíčová slova: digitální gramotnost, PPUČ, letní škola, Storyboard That, výsledky učení

Workshop začal vzájemným seznámením účastníků. Společnou otázkou pro všechny byl vztah k digitální technologii (DT). Jak byste odpověděli vy? Tykáte si s DT, nebo si raději s DT vykáte? A jak byste odpovědi od kolegů zjistili? Použili byste nějaký nástroj (např. Mentimeter) nebo papírové lístečky či diskuzi? Účastníci si v teoretické části workshopu připomněli, jak lze DT ve výuce využívat – od DT jako didaktického nástroje přes DT jako nástroje pro rozvoj digitální gramotnosti až po DT jako prostředku pro rozvoj informatického myšlení. 

V praktické části workshopu byli účastníci rozdělení do skupin. Nastal čas náhodného losování. A protože jsme se celou dobu pohybovali na poli digitálna, i losování bylo trochu netradiční. Žádná čísla, žádné papírky. Lektorka vymyslela vskutku originální způsob, který u účastníků vykouzlil úsměvy na tvářích. Každý dostal obálku a v ní našel postavu zvířete, která byla vytisknuta na 3D tiskárně. Vskutku nápadité, a navíc účastníci projevili zájem dozvědět se více. Účastníci ve skupinách vytvářeli vizuální podobu skupiny a následně ostatním svou skupinu představili. K tvorbě použili stránku Storyboard That.

Jedná se o nástroj pro online tvorbu komiksů. K dispozici bylo několik postav, různé emoční výrazy postav ve tváři, předpřipravené scény a samozřejmě typické komiksové bubliny pro text. Úkolem účastníků bylo kromě jiného ve výrazu tváře reflektovat jejich vztah k DT. Pokud byste uvažovali o využití aktivity se žáky ve škole, je vhodná téměř pro jakýkoliv stupeň vzdělávání. Kromě rozvoje spolupráce ve skupině dochází k naplňování cílů digitální gramotnosti. Konkrétně můžeme uvažovat nad tvorbou nového digitálního obsahu a sdílení. Našli bychom i více očekávaných výsledků učení, pokud bychom se na ně při přípravě aktivity zaměřili. Doporučujeme vyzkoušet např. pro tvorbu komiksu na téma Jak se chovat bezpečně v online světě.

 

Na závěr workshopu účastníci s lektorkou sdíleli vlastní realizované aktivity a společně se zamýšleli, jak docházelo k naplňování očekávaných výsledků učení v jednotlivých oblastech. Porozumět konceptu digitální gramotnosti je běh na dlouhou trať. Úspěchu lze nejlépe dosáhnout, pokud budeme své aktivity plánovat s ohledem na očekávané výsledky učení, prakticky realizovat ve třídách, sdílet své zkušenosti a společně se s ostatními zamýšlet a diskutovat o tom, co fungovalo a co příště udělat jinak či lépe. A právě takovou možnost a podporu našim školám přináší projekt PPUČ a vzájemná setkání všech zapojených.

Přílohy:
NáhledTypVelikostNázev
Odstranitpdf1894 kBPrezentace – letní škola 2019
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 26. 09. 2019
Zobrazeno: 601krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
ČONKOVÁ, Markéta. Jak jsme společně rozvíjeli digitální gramotnost na letní škole PPUČ. Metodický portál: Články [online]. 26. 09. 2019, [cit. 2019-10-14]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/22223/JAK-JSME-SPOLECNE-ROZVIJELI-DIGITALNI-GRAMOTNOST-NA-LETNI-SKOLE-PPUC.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.