Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Jak (ne)používat technologie – díl 4.: e...

Ikona prakticky

Jak (ne)používat technologie – díl 4.: e-mail

Ikona zkusenost
Autor: Jaroslav Mašek
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese http://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Seriál Jak (ne)používat technologie je o tom, jak technologie nepoužívat, a přitom je používat. Přesněji, jak je používat efektivně. Autor v něm nechává čtenáře nahlédnout do svého světa učitele (ne)používajícího technologie a ukazuje, jak tyto své zkušenost přenáší na své žáky. Čtvrtý díl je věnovaný e-mailu.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence: Nejsou přiřazeny žádné klíčové kompetence.
Očekávaný výstup:

Příspěvek nemá přiřazen žádný očekávaný výstup.

Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:

Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

Klíčová slova: technologie, vzdělávání, e-mail, notifikace, GTD, Jak (ne)používat technologie

Představte si, že nemáte e-mail. Představte si, že jej nemáte, i když jich máte několik. Já jich mám hodně, přesto se snažím neustále udržet tuhle představu. Proč? Důvodů je hned několik. Tím hlavním je, abych e-mailově neprekrastinoval (o tom jsem psal minule). A pak, aby mě tahle služba zcela nepohltila. Snažím se ovládat e-mail, aby e-mail neovládl mě. 

E-mail nikdy nenotifikuje. Nikdy a nikde.

E-mail a notifikace

Stojí za to tohle zopakovat. Na žádném z mých zařízení, od notebooku po hodinky, e-mailový klient nikdy neposílá upozornění. Vlastní sebekontrolou si určuji, kdy a jak často budu e-maily kontrolovat. Nemyslete si, že jsem v tom nějak mimořádně dobrý. Stále na sobě i v tomto směru musím pracovat. 

Každý e-mail v samostatné aplikaci a vždy jen pro jeden konkrétní účel.

Co účet, to aplikace

Když říkám, že žádný e-mail nemám, myslím tím, že jsem jeho přítomnost vytěsnil. Žiji v představě, že jej ve skutečnosti vůbec nepotřebuji. A pokud ano, vždy jen jeden a pro konkrétní účel. Například e-mail pracovní – školní pro komunikaci s učiteli a rodiči. Nebo pracovní – mimoškolní pro komunikaci se spolupracovníky a partnery. Nebo soukromý – pro osobní účely. Nikdy tyto e-maily spolu nekombinuji. Nepoužívám jednoho e-mailového klienta pro všechny své e-maily. Stejně jako v životě i v e-mailu odděluji práci od jiné práce a od svého soukromí. Pro každý e-mailový účet používám samostatného klienta či aplikaci.

Doručená pošta není Spam.

Doručená pošta 

A pokud už jdu do konkrétní Doručené pošty, nechci tam najít spam. A pokud se tam objeví, hned ho řeším tak, aby tam již příště nebyl, pomocí filtrů a blokací, zrušením odběrů apod. Čím méně nevyžádaných zpráv v poště najdu, tím méně času v ní strávím a tím víc se mohu zaměřit na zprávy, které jsou opravdu důležité a vyžadují mou pozornost.

Hotovo! Výborně, teď máte vše pod kontrolou. 

Doručená pošta jako nástroj GTD

A ještě jedna důležitá věc. Doručená pošta každého e-mailového účtu plní současně roli GTD Inboxu, tj. místa, kde zůstávají ty zprávy, které jsou zároveň i mými úkoly (dle svého obsahu) a které je nutné v dané oblasti (práci, soukromí) udělat/splnit co nejdříve a tím pádem mají nejvyšší prioritu. Vše ostatní končí ve složkách příslušného klienta.

Nejkrásnější Inbox je prázdný Inbox.

 

Přistupovat do e-mailu z různých zařízení je základ.

E-mailový klient napříč ekosystémem

Když jsem popisoval, že pro každý e-mailový účet mám samostatnou aplikaci, většinou je tato aplikace multiplatformní a já ji současně používám na tabletu i telefonu. A pokud multiplatformní není, desktopového klienta doplní v mobilní platformě jiná aplikace tak, abych měl každý e-mail synchronizován napříč celým ekosystémem. Přistupovat do e-mailu i z jiných zařízení – nejen z notebooku – je nevyhnutelné a naprosto nezbytné pro mou flexibilitu a nevázanost na jediné zařízení.

Mobilní aplikace, které používám k e-mailové komunikaci.

 

A nakonec opět mí žáci

Nakonec jako vždy přemýšlím, jak tento svůj přístup při používání e-mailu předat svým žákům a zda jim to vůbec může pomoct. A uvědomuji si, že první, i když malý krok, jsme už udělali, když jsem po nich chtěl, aby striktně oddělili soukromou komunikaci od té pracovní – v jejich případě školní – a používali při e-mailové komunikaci s učiteli výhradně školní e-mail. To další, jako například rozdělení těchto komunikací do samostatných klientů, je opět otázkou jejich technologického vývoje, který ovšem bude s největší pravděpodobností jiný, než je ten můj. Divil bych se, kdyby tomu bylo jinak.

Zařazení do seriálu: Tento článek je zařazen do seriálu Jak (ne)používat technologie.

Ostatní články seriálu:

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 29. 05. 2019
Zobrazeno: 1509krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

2 uživatelé Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
MAŠEK, Jaroslav. Jak (ne)používat technologie – díl 4.: e-mail. Metodický portál: Články [online]. 29. 05. 2019, [cit. 2019-08-23]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/22125/JAK-NEPOUZIVAT-TECHNOLOGIE---DIL-4-E-MAIL.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
1.Autor: Pavlína HublováVloženo: 29. 05. 2019 09:30

Děkuji za tento článek. Jsou to sice "staré pravdy", ale je třeba je opakovat, aby se dostaly ke všem potřebným. Ještě bych si dovolila přidat jedno pravidlo, které se mi osvědčilo.

Velmi často jsem zkoušela různé aplikace, nástroje apod., které ovšem vyžadovaly registraci e-mailem. K tomu jsem využívala tzv. anonymí e-mailové schránky, tj. emaily, které jsou online a které jsou funkční jen nějakou omezenou dobu (od 30 minut až po dny). Pokud se mi aplikace líbila, teprve pak jsem se tam přihlásila prostředictvím svého e-mailu.

Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.