Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Jak rozvíjet motoriku v přípravné třídě?...

Ikona prakticky

Jak rozvíjet motoriku v přípravné třídě? – 5. díl

Ikona inspirace
Autor: Petra Pšeničková
Anotace: Článek nabízí poutavé aktivity pro rozvoj hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky. Žáci se mohou těšit na závody v plížení, tvoření lektvarů, oblékání papírových panáčků, na korálky i kleštičky.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Základní vzdělávání » Kompetence k učení » vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
  2. Základní vzdělávání » Kompetence k učení » samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti
Očekávaný výstup:
  1. základní vzdělávání » Jazyk a jazyková komunikace » 1. stupeň » Český jazyk a literatura » Komunikační a slohová výchova » 1. období » zvládá základní hygienické návyky spojené se psaním
Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:

Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

Organizace řízení učební činnosti: Skupinová, Individuální
Organizace prostorová: Školní třída, Učebna v přírodě
Klíčová slova: přípravná třída, rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky, rozvoj hrubé motoriky

Text článku:

Příspěvek doplňuje informace z předchozích dílů Jak rozvíjet motoriku v přípravné třídě 1.–4. díl o praktické zkušenosti. Nabízí pro děti poutavé náměty pro rozvoj hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky.

Nápady využijí nejen učitelé přípravných tříd, ale i učitelé mateřských škol, 1. a 2. tříd ZŠ, učitelé žáků s dysgrafií, rodiče.

Aktivity pro rozvoj hrubé motoriky, celkové obratnosti

Napodobovačky

Učitel žákům předvádí různé cviky/pohyby, které žáci napodobují. Poté žáci pracují ve dvojicích či menších skupinách, v předvádění cviků se střídají.

Závody v plazení, závody trakařů

Žáci závodí v plazení po břiše či v jízdě trakařů – žák má ruce na zemi a nohy ve vzduchu, ty drží spolužák. Zejména závody trakařů jsou pro některé žáky obtížné, bojí se, proto nikoho nenutíme. Žák si může vyzkoušet statický trakař – ruce má na zemi a nohy položené na židli.

Obměna: závody v lezení po kolenou a po čtyřech.

Křížové cviky

Žáci sedí, ruce položené na kolenou. Otáčí ruce podle zadání učitele nahoru, dolu. Poté křížem: pravá nahoru, levá dolů apod.

Doporučuji na horní stranu ruky namalovat nebo nalepit obrázek. Poté již učitel zadává: sluníčka nahoru, sluníčka dolů.

Aktivity pro rozvoj jemné motoriky

Házení a chytání míče

Žáci cvičí ve dvojicích, sedí na zemi rozkročmo a posílají se velký molitanový míč / gymball sem a tam. Pro házení, pinkání lze využít nafukovací balonky.

Obměna: Žáci cvičí ve dvojicích s overballem, žák míček odhodí a tleskne nebo odhodí míč spoluhráči a otočí se dokola. Overball/šátek může žák též odhodit pouze nad sebe.

Obměna: Jeden z dvojice žáků hází míček žákovi z jedné strany, žák míček chytí a odhazuje do koše umístěného na druhé straně.

Pálka a míček

Učitel připraví několik stanovišť, která vybaví pálkou větších rozměrů a míčkem (na badminton, molitanový míček, nafukovací balonky apod.). Žáci obchází stanoviště a strefují se pálkou do míčku. Postupně lze přecházet k menším velikostem pálek i míčků podle dovedností jednotlivých žáků.

Obměna: Lapací rukavice a míček se suchým zipem, který se přichytne k pálce.

Hmatový sáček

Učitel připraví mísu s fazolemi / krupičkou / kinetických pískem, do které schová předměty. Žák předměty hledá a hmatem bez zrakové opory hádá, o jaký předmět se jedná. Doporučuji udělat zástěnu z látky, při tom žákům nezavazovat oči.

Obměna: Učitel do připravené mísy schová 10 předmětů před zraky žáka. Poté žák vyjmenuje, jaké předměty učitel do mísy schoval. Závěrem předměty vyhledává a hmatem rozpoznává.

Obměna: Místo fazolí použijeme vařené fazole, špagety, lepkavé předměty jako želé apod.

Lektvary

Učitel připraví různé typy šroubovacích zavařovacích sklenic, půllitrové širší plastové láhve, plastovou zkumavku (zkumavka na odebírání moči – lze zakoupit v lékárně), potravinářské barvivo (lze zakoupit v drogerii). Žáci ve dvojici či menších skupinách (je třeba zajistit střídání žáků v činnostech) naplní plastovou láhev do poloviny vodou, poté přisypají potravinářské barvivo ze zkumavky, zašroubují a promíchají. Poté lektvar přelévají do zavařovací láhve. Učitel poskytne každému žákovi dostatek času na práci s víčky, šroubováním, otevíráním a zavíráním lahví/zkumavky.

Doporučuji volit láhve, sklenice s různými typy uzávěrů.

Papírové panenky a panáčci s oblečky

Učitel žákům nabízí papírové panenky a panáčky (z tvrdšího papíru, kartonu), které oblékají do papírových oblečků. Lze sehnat oblečky pro různé příležitosti.

Zapínací kostka/triko, oblékání

Různé typy zapínání žáci trénují na zapínací kostce nebo triku. Zapínací kostku můžeme vyrobit a z každé strany našít jeden typ zapínání (knoflíky, tkaničky, druky, háček, provlékání na suchý zip, patentky, …). Žák hodí kostkou a zhotoví to zapínání, které mu padne. Zapínací tričko vyrobíme tak, aby žák mohl tričko navléknout na tělo a zapínání bylo na hrudníku. Oblíbené je taktéž oblékání panenek či plyšových kamarádů.

U nácviku zavazování doporučuji pro zjednodušení a větší přehlednost volit dvě barvy tkaniček – např. jedna růžová, druhá žlutá. Žák lépe pochopí nápovědu: Dej žlutou přes růžovou…. Na zip můžeme připevnit větší úchytku pro lepší manipulaci.

Obměna: Karneval, kostýmy – učitel má připravené staré šaty, kalhoty, klobouky, šály, brýle, rukavice, boty v krabici. Žáci se mohou obléknout za postavu, která je láká. Aktivita podporuje obratnost při oblékání.

Autor díla: Petra Pšeničková

Korálky a logické řady/obrázky

Učitel připraví pro žáky stanoviště vybavené proděrovanou destičkou, korálky s nožičkou. Každý žák pracuje se svou destičkou, sestavuje a pokračuje v předchystané logické řadě. Učitel utvoří řadu korálků: červená, žlutá, zelená, červená, žlutá, zelená, … Žák v této řadě pokračuje. Postupně učitel logické řadu ztěžuje.

Obměna: Učitel destičky vyrobí z kartonu/polystyrenu, do kterého budou žáci vkládat barevné kolíčky či špendlíky s barevnou hlavičkou.

Obměna: Sestavování obrázků podle jednoduchého vzoru či vlastní fantazie.

Korálky a kleštičky

Učitel připraví destičku s prohlubněmi na korálky, kulaté korálky, kleštičky. Žáci sestavují podle jednoduchého vzoru či své fantazie obrázky. Korálky nabírají pomocí kleštiček. Kleštiček využijeme i na třídění korálků podle barev. Kleště lze zakoupit v hobby marketech nebo zvětšenou plastovou pinzetu v tvořivých obchodech.

Obměna: Žáci přesouvají pinzetou plstěné kuličky různých velikostí z jedné misky do druhé. 

Autor díla: Petra Pšeničková

Doporučená literatura

  • BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDA, R: Jedním tahem – uvolňovací grafomotorické cviky. Praha: DYS-centrum Praha, 2009.
  • BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V.: Školní zralost. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
  • BEDNÁŘOVÁ, J.: Jak se pastelky učily kreslit. Edika, Brno 2012. ISBN 978-80-266-0082-4.
  • BEDNÁŘOVÁ, J.: Co si tužky povídaly. Edika, Brno 2012. ISBN 978-80-266-0046-6.
  • BEDNÁŘOVÁ, J.: Na návštěvě u malíře – Grafomotorická cvičení a rozvoj kresby pro děti od 5 do 7 let. Edika, Brno 2012. ISBN 978-80-266-0047-3.
  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H.: Děti s odkladem školní docházky  a jejich úspěšný start ve škole. D₊H, Praha 2007.
  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H.: Dysgrafie  Metody reedukace specifických poruch učení. D₊H, Praha 2005.
  • KIRBYOVÁ, A.: Nešikovné dítě, Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha, Portál 2000. ISBN 80-7178-424-9.
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 10. 01. 2018
Zobrazeno: 1441krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 3

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
PŠENIČKOVÁ, Petra. Jak rozvíjet motoriku v přípravné třídě? – 5. díl. Metodický portál: Články [online]. 10. 01. 2018, [cit. 2018-06-24]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/21511/JAK-ROZVIJET-MOTORIKU-V-PRIPRAVNE-TRIDE---5-DIL.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
1.Autor: Recenzent1Vloženo: 10. 01. 2018 10:12
Inspirativní článek, vhodný pro PŠV