Text článku:
Klíčové kompetence:
- základní vzdělávání – kompetence k učení – vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
- základní vzdělávání – kompetence k řešení problémů – vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému
Očekávaný výstup:
základní vzdělávání – Český jazyk a literatura
- odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji
- využívá základy studijního čtení – vyhledá klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu; samostatně připraví a s oporou o text přednese referát
- vyhledává informace v různých typech katalogů, v knihovně i v dalších informačních zdrojích
- v mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních, nonverbálních i paralingválních prostředků řeči
Popis výukové aktivity:
Pro učební činnost lze využít různé formy a metody práce, vhodná je např. skupinová práce či celotřídní projekt, ale lze zadat i jako samostatnou práci formou domácího úkolu. Tématem je zdravá výživa. Na základě úkolů v pracovním listu by žáci měli dojít k závěru, zda se stravují spíš zdravě, nebo spíš nezdravě, jaké výživové hodnoty a v jakém poměru jsou obsaženy v jejich oblíbené potravině. Uvedou vedle internetových vyhledávačů další zdroje, v nichž můžou najít určitý typ informace.
Na závěr si připraví prezentaci pro své spolužáky, získají tak zpětnou vazbu, zrekapituluji celý postup práce a procvičí komunikační dovednosti. Zpětně zhodnotí, zda ve svém projevu hovořili přiměřeným tempem, zda vhodně frázovali, zda jejich intonace odpovídala druhům vět, zda všechna slova zřetelně vyslovili.
Komentář z pohledu gramotností
Z pohledu digitální gramotnosti žák získává potřebné informace z různých digitálních zdrojů na základě vlastních kritérií pro vyhledávání; získané informace posuzuje z hlediska souladu s již známými, a na základě věrohodnosti příslušného zdroje. Vytváří a upravuje digitální obsah v různých formátech, dané formáty kombinuje (vytváří webové prezentace, infografiku a multimédia), vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků ke splnění stanovených cílů.
Z pohledu matematické gramotnosti žák využívá číselnou osu, tabulky, diagramy a grafy, názorná schémata, myšlenkové mapy, fotodokumentaci, obrázky a náčrtky. Vyhledá samostatně informace z různých médií (tištěných i digitálních) ke zvýšení efektivity své učební činnosti nebo k řešení problémů, posoudí věrohodnost informačních zdrojů, které využívá, rozpozná nepřesné a neúplné informace, dohledá potřebné informace, porovná různá sdělení a rozhodne, zda sdělují totéž.
Z pohledu čtenářské gramotnosti žák samostatně (průběžně a podle potřeby) hledá a propojuje výslovné i skryté informace v textu.
Zařazení do seriálu: | Tento článek je zařazen do seriálu Výukové aktivity pro rozvoj čtenářské, matematické a digitální gramotnosti na 2. stupni ZŠ. Ostatní články seriálu:
|
---|---|
Anotované odkazy: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy. |
Přiřazené DUM: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM. |
Přiřazené aktivity: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity. |
Zobrazeno: 484krát



zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo


Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.