Barvy mého pokoje 1. část
Část 1. je výchozím zadáním, část 2 je tvořena třemi na sebe volně navazujícími lekcemi, které umožňují jak všestrannější uchopení tématu, tak jeho individualizaci směrem ke konkrétnímu žákovi, jeho vjemům, přáním, představám zkušenostem.
Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.
Pokud se zaměříme na 2. období 1. stupně, tak jsou dosahovány zejména tyto očekávané výstupy:
- VV 3-1-01 Žák rozpoznává a pojmenovává prvky vizuálně obrazného vyjádření (linie, tvary, objemy, barvy, objekty); porovnává je na základě odlišností vycházejících z jeho zkušeností, vjemů, zážitků a představ.
- VV 3-1-02 (část) Tvorbě projevuje své vlastní zkušenosti
- Pokud se zaměříme na 2. období 1. stupně, tak jsou dosahovány zejména tyto očekávané výstupy:
- VV-5-1-04 Žák nalézá vhodné prostředky pro vizuálně obrazná vyjádření vzniklá na základě vztahu zrakového vnímání k vnímání dalšími smysly; uplatňuje je v plošné, objemové i prostorové tvorbě
- VV-5-1-05 Žák osobitost svého vnímání uplatňuje v přístupu k realitě, k tvorbě a interpretaci vizuálně obrazného vyjádření; pro vyjádření nových i neobvyklých pocitů a prožitků svobodně volí a kombinuje prostředky (včetně prostředků a postupů současného výtvarného umění)
- VV-5-1-06 Žák porovnává různé interpretace vizuálně obrazného vyjádření a přistupuje k nim jako ke zdroji inspirace
Výchozí zadání:
Vzpomeň si, jak jste si vytvářeli barevnou mapu svého pokoje. Snažili jste si vybavit tvary a barvy jednotlivých předmětů a zákoutí, která pro vás měla význam.
![]() |
Obr. č. 1. Ilustrativní fotografie (Markéta Pastorová) |
Barevná a tvarová mapa nejfrekventovanějšího místa pokoje – pracovní stůl, židle, lampa. Nejedná se o přesné zachycení jednotlivých věcí, ale o to, jak můžeme vztahy mezi jednotlivými věcmi zjednodušeně zachytit. Jedná se o koláž (nemusí být lepena), na jejíž vytvoření byly použity barevné časopisy – ty vždy poskytují zajímavější barevnou škálu.
Dnes se soustředíme nejen na jednotlivé předměty a místa, ale představíte si, že se díváte na Váš pokojíček ze shora (vidíte jeho půdorys).
Zamyslete se nad tím, na jaké části – geometrické tvary lze pokojíček rozdělit (mohou to být trojúhelníky, čtverce, obdélníky). Zkus si uvědomit, jakým dojmem a proč jednotlivé části pokoje na tebe působí, jaké vyvolávají pocity. Svému pocitu z konkrétního místa přiděl konkrétní barvu a pokus se svůj pocit charakterizovat.
K řešení využij různé prostředky, může to být kresba pastelkami, koláž, kombinované prostředky.
Nespokoj se hned s prvním řešením a vyzkoušej si různé varianty (alespoň dvě).
|
|
Komentář:
Jedná se o ukázky užití dvou různých prostředků – kresba pastelkami zachycuje jemnější škálu barevnosti a lze tedy říci, že i pocitů, zatímco kombinovaná technika (koláž doplněná kresbou) se zaměřila spíše na určité schematičtější vyjádření výrazných částí. Pro ostatní se může nabízet otázka, ke kterému prostoru (jeho barevné a tvarové mapě) by více inklinovali a proč.
Podstatné je, aby se žáci pokusili zamyslet nad místem i z pohledu jeho půdorysu a jeho vnitřního členění na geometrické tvary.
Pokud bychom chtěli zadání rozvést až do excelentní úrovně (definování různých úrovní pro tvůrčí činnosti je dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/21383/METODICKE-KOMENTARE-A-ULOHY-KE-STANDARDUM-ZV---VYTVARNA-VYCHOVA.html/), měli bychom hledat inspiraci či kontext s ukázkami výtvarných děl, byť bychom se třeba společně dotkli jejich formální stránky (např. díla Pieta Mondriana, Ivana Kafky).
Komentář k lekcím pohledu gramotností
Čtenářská gramotnost
Ačkoliv se v aktivitě nepracuje přímo s psaným textem, svým zaměřením na vyjádření pocitů a dojmů se stává prostředkem k porozumění nepřímo vyjádřených vztahů mezi informacemi (působením prostředí, vlastní zkušeností, kontext s výtvarnými díly). Vnímání a vidění okolí skrze výtvarné prostředky umožňuje využití vizualizace, která je zároveň jednou z důležitých čtenářských strategií.
Matematická gramotnost
Vnímání prostoru s ohledem na jeho členění je jednou z důležitých dovedností, které jsou rozvíjeny nejen v matematice. Využití členění na geometrické tvary, které není bezúčelné, ale slouží k vyjádření pocitů žáka, je vyjádřením vnímané situace pomocí symbolického jazyka, který si žák pro danou situaci volí. Pokud své pocity vyjadřuje i slovně (sdílením se spolužáky), pak tento symbolický jazyk převádí zpět do každodenního života.