Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Na Spomocníkovi – díl 1.: Bořivoj Brdička
Odborný článek

Na Spomocníkovi – díl 1.: Bořivoj Brdička

6. 2. 2019 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek
Tento článek je součastí seriálu: Na Spomocníkovi

Anotace

Asi jste se s nimi už někdy setkali – na konferencích, workshopech, webinářích, letních školách, nebo pravidelně čtete jejich články, příspěvky v komunitách, sledujete jejich YouTube kanál, Twitter či Instagram. V tomto seriálu je poznáme trochu jinak. V krátkém rozhovoru poodhalíme jejich pohled na technologie a vzdělávání, a možná se dozvíme i něco o nich samotných.

Záznam rozhovoru

 

Následující text není doslovným přepisem audio záznamu.  

***

Mého dnešního hosta nemusím dlouze představovat. Nakonec všechny informace o něm můžete najít na Wikipedii. Úplně postačí, když vám o něm řeknu, že ve skutečnosti žádným hostem není. Je totiž hostitelem. Jsem moc rád, že dnes mohu na Spomocníkovi přivítat jeho zakladatele, pana Bořivoje Brdičku.

Ahoj Bořku.

Zdravím!

Co se ti v loňském roce podařilo? Na co budeš rád vzpomínat? 

Asi je dobré začít tím, co se mi nepovedlo. Dosáhl jsem důchodového věku a po 25 letech jsem odešel z Pedagogické fakulty Karlovy univerzity s pocitem, že o mou práci tato instituce nestojí. Vypadá to jako zásadní neúspěch, který má velký vliv na celou mou kariéru.

Jak už to tak v životě bývá, všechno špatné je k něčemu dobré. Stal jsem metodickým garantem vznikajících Digitálních center Elixíru do škol, což je neziskovka podporovaná primárně Nadací České spořitelny. Pevně věřím, že zde budu moci své zkušenosti uplatnit lépe.

Zaujaly tě loni nějaké vzdělávací aktivity, iniciativy nebo projekty u nás či v zahraničí?

Můj vztah k projektům je hodně kritický. Asi se projevuje to, že se na ně dívám spíše v roli hodnotitele, takže vidím hlavně jejich nedostatky. Většinou není těžké nějaké najít.

Ptáš-li se obecně na aktivity, vybavím si jednu zahraniční, která stojí za zmínku. V oblasti aplikace technologií do vzdělávání jsme pořád ve fázi počáteční inovace, která vyvolává změny, jež zákonitě narážejí na odpor. Ukazuje se, že technologie jako takové jsou stále méně důležité. Zásadní je forma, kterou jejich nasazení ve výuce má. A ta musí být pro žáka přínosná. Velkým problémem je to, že s technologiemi se učí jinak než bez nich. Z toho vyplývá potřeba rekvalifikace učitelů, kteří se dostávají do situace, kdy jsou žáci přístroji vybaveni, a je nezbytné je integrovat do výuky i výchovy. To se nestane samo sebou. Na počátku samozřejmě vlastně nikdo nevěděl, jak to nejlépe udělat, a celá oblast se stále prudce vyvíjí. Naučili jsme se sledovat tzv. „čelné“ učitele, kteří jsou na cestě inovací před námi.

Chceš-li tedy jmenovat nějakou aktivitu, která mě oslovuje už asi 3 roky a stále se zlepšuje, je to komunitní služba Modern Learners, která se snaží propojovat technologické inovátory vzdělávání na celém světě. Stojí za ní dva známí experti s dlouholetými zkušenostmi, Američan Will Richardson a Australan Bruce Dixon. Psal jsem o nich před dvěma lety v článku 10 zásad moderní školy podle Willa Richardsona a Bruce Dixona. Dělají obrovsky záslužnou práci tím, že vysvětlují, jak by změny ve školách měly vypadat. Píší blog, vysílají podcasty, nahrávají videa, organizují kurzy, a hlavně budují komunitu sledovatelů a podporovatelů. Jedinou pro nás obtížně akceptovatelnou skutečností je fakt, že se snaží svou činnost financovat z příspěvků uživatelů. V našich podmínkách všudypřítomných grantů a projektů je to věc dost nezvyklá. Množství zásadních materiálů vhodných ke studiu je však i zde volně dostupných. Dovolím si jen malou ukázkovou citaci z nedávné Willovy novoroční zprávy 2019 – Time to Choose:

Začnete-li si uvědomovat, že chcete ve výuce dělat správné věci, musíte si nejprve přiznat, že to, co děláte teď, je špatné.

Když se podíváš na technologie ve vzdělávání v posledních 10 letech. Kterou z nich považuješ za nejzásadnější? Jak se tato technologie podle tebe promění v následujících 5 letech?

To je těžká otázka. Řekl bych, že nejzásadnější vliv na vzdělávání začíná mít umělá inteligence. Do 5 let bude evidentní, že technologie či platforma jí disponující bude schopná instruktivně pojatou výuku převzít, a to včetně ověřování dosažených výsledků. Řeknu to ještě jinak. Tradiční transmisivní formy přenosu znalostí do hlav žáků budou automatizovány. Úkolem učitelů zůstane jen budování vyšších forem myšlení žáků. Existuje jeden vše ozřejmující bonmot, který jsem poprvé slyšel od Sheryl Nussbaum-Beach: „Učitelé jako celek nebudou technologiemi nahrazeni, ale ti učitelé, kteří je nepoužívají, budou nahrazeni těmi, kteří je používají.

Teď trochu jiná otázka. Zkus se vžít do situace, že jsi opět studentem. Kterou z osobností by sis dnes vybral za svého učitele?

Tak to je další nesnadná otázka. Nelze odpovědět jedním jménem. Před pěti lety jsem se pokoušel udělat inventuru svého osobního vzdělávacího prostředí a objevilo se tam na 50 jmen (My tributes). Pomalu je na čase aktualizovat. Vezmu-li to od konce, naposledy to byl kanadský metodický inovátor škol George Couros (Tři posuny George Courose). Prošel cestou od běžného učitele, školního koordinátora technologií, ředitele až k metodikovi zodpovědnému za inovace výuky žáků vybavených 1:1 pro celý školský obvod. Je přesně tím člověkem, jehož zkušenosti bych rád měl.

Pokud bys měl vyjmenovat 3 inovátory (české nebo zahraniční), kteří tě stále dokážou inspirovat, kteří by to byli?

Ty domácí dokonale eviduješ sám. Přidám tedy další 3 zahraniční, o nichž se více dozvíte z mých článků:

  1. Profesorka University College London, Institute of Education Rose Luckin (Kam se přesunuje naše inteligence?), protože patří ke špičce expertů na využití umělé inteligence ve vzdělávání.
  2. Výzkumnice Beth Holland spolupracující s MIT a Johns Hopkins University (Navigátorka Beth Holland), protože se snaží skutečnými vědeckými postupy řešit právě ty problémy, které nás nejvíce trápí – třeba neochotu učitelů se technologiemi vůbec zabývat.
  3. Významný myslitel, profesor historie Hebrew University of Jerusalem Juval Harari (Stává se svobodná vůle pouhou iluzí?), který má zásadní význam pro pochopení vlivu technologického pokroku na vývoj společnosti, pro budoucnost liberální demokracie zvláště. Je zdrojem hlavně pro inovaci mediální výchovy, kterou se v souvislosti s technologiemi nelze nezabývat.

Jak vypadá tvé pracovní workflow? Které aplikace a technologie dnes nejčastěji používáš při práci a v osobním životě?

Musíte přihlédnout k mému věku. Nejsem příslušníkem síťové generace. Někdy se dokonce snažím jít příkladem ve snaze nestat se na technologiích závislým. Proto mám hloupý mobil, tablet beru do ruky tak jednou za měsíc a pracuji jen na desktopu či notebooku. Zde využívám obě hlavní platformy – Windows i MacOS. Hodně jsem si zvykl na výhody existující multiplatformnosti MS Office 365. Pro spolupráci s kolegy však využívám spíše nástroje Google. Jak vidno, v tomto směru nejsem nijak výjimečný.

Které vzdělávací weby nebo komunity, samozřejmě kromě Spomocníka, bychom letos měli určitě sledovat?

Tady je odpověď snadná. Je to Elixír do škol, který se snaží budovat místní komunity učitelů technologie ve výuce používajících a sdílejících své zkušenosti. Zatím máme digitální centra v Liberci, Brně a Praze. Budeme se ale rozšiřovat, takže hledáme vhodné lidi po celé ČR. Spomocník je garantem správného nasměrování. Pevně věřím, že se nakonec stane něčím jako virtuálním centrem pro všechny.

Plánuješ letos navštívit nějaké vzdělávací konference, které a proč?

Určitě je strašně namyšlené, když někdo dělá to, co já. Od konce 90. let, kdy jsem zjistil, že nejsem vítaným hostem na konferenci Poškole, jezdím jen tam, kam mě pozvou. Ve své nové roli v Elixíru to asi budu muset revidovat.

Uvažuji o výletu do Nového Města na Počítač ve škole, v roli člena výkonného výboru JŠI bych se měl objevit na Učit jinak, v roli člena výkonného výboru SKAV se určitě zúčastním na úžasné letošní konferenci Úspěch pro každého žáka. To vše jen během jara. Dál zatím nevidím.

Těšíš se v tomto roce na nějaké novinky ve vzdělávání nebo ve vzdělávacích technologiích?

Již asi tak 10 let se těšíme na podporu inovativních vzdělávacích postupů ze strany státu. Zatím marně. Letos budeme svědky souboje, který vypukne v souvislosti s revizí RVP. Bude těžký a plný kompromisů. Vývoj světa však bohužel kompromisy nepřipouští. Držte nám palce!

Jaké máš plány v oblasti vzdělávání v tento roce?

Jardo, je na čase představit náš záměr proměnit Spomocníka na Spomocníka 2.0. Postupně chceme kromě inspirativních článků blogového typu rozšiřovat portfolio jeho služeb o inovativní prvky. To vše v souladu se změnami chystanými na Metodickém portálu RVP.CZ. Toto je jednou z takových nových, zatím experimentálních aktivit. Další budou následovat. O nápady není nouze. Klíčovou otázkou je, zda se nám podaří zajistit financování našich plánů. Sám jsem zvědav, jak to dopadne. Těším se!

Náš pořad je u konce. Díky moc, že sis udělal čas na naše dnešní setkání. 

Na shledanou.

Dnes byl naším hostem na Spomocníkovi pan Bořivoj Brdička. 

*** 

Poznámka:

Podcast pořadu můžete poslouchat ve službách SoundCloudSpotifyApple PodcastyGoogle Podcasty nebo jej odebírat pomocí RSS.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Patrik Randa
6. 2. 2019, 21:31
Moc pěkný rozhovor. Nenechte se odradit pane Brdičko ve Vaší záslužné činnosti. Děkuji.
Petra Prošková
6. 2. 2019, 22:48
Děkuji za přínosný rozhovor a budu se těšit na další.
Montgomery Elmer
13. 4. 2023, 09:13
4 z 5
Komentář byl odstraněn, protože porušoval pravidla užívání Metodického portálu.
4 z 5

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.