Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Jak (ne)používat technologie – díl 1.: e...

Ikona prakticky

Jak (ne)používat technologie – díl 1.: ekosystém

Ikona zkusenost
Autor: Jaroslav Mašek
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese http://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Seriál Jak (ne)používat technologie je o tom, jak technologie nepoužívat, a přitom je používat. Přesněji, jak je používat efektivně. Autor v něm nechává čtenáře nahlédnout do svého světa učitele (ne)používajícího technologie a ukazuje, jak tyto své zkušenost přenáší na své žáky. První díl je věnovaný jeho ekosystému a roli jednotlivých zařízení v něm.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence: Nejsou přiřazeny žádné klíčové kompetence.
Očekávaný výstup:

Příspěvek nemá přiřazen žádný očekávaný výstup.

Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:

Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

Klíčová slova: učitel, technologie, ekosystém, smartwatch, smartphone, tablet, notebook, počítač, Jak (ne)používat technologie

Přijdu do kabinetu, položím tašku na stůl a postupně z ní začnu vytahovat všechna svá zařízení, která budu potřebovat ke své práci: chytrý telefon, tablet a notebook. Zařízení rozložím na pracovním stole a zkontroluji, že jsou připojena k WiFi. Teprve nyní je můj stůl připraven.

Každé zařízení má svou roli

Na úvod bych rád řekl toto: každé z uvedených zařízení v mém ekosystému slouží k něčemu jinému, proto je tu taky všechna mám. Zapomněl jsem zmínit chytré hodinky, které do mého ekosystému zapadají taktéž. Asi je to tím, že ty mám neustále na ruce, což není u hodinek nic překvapivého.

Na nich sleduji důležité notifikace od žáků, rodičů a kolegů, řeším krátké odpovědi v rozsahu několika slov či emotikonů a kontroluji nejbližší události v kalendáři.

Telefon pak vytahuji pro o něco delší, zpravidla neformální, rychlou textingovou komunikaci, na zjišťování rozvrhu, kontrolu a vkládání úkolů, událostí a poznámek.

Na všechny ostatní pracovní činnosti mám notebook. To je můj hlavní pracovní nástroj, bez jakýchkoliv notifikací, a to ani u mailů. Notifikace mám až na výjimky zcela vypnuty i na telefonu. Těmi výjimkami jsou, podobně jako u hodinek, notifikace od žáků, rodičů a kolegů, ovšem bez zvuku či vibrací. Vibrují jen hodinky, a to jen omezeně, aby mě nerušily během výuky i o přestávkách.

Zdroj: pxhere

 

Tablet s vybranými aplikacemi pak používám především jako alternativu k desktopovým nástrojům a cloudu v rámci své výuky ICT. Režim notifikací je tu stejný jako na notebooku – všechny jsou zcela vypnuty. A i když tablet není výhradně a pouze mým pracovním nástrojem, nechci být rušen ani při sledování filmů či čtení knih.

Záměrně zde vůbec nezmiňuji sociální sítě. S těmi pracuji na všech zařízeních různě a zcela specifickým způsobem. K sociálním sítím se ale vrátím v samostatném dílu.

Hodinky, telefon, tablet a notebook tvoří jednotný ekosystém, v němž každé zařízení ví, co se stalo na tom druhém, a tyto informace si vyměňují. A to nejen v rámci Mac OS, iOS a iCloudu, ale i prostřednictvím dalších cloudových služeb od Googlu a Microsoftu, která pro svou práci učitele každý den potřebuji také. Ke svým aktuálním datům se totiž potřebuji dostat nejen na svých zařízeních, ale např. i na počítačích ve škole, kde iCloud není.

Ekosystém je to po právu i proto, že pokud pracuji s telefonem, nevibrují mi hodinky a naopak. A když někdo volá, mohu přijmout hovor na tom zařízení z výše uvedených, které mám zrovna nejblíž.

Žáci si svůj ekosystém vytváří jinak

Stejně jako já používají i žáci více zařízení najednou. Minimálně ve chvíli, kdy ve výuce či doma začnou pracovat s tabletem a/nebo počítačem.

Jak si oni nastavili svůj ekosystém či pseudo ekosystém?

Dělají na všech zařízeních všechno, nebo mají každé vyčleněno na jiné činnosti, a tím pádem na nich mají nainstalované jiné aplikace a také odlišně nastavené notifikace?

Představil jsem svým žákům svůj ekosystém stejně jako teď vám a chtěl jsem vědět, jak je to u nich. Zjistil jsem, že o tom v 15 letech nepřemýšlejí, rozdílné nastavení neřeší.

Nechal jsem je o tom přemýšlet. Nevnucoval jsem jim svůj přístup. Věřím, že časem sami dojdou k tomu, co jim nejlépe vyhovuje.

A že si svůj ekosystém nastaví jinak, než jsem to udělal já? O tom není sebemenších pochyb.

 

Otázky do diskuze 

Ptáte se svých žáků na jejich ekosystém?

Dává jim jeho tvorba smysl nebo to pro ně není důležité? 

Zařazení do seriálu: Tento článek je zařazen do seriálu Jak (ne)používat technologie.

Ostatní články seriálu:

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 27. 02. 2019
Zobrazeno: 1157krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 4.666666666666667
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

2 uživatelé Hodnocení článku : 5
1 uživatel Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
MAŠEK, Jaroslav. Jak (ne)používat technologie – díl 1.: ekosystém. Metodický portál: Články [online]. 27. 02. 2019, [cit. 2019-04-23]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/22007/JAK-NEPOUZIVAT-TECHNOLOGIE---DIL-1-EKOSYSTEM.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
1.Autor: Bořivoj BrdičkaVloženo: 27. 02. 2019 17:24

Budete-li k tomuto tématu hledat více informací, zjistíte, že dnes je běžné vést žáky k tomu, aby pro různé činnosti používali různé přístroje. Analogicky k 1:1 se pak mluví 1:many. Statistiky říkají, že začíná být většina lidí vybavena více různými přístroji.

Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.