Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Propaganda podle Chomského

Ikona informativni

Propaganda podle Chomského

Autor: Bořivoj Brdička
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese http://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Článek srovnává současné možnosti mocných ovlivňovat veřejné mínění s tím, jak tutéž věc viděl známý vědec MIT Noam Chomsky před 30 lety. Vývoj je přinejmenším varující!
Klíčová slova: propaganda, sociální sítě, platforma, Noam Chomsky, veřejné mínění, dezinformace, masmédia, korporace

Text článku:

Noam Chomsky je proslulý jazykovědec (lingvista) MIT s velmi blízkým vztahem k počítačům. Na MIT nastoupil v roce 1955, dnes je mu 88 let. Kromě vědy je znám svými politickými názory, které vycházejí z levicového vidění světa a mají blízko k anarchismu. Jeho chápání toho, jak fungují masová média, je zajímavým zdrojem poznání i pro současnost. Podívejme se, co je obsahem knihy Manufacturing Consent, kterou spolu s Edwardem Hermanem vydal Noam Chomsky v roce 1988.

Popisuje model fungování masmédií té doby (80. léta minulého století). Jejich cílem bylo, a stále je, ovlivňovat veřejné mínění tak, aby podporovalo politické i ekonomické zájmy sil stojících v pozadí (vláda, korporace). Model je založen na 5 formách zkreslování zpráv, které jsou přítomny v činnosti redakcí největších (tehdy hlavně amerických) sdělovacích prostředků. Jsou to tyto [1]:

  1. Vlastnictví médií
    Hlavním cílem všech masmédií je generovat zisk pro investory. Proto je v jejich zájmu podpořit vše, co realizaci tohoto cíle napomáhá.
  2. Reklama
    Média stojí víc, než kolik vyberou od uživatelů (čtenářů). Rozdíl musí dorovnat reklama. Za co platí zadavatelé reklamy? Za přístup k uživatelům. „Není to tedy tak, že vám média jen poskytují určitý produkt, zároveň něco prodávají zadavatelům reklamy – a to něco, to jste vy.
  3. Mediální elitářství
    Vlády, korporace a důležité instituce mají privilegované postavení při přístupu k informacím a umí média ovlivňovat. Nabídnou sólokapra nebo rozhovor s expertem. Jsou zásadním zdrojem generujícím zprávy, o který nechce žádný novinář přijít.
  4. Diskreditace
    Jakmile zveřejníte něco, co je nepříjemné mocným, dočkáte se negativní publicity – zpochybňování zdrojů, odvádění pozornosti, dezinformací.
  5. Společný nepřítel
    Nejlépe se daří sjednotit názor, najde-li se společný nepřítel, z něhož má veřejnost strach a lze na něj útočit. To může být komunismus, terorismus, imigranti apod.

NOAM CHOMSKY – The 5 Filters of the Mass Media Machine

Zbývá ještě zamyslet se nad tím, co se od roku 1988 na poli propagandy změnilo. Zásadní vývoj nastal ve formě publikování zpráv. Většina lidí dnes za noviny ani za zpravodajský televizní kanál neplatí. Získávají informace zdánlivě zadarmo, nejčastěji prostřednictvím sociálních sítí. A to je velký problém. Tento platformní způsob poskytování zpráv je již plně financován právě možností cílovou skupinu recipientů ovlivňovat (viz Tři současné trendy schopné zničit web). Jeho možnosti ovlivňovat veřejné mínění jsou ve srovnání s masmédii před 30 lety mnohonásobně vyšší.

Dokud bude existovat svobodná možnost publikovat jakékoli názory včetně opozičních (což neplatí pro totalitní režimy), je zde teoretická šance, že dostatečně informačně gramotní občané pochopí, komu mají věřit. Chomskému nakonec nikdy nikdo nebránil, aby své názory zveřejňoval. Důležitou podmínkou však je právě ona informační gramotnost. Zatím to bohužel vypadá spíše tak, že dezinformace vítězí.

Citace a použitá literatura:
[1] - JONES, Josh. An Animated Introduction to Noam Chomsky’s Manufacturing Consent and How the Media Creates the Illusion of Democracy. 2017. [cit. 2017-3-26]. Dostupný z WWW: [http://www.openculture.com/2017/03/an-animated-int...].  
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 06. 04. 2017
Zobrazeno: 2051krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

2 uživatelé Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
BRDIČKA, Bořivoj. Propaganda podle Chomského. Metodický portál: Články [online]. 06. 04. 2017, [cit. 2017-11-21]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/21351/PROPAGANDA-PODLE-CHOMSKEHO.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
1.Autor: E KocourekVloženo: 06. 04. 2017 18:57

Dotaz na Radio Jerevan: Je pravda, že je zde teoretická šance, že dostatečně informačně gramotní občané pochopí, komu mají věřit? Odpověď Radia Jerevan: Ano, ale nedivte se, když ti občané úplně nejdřív pochopí, že informační gramotnost je cosi zcela jiného, nežli co se jim vnucuje, a že zejména nesmí věřit těm, kdo jim vnucují svou verzi informační gramotnosti.

2.Autor: Bořivoj BrdičkaVloženo: 06. 04. 2017 23:04

Tak toto je, vážení čtenáři, naprosto typická ukázka dezinformace vypuštěné za účelem vašeho zmatení. Jejím cílem je přesvědčit vás, že již nemůžete nikomu věřit. Prosím, pokuste se zamyslet nad tím, komu ten stav prospívá. Pane Kocourku, děkuji!

3.Autor: Jaroslav VávraVloženo: 07. 04. 2017 12:18

Komentáře jsou ještě lepší než samotný článek. Jde tady o dva pojmy - víra (možná lépe přesvědčení)  a chápání (kritické myšlení). Podle mého, pokud se jedná o přesvěčování, je to propaganda. Dezinformace je až to poslední, co by mě u Rádia Jerevan napadlo ;-)   Ale možná že v digitálním (virtuálním) světě je vše jinak. Mystík Váchal říkával: Svět se říti do dáblovy ...

4.Autor: Bořivoj BrdičkaVloženo: 25. 06. 2017 19:30

Sérii studií o aktuálním stavu propagandy v několika zemích zveřejnili v Oxfordu:
Computational Propaganda Worldwide