Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > V Digicentru s micro:bity

Ikona informativni

V Digicentru s micro:bity

Autor: Jaroslav Mašek
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese http://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: O setkání v brněnském Digicentru s Barborou Havířovou, Miroslavem Suchým a BBC micro:bity, které nebylo pouhým workshopem, ale představením s tím nejlepším obsazením.
Klíčová slova: Digicentrum, Elixír do škol, Barbora Havířová, BBC micro:bit, programování, vzdělávání, technologie, V Digicentru

Šplhám po schodech do nejvyššího patra základní školy Labyrinth v Brně. Za každým patrem následuje další a další a vypadá to, že tahle cesta nikdy neskončí. Poslední patro je ovšem jiné. Je tu velká upoutávka Elixíru do škol a to mě uklidní, protože vím, že jsem konečně tady.

Jsem tu první. Pozdravím se s Hanou Kuzníkovou, sympatickou a stále usměvavou vedoucí brněnského Digicentra. Bavíme se spolu o setkání, které za chvíli začne, a mezitím přicházejí další účastníci.

Dnešním tématem jsou BBC micro:biti. S Barborou Havířovou z brněnského gymnázia Elgartova se podíváme na to, co všechno se dá s tímhle britským zázrakem dělat, a hlavně, jak tyto malé destičky zařadit do výuky. Na tuhle část se těším nejvíc.

Barbora, Mirek a micro:biti

Jak se ukáže, nikdo z účastníků zatím neměl tu čest se s micro:bity osobně setkat. Jako minule začneme seznamovacím kolečkem, abychom se trochu poznali a zjistili, kdo je odkud a co tam dělá. 

S Barborou povede dnešní workshop Mirek Suchý z Red Hatu. Jak sama na úvod přiznává, byl to právě Mirek, který ji před lety přivedl k micro:bitům na svém workshopu, po kterém jim zcela propadla.

Mapa a systém pracovních listů umožní individualizaci i personalizaci

Po představení micro:bita (co a kde na té destičce všechno najdeme) nám Barbora ukazuje své pracovní listy, které umožňují studentům pracovat samostatně, aniž by museli čekat na její další instrukce, a to nejen svým vlastním tempem, ale především podle své úrovně. Úchvatná je její mapa s těmito pracovními listy, ze které je možné vyčíst návaznost jednotlivých aktivit a to, že některé lze začít až poté, co žáci zvládnou ty předešlé.

Barbora se svou mapou aktivit

Žáci učí žáky a ještě menší žáky

Když začne popisovat svůj přístup, který zvolila při výuce micro:bitů na své škole, začnu se usmívat a napadá mě jediný komentář: tohle je naprostá paráda! 

Poté, co se její druháci s micro:bity seznámili, rozhodli se, že s nimi seznámí o rok mladší studenty. A když se tato výuka vydařila, navrhla Barbora studentům: co kdybyste to naučili i žáky na základní škole? A tak šli na nejbližší základní školu a naučili to žáky tam.

Jak sama říká, tento komunitní způsob výuky, ve kterém žáci učí žáky, má vůbec nejradši. Otevírá totiž obrovský potenciál k dalším nápadům, dodává.

Je čas na to něco si vyzkoušet

Tvoříme první programy v prostředí Micro:bit Blockly a nahráváme je do micro:bitů. Na ledkách nám blikají srdíčka, mračí se a usmívají smajlíci, podle toho, kam otočíme displej, přijímáme signál z jiného micro:bita. Mirek nám ukazuje, jak programovat skokoměr. 

Destičkou to nekončí aneb zde jsou možná rozšíření

Barbora s Mirkem přinesli spoustu kitů, doplňků a rozšíření a teď nám všechny ukazují a komentují, jak a kdy je použít. Stihnu si poznamenat jen některé:

Také zmiňují Monk Makes či Kitronik, kde lze pořídit snad vše, na co si vzpomenete.

Barbora s Mirkem představují micro:bity (foto: Hana Kuzníková)

Další inspirace na aktivity

  • Hledání micro:bita ve škole podle signálu, 
  • zjišťování teploty ve škole a doma, 
  • rozsvěcování řad ledek za sebou s různými barvami podle tlačítek, 
  • hraní hada s využitím jasu ledek, 
  • hraní lodí na displejích micro:bitů, 
  • míchání barev RGB, 
  • elektronická hrací kostka, 
  • zabezpečení proti vniknutí oknem, 
  • odpočítávání času do výbuchu načasované fiktivní bomby,
  • počitadlo peněz na pokladničce, 
  • ovládání micro:bitího autíčka pomocí naklánění jiného micro:bitu. 

A to je jen hrstka aktivit, které Barbora s Mirkem se svými studenty realizují.

Od Blockly a JavaScriptu k MicroPythonu 

Během práce v prostředí Blockly se shodneme na tom, že tohle zvládne opravdu každý. Zvlášť, když uvedené tutoriály přidají do Blockly pouze ty bloky a části, které jsou pro daný program potřeba a nic víc. Jak Barbora potvrzuje, nemají s Blockly problém ani žáci třetí třídy, které vede v kroužcích na základní škole Gajdošova v Brně. Tento systém znají ze Scratche, Hodiny kódu, z Ozobotů.

Navíc zde mohou nejen přepnout svůj Blockly kód do JavaScriptu, ale navíc v něm dál pokračovat. S integrovaným IntelliSense – našeptávačem kódu je to pak ještě snazší. 

Překážkou není ani jednoduchá angličtina, které žáci v hodinách s Barborou dávají často přednost před českým překladem.

Ti pokročilejší pak mají možnost programovat micro:bity v MicroPythonu, který Barbora používá předtím, než se žáky přejdou na Python. 

Všechny materiály k dispozici zdarma 

Všechny pracovní listy a materiály, které vytvořila, dává volně k dispozici na svém webu a na stránkách Výuka s Barborou.

Ukázka pracovních listů Barbory 

Nadace a rozdávání micro:bitů

Jsem nadšen, hned bych si jednoho micro:bita pořídil. Zajímá mě cena. Mirek mi ji říká (něco kolem 600 Kč), ale hned také zmiňuje Nadační fond micro:la, který hledá sponzory mezi firmami a ty pak páruje se školami, které si podají žádost na získání Micro:bitů pro své žáky. Dívám se teď na jejich stránky a zjišťuji, že „k dnešnímu dni Nadační fond micro:la dětem rozdal přes 590 micro:bitů. Dalších 270 hledá své sponzory.“ (1)

Mají obrovskou radost, když mohou objevovat

Závěrem Barbora vzpomíná na svou první třídu, které představila micro:bity. 
„Děcka, už to přišlo, pojďme to prozkoumat,“ řekla jim a oni byli nadšeni. Dodnes na to vzpomínají jako na nejlepší hodiny, které společně měli.

„Žáky strašně baví a mají obrovskou radost, když mohou objevovat,“ dodává ještě. 

Sen vytvořit společnou komunitu

A co by si přála nejvíc? Aby vznikla jedna společná komunita učitelů, kteří budou navzájem sdílet své aktivity a zkušenosti s micro:bity.

Doufejme, že po tomhle skvělém setkání se to nakonec podaří.

 

*** 

O dva týdny později...

Dostávám informace o příštím setkání. A věřte mi, že to bude opět stát za to.

3. setkání s názvem Ozoboti napříč předměty se uskuteční ve čtvrtek 28. 2. 2019 od 18 hodin. A kdo nás povede tentokrát? Ta, která ví o ozobotech všechno. Hanka Šandová.

Více informací o tomto setkání včetně registrace najdete na webu Elixíru do škol nebo na Facebooku.


Přijdete? Ano nebo jo?


 

Další odkazy:

 

Zařazení do seriálu: Tento článek je zařazen do seriálu V Digicentru.

Ostatní články seriálu:

Citace a použitá literatura:
[1] - Nadační fond micro:la. [cit. 2019-1-18]. Dostupný z WWW: [http://microla.cz].  
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 30. 01. 2019
Zobrazeno: 1601krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

2 uživatelé Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
MAŠEK, Jaroslav. V Digicentru s micro:bity. Metodický portál: Články [online]. 30. 01. 2019, [cit. 2019-04-23]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/21980/V-DIGICENTRU-S-MICROBITY.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
1.Autor: Petra ProškováVloženo: 01. 02. 2019 12:54

Děkujeme za zachycení atmosféry i obsahu. Všem aktérům a organizátorům patří velký dík za skvělou práci a učitelům za zájem a zapojení. Těšíme se, že i další kantoři se přidejí do sítě Elixíru, přjdou (se) inspirovat do centra  v Brně, Praze a Liberci příklady z praxe. Je to možnost, jak si navzájem s kolegy poskytnout podporu a předat si často tolik potřebnou energii pro práci s technologiemi ve výuce. Barbora Havířová je příkladem toho, že to prostě jde. Díky!

Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.