Druhý stupeň základní školy, tzv. „Middle schools", je v USA považován za jeden z kritických článků vzdělávací soustavy. Žáci přicházejí do období puberty a zároveň se při přípravě pro náročnější střední školy mění požadavek na jejich výkony. Poměrně často se pak stává, že se žáci rozhodnou ve školní docházce nepokračovat, nebo ji dokonce přerušit. Americká vláda proto začala vyčleňovat finanční prostředky na řešení tohoto problému a očekává se, že úspěšná řešení ovlivní i budoucí legislativu.
V okrese Durham v Severní Karolíně už situaci řeší. Jejich receptem, který vychází z praxe i odborných výzkumů, je osobní přístup k žákům. Znát je, vědět, kde jsou jejich slabiny, ale i silné stránky, umět je motivovat a vést v jasně stanovených mantinelech k lepším výkonům. Zároveň poznat, když mají problémy, umět na ně reagovat a projevit ochotu je řešit. To se i přes drobné obtíže zatím osvědčilo např. ve škole M. Rogersové a M. Herrové. Jak tvrdí odborník z Baltimorské univerzity R. Balfanz, zda a jak úspěšně bude žák pokračovat ve vzdělávání, naznačí spíše žákova docházka, chování a známky, tj. indikátory, které se sledují průběžně, než jeho výsledky v celostátních testech, rasa nebo socioekonomické zázemí.
Právě absence bývá známkou toho, že s dítětem není něco v pořádku. V okrese Durham proto zavedli tzv. „soudy pro záškoláky" (Truancy courts), při nichž se sejde záškolák, jeho rodiče, učitelé, školní asistenti a místní soudce a snaží se společně nalézt řešení žákova problému, tedy ne ho odsoudit, ale pomoci mu. Vědomí, že se někdo zajímá o jejich problémy a chce se jim věnovat, pomáhá žákům nacházet kladný vztah ke vzdělávání a motivuje je, aby v něm pokračovali. (Více zde).
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.