Třetí setkání odborného panelu k digitální gramotnosti a informatickému myšlení projektu NÚV Podpora práce učitelů
Dne 22. června 2018 se na Univerzitě Hradec Králové uskutečnila třetí minikonference digitální gramotnosti. Cílem této minikonference bylo prodiskutovat a ujasnit si rozdíl mezi digitální gramotností a informatickým myšlením.
Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.
Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.
V moderním a příjemném prostředí objektu společné výuky UHK jako první vystoupil s úvodní přednáškou Ing. Bořivoj Brdička, Ph.D. na téma Digitální technologie. I přes ne úplně spolupracující techniku byla přednáška velmi poutavá a místy trochu děsivá. Dr. Brdička účastníkům předestřel současné trendy ve využití technologií ve společnosti a ve vzdělávání s příklady z různých zemí (např. získávání sociálních kreditů i prostřednictvím sociální sítě v Číně) i vize do budoucna. Prezentaci ze setkání naleznete v příloze článku.
V dalším bloku vystoupily paní učitelky z mateřských i základních škol s ukázkami aktivit, které pro rozvoj digitální gramotnosti či informatického myšlení dělají se žáky. Paní učitelky z MŠ Motýlek v Ústí nad Labem podrobně představily projekt Beruška. Děti se při ní nejen seznamují s oblíbeným slunéčkem sedmitečným, ale také s digitálními technologiemi a rozvíjejí spolu s dalšími dovednostmi i digitální gramotnost. Nabízíme vám též prezentaci k nahlédnutí.
Jako další vystoupily zástupkyně mateřské školy v Rokycanech, které se s účastníky podělily o to, jak postupovaly při vybavování školky digitálními technologiemi, na co technologie používaly, jaký je současný stav ve školce, jaké mají plány do budoucna a s čím by potřebovaly pomoc. Toto vystoupení bylo inspirativní především pro ty účastníky, kteří plánují nákup technologií a jejich využívání během výuky.
Blok příkladů z praxe pak zakončila paní učitelka Štěpánka Baierlová ze základní školy v Sušici. Vystoupila s velmi inspirativní prezentací a ukázkami hodin na téma rozvoj informatického myšlení a digitální gramotnosti v hodinách matematiky. Paní učitelka používá ve své výuce různé aplikace, které přispívají k lepšímu pochopení matematiky. Po tomto bloku následovala přestávka na oběd, při níž se mohli účastníci minikonference podívat na aktivity, které byly připraveny pro účastníky souběžné akce Hrajme si i hlavou (http://www.hrajme-si-i-hlavou.cz/).
Poslední část minikonference byla věnována diskusi na téma rozdílu mezi digitální gramotností a informatickým myšlením. Tato diskuse byla pro zbylé účastníky natolik zajímavá a poutavá, že musela být v čase konce minikonference přerušena, ačkoliv se diskutující nedobrali konce. Vzhledem k zaujetí některých účastníků, pokračovala diskuse zřejmě ještě po skončení konference. I z tohoto bloku pro vás máme k dispozici prezentaci.
Děkujeme všem, kteří se účastnili, a doufáme, že byla pro všechny stejně přínosná jako pro nás a že se opět všichni setkáme na následující minikonferenci, která proběhne na podzim.
Přílohy:
Náhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 5215 kB | Brdička – prezentace | |
![]() | 13406 kB | Motýlek – prezentace | |
![]() | 1609 kB | Růžičková – prezentace | |
![]() | 3409 kB | Baierlová – prezentace |
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.