Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Hlavní dovednosti žáků v digitálním světě
Odborný článek

Hlavní dovednosti žáků v digitálním světě

27. 11. 2017 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Ondřej Záleský

Anotace

Zpráva o tom, jak definuje potřebné dovednosti žáků v souvislosti s technologiemi (digitální kompetence) zakladatel americké společnosti TeachThought Terry Heick.

Terry Heick je zakladatel a ředitel americké společnosti TeachThought. Jejím posláním je podporovat inovace ve výuce a samozřejmě také samotné učitele rozhodnuté nové postupy zavádět. Na svém webu publikuje články s návrhy nových školních a učebních modelů, učebních osnov, nových technologií, aplikací a dalších vzdělávacích nástrojů.

Terry se v jednom ze svých článků [1] pokusil sestavit více než 60 dovedností, které by měl ovládat každý žák pohybující se v digitálním světě. Jedná se ve skutečnosti o přehled, který téměř plní funkci standardu. Přestože potřebné základní dovednosti jsou od pradávna pořád stejné (komunikace, vynalézavost, tvořivost a vytrvalost), objevily se s příchodem digitálního světa mnohé další, často opomíjené.

Podívejme se, jak tyto dovednosti definuje Terry Heick. Vybereme jen ty nejdůležitější:

Práce s informacemi

Žák:

  • ovládá efektivní způsob, jak vyhledávat nejrůznější informace;
  • umí informace ukládat, třídit a později znovu nalézat;
  • rozlišuje fakta od domněnek a je schopen stanovit jejich důležitost;
  • přijímá informace kriticky a s opatrností.

Způsoby učení

Žák

  • ovládá účinné způsoby vlastního sebevzdělávání;
  • pozná, čemu má cenu se věnovat;
  • dokáže sladit své zvyky s učením.

Mezilidský prostor

Žák

  • si uvědomuje vztahy mezi skutečným a digitálním (virtuálním) světem;
  • ví, jaké možnosti přinášejí mobilní technologie, a umí je ovládat;
  • zná rozdíly mezi osobní a digitální komunikací.

Sociální spojení

Žák

  • si uvědomuje možné následky výměny názorů;
  • ví, že vše v digitálním světě probíhá zrychleně;
  • je schopen si stanovit svá vlastní pravidla digitální identity.

Součást digitálního světa

Žák

  • umí legálními způsoby získávat, upravovat, remixovat, vylepšovat a sdílet média;
  • dokáže zjistit, která informace je soukromá a která veřejná;
  • umí odhadnout, jaké odborné schopnosti může digitálnímu světu nabídnout;
  • dokáže přijmout jen to, co potřebuje, přestože se digitální zdroje zdají nekonečné.

Smysluplné publikování

Žák

  • si umí představit, co veřejnost zajímá;
  • dokáže rozlišit, které informace sdílet pouze s jednou osobou, které s celou skupinou (třídou), s vlastní komunitou (PLE) nebo s celým světem;
  • umí využít toho, že se digitální obsah internetu plynule mění a neustále aktualizuje.

Aplikace technologií

Žák

  • ví, jaké jsou rozdíly mezi chytrým telefonem, tabletem, notebookem, stolním počítačem a nositelnými technologiemi;
  • efektivně používá cloud;
  • používá technologie k provádění úkolů, které nejsou tradičně považovány za technologické – např. zlepšení slovní zásoby a gramatiky, vypracování finančního plánu, hledání zdravějších potravin atd.

Vždy přítomné publikum

Žák

  • dokáže zvolit vhodný jazyk, strukturu a tón vyjadřování vhledem ke konkrétnímu účelu a publiku;
  • si uvědomuje, že popularita nutně neznamená zároveň kvalitu.

Společenská pravidla

Žák

  • si dává pozor, aby používal své přístroje v souladu s místními zvyklostmi;
  • chápe, že rychlost reakce je závislá na druhu použitého komunikačního kanálu;
  • si je vědom, že i v digitálním světě je trpělivost velmi důležitá.

Způsob vyjadřování

Žák

  • chápe, že použitý slovník a žargon může komunikaci činit nejasnou, ale může také lépe sdělovat konkrétní myšlenky, takže se mu nelze vždy vyhnout;
  • rozumí tomu, že použitý styl má být v souladu s místem publikování;
  • si uvědomuje, že schopnost mluvit více jazyky je stále potřebnější.

Spojení s odborníky

Žák

  • pozná odborníky a ví, jak je kontaktovat;
  • ví, kdy se má obrátit na komunitu přátel, skupinu zkušených odborníků, vzdělané akademiky či na veřejnost.

Vlastní osoba

Žák

  • je schopen se identifikovat a plně se podílet na rodinném i společenském životě;
  • ví, jak sám sebe kontrolovat a zvládat rozptylování;
  • umí rozpoznat příležitosti od nepodstatných podnětů.

Software pro život

Žák

  • si uvědomuje důsledky používání pouze jednoho operačního systému (např. iOS, Android, Windows atd.);
  • zná výhody a nevýhody přihlašování do aplikací přes účty sociálních sítí (např. Facebook);
  • ví, že aplikace jsou vyvíjeny primárně pro zisk;
  • ví, že internetové služby shromažďují jeho osobní data a používají je ke generování zisku;
  • si uvědomuje, že nic není zadarmo.

Další internetové tipy pro žáky

  • Agresivita, krutost, arogance, drzost, kyberšikana, ignorování lidí a další návyky z digitálního světa se přenáší do reálného života (a naopak).
  • Komentář o 140 znacích nedokáže plně vyjádřit postoj člověka nebo ukázat jeho porozumění danému tématu.
  • Typografické a gramatické chyby nečiní lidi hloupějšími.
  • Popularita je nebezpečná.
  • Počítačové hry vás mohou učinit chytřejšími, ale ne vždy to dělají.
  • Pokud se vám často stává, že potřebujete „zabít čas“ (třeba hraním), měli byste přehodnotit své životní priority.
  • Přihlašovací údaje, hesla, stará e-mailová adresa a další „pasti“ digitálního života mohou způsobit mnoho nepříjemností. Používejte správce hesel.

Literatura a použité zdroje

[1] – HEICK, Terry. - 63 Things Every Žák Should Know In A Digital World. 2017. [cit. 2017-10-28]. Dostupný z WWW: [https://www.teachthought.com/the-future-of-learning/63-things-every-žák-should-know-in-a-digital-world/].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Ondřej Záleský

Hodnocení od uživatelů

E Kocourek
2. 12. 2017, 17:52
Nepřesný až zavádějící překlad. Článek píše o dovednostech, zatímco Heick má na mysli vědomosti a dokonce možná jenom povědomost. Vědět, že nic není zadarmo, to samozřejmě není žádná dovednost - stačí, když si student přečte stařičkého Heinleina (tinstaafl).
Být vedoucím studentovy ročníkové práce (což nejsem), doporučil bych, aby student zvýšil svůj autorský přínos nad hranici statistické chyby. Což takhle posoudit, které z Heickových nezávazných plků představují opravdové dovednosti, a které z těch dovedností by mohly opravdu být k něčemu dobré?

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.