Hlavní dovednosti žáků v digitálním světě
Terry Heick je zakladatel a ředitel americké společnosti TeachThought. Jejím posláním je podporovat inovace ve výuce a samozřejmě také samotné učitele rozhodnuté nové postupy zavádět. Na svém webu publikuje články s návrhy nových školních a učebních modelů, učebních osnov, nových technologií, aplikací a dalších vzdělávacích nástrojů.
Terry se v jednom ze svých článků [1] pokusil sestavit více než 60 dovedností, které by měl ovládat každý žák pohybující se v digitálním světě. Jedná se ve skutečnosti o přehled, který téměř plní funkci standardu. Přestože potřebné základní dovednosti jsou od pradávna pořád stejné (komunikace, vynalézavost, tvořivost a vytrvalost), objevily se s příchodem digitálního světa mnohé další, často opomíjené.
Podívejme se, jak tyto dovednosti definuje Terry Heick. Vybereme jen ty nejdůležitější:
Práce s informacemi
Žák:
- ovládá efektivní způsob, jak vyhledávat nejrůznější informace;
- umí informace ukládat, třídit a později znovu nalézat;
- rozlišuje fakta od domněnek a je schopen stanovit jejich důležitost;
- přijímá informace kriticky a s opatrností.
Způsoby učení
Žák
- ovládá účinné způsoby vlastního sebevzdělávání;
- pozná, čemu má cenu se věnovat;
- dokáže sladit své zvyky s učením.
Mezilidský prostor
Žák
- si uvědomuje vztahy mezi skutečným a digitálním (virtuálním) světem;
- ví, jaké možnosti přinášejí mobilní technologie, a umí je ovládat;
- zná rozdíly mezi osobní a digitální komunikací.
Sociální spojení
Žák
- si uvědomuje možné následky výměny názorů;
- ví, že vše v digitálním světě probíhá zrychleně;
- je schopen si stanovit svá vlastní pravidla digitální identity.
Součást digitálního světa
Žák
- umí legálními způsoby získávat, upravovat, remixovat, vylepšovat a sdílet média;
- dokáže zjistit, která informace je soukromá a která veřejná;
- umí odhadnout, jaké odborné schopnosti může digitálnímu světu nabídnout;
- dokáže přijmout jen to, co potřebuje, přestože se digitální zdroje zdají nekonečné.
Smysluplné publikování
Žák
- si umí představit, co veřejnost zajímá;
- dokáže rozlišit, které informace sdílet pouze s jednou osobou, které s celou skupinou (třídou), s vlastní komunitou (PLE) nebo s celým světem;
- umí využít toho, že se digitální obsah internetu plynule mění a neustále aktualizuje.
Aplikace technologií
Žák
- ví, jaké jsou rozdíly mezi chytrým telefonem, tabletem, notebookem, stolním počítačem a nositelnými technologiemi;
- efektivně používá cloud;
- používá technologie k provádění úkolů, které nejsou tradičně považovány za technologické – např. zlepšení slovní zásoby a gramatiky, vypracování finančního plánu, hledání zdravějších potravin atd.
Vždy přítomné publikum
Žák
- dokáže zvolit vhodný jazyk, strukturu a tón vyjadřování vhledem ke konkrétnímu účelu a publiku;
- si uvědomuje, že popularita nutně neznamená zároveň kvalitu.
Společenská pravidla
Žák
- si dává pozor, aby používal své přístroje v souladu s místními zvyklostmi;
- chápe, že rychlost reakce je závislá na druhu použitého komunikačního kanálu;
- si je vědom, že i v digitálním světě je trpělivost velmi důležitá.
Způsob vyjadřování
Žák
- chápe, že použitý slovník a žargon může komunikaci činit nejasnou, ale může také lépe sdělovat konkrétní myšlenky, takže se mu nelze vždy vyhnout;
- rozumí tomu, že použitý styl má být v souladu s místem publikování;
- si uvědomuje, že schopnost mluvit více jazyky je stále potřebnější.
Spojení s odborníky
Žák
- pozná odborníky a ví, jak je kontaktovat;
- ví, kdy se má obrátit na komunitu přátel, skupinu zkušených odborníků, vzdělané akademiky či na veřejnost.
Vlastní osoba
Žák
- je schopen se identifikovat a plně se podílet na rodinném i společenském životě;
- ví, jak sám sebe kontrolovat a zvládat rozptylování;
- umí rozpoznat příležitosti od nepodstatných podnětů.
Software pro život
Žák
- si uvědomuje důsledky používání pouze jednoho operačního systému (např. iOS, Android, Windows atd.);
- zná výhody a nevýhody přihlašování do aplikací přes účty sociálních sítí (např. Facebook);
- ví, že aplikace jsou vyvíjeny primárně pro zisk;
- ví, že internetové služby shromažďují jeho osobní data a používají je ke generování zisku;
- si uvědomuje, že nic není zadarmo.
Další internetové tipy pro žáky
- Agresivita, krutost, arogance, drzost, kyberšikana, ignorování lidí a další návyky z digitálního světa se přenáší do reálného života (a naopak).
- Komentář o 140 znacích nedokáže plně vyjádřit postoj člověka nebo ukázat jeho porozumění danému tématu.
- Typografické a gramatické chyby nečiní lidi hloupějšími.
- Popularita je nebezpečná.
- Počítačové hry vás mohou učinit chytřejšími, ale ne vždy to dělají.
- Pokud se vám často stává, že potřebujete „zabít čas“ (třeba hraním), měli byste přehodnotit své životní priority.
- Přihlašovací údaje, hesla, stará e-mailová adresa a další „pasti“ digitálního života mohou způsobit mnoho nepříjemností. Používejte správce hesel.