Žáci na základě získaných poznatků o vybraných objevných cestách posoudí, jak tyto cesty ovlivnily Evropany a jaký vliv měly na domorodce v objevených krajinách.
Žáci uvedou argumenty podporující klady a zápory objevných cest.
Středověké objevné cesty | |
Pozitiva | Negativa |
|
|
Lekce začíná úvodními evokačními otázkami, které žákům mají pomoci vybavit si, co všechno o tématu vědí. Dále se seznámí s příběhy 2 slavných mořeplavců z knížky Obrázky z dějin zeměpisných objevů. Je možné pracovat i jen s jedním příběhem. V případě Kryštofa Kolumba lze využít i celý příběh (zde je použita jen část příběhu). Mají-li žáci přístup k internetu, mohou si ještě sami dohledat další informace.
Následující diskuze by měla reflektovat nejen poznatky získané z textu, ale i jejich propojení s dosavadními znalostmi žáků. Nad středověkými objevnými cestami se budou žáci zamýšlet z různých úhlů pohledu a uvědomí si jejich přínosy i stinné stránky a dopady na další vývoj ve světě. Učitel jim může případně pomoci vést diskuzi nejen s ohledem na samotné životy lidí, ale i z pohledu ekonomického politického, sociálního a environmentálního.
Pro závěrečnou „akademickou debatu“ je dobré se předem domluvit na pravidlech, která si mohou žáci navrhnout sami. Tato metoda žákům pomůže lépe se zamyslet nad otázkou z opačných stran pohledu, budou nuceni uvádět argumenty pro určité stanovisko, vzájemně si naslouchat a reagovat na opačný názor.
Zdroj: Černý Jiří, Urban Ervín: Obrázky z dějin zeměpisných objevů, Albatros, Praha 1992
Bonjour!
¡Buenos días!
Good morning!
Bom dia!
Zdůvodněte svoji volbu.
a) 1754–1822
b) 1914–1938
c) 1959–1974
Jak se mapa světa proměnila? S jakými historickými událostmi tyto změny souvisí?
Úloha volně navazuje na předchozí úlohu Mořeplavci. Žáci nejprve přemýšlejí nad proměnami světa v průběhu posledních několika staletí. Srovnávají, za jakých podmínek podnikali mořeplavci své plavby ve středověku a co nám umožňuje dnešní doba. Text o středověkých plavidlech jim může pomoci představit si podmínky v 15. st. a lépe si tak uvědomit, co všechno je dnes jiné. Žáci mohou diskutovat o vědecko-technickém pokroku, komunikaci mezi lidmi, dopravní dostupnosti, šíření informací, předpovědi počasí, zdravotnictví apod. Nejprve by sami měli diskutovat o tom, co je napadne, až poté je učitel může navést otázkami k dalším tématům.
Otázky na další cestovatele je vedou k tomu, jak evropské země objevovaly a kolonizovaly území na dalších kontinentech. Podle pozdravů v cizích jazycích by žáci sami měli přijít na to, proč se v uvedených zemích dnes mluví zmíněnými jazyky. Pokud některé jazyky nepoznají, mohou zjistit překlad na internetu. Na internetu či v encyklopedii mohou také vyhledat, jakým jazykem se hovoří v uvedených zemích. Obě tato zadání (otázka na další cestovatele a pozdravy v cizích jazycích) jsou rozšiřujícími činnostmi a je možné je i vynechat.
Zkoumají také, kde jinde měly evropské země své kolonie a jak se měnila politická mapa světa. Mohou porovnávat buď tematické mapy na uvedeném internetovém odkazu, nebo mohou pracovat s tematickým školním atlasem Dnešní svět (nakladatelství TERRA, s. r. o., 1997). Je dobré mít také k dispozici nástěnnou mapu světa a školní atlasy. Změny na mapě dávají žáci do souvislosti se znalostmi o historických událostech. Případně je učitel může na některé informace navést. Např. aby se podívali na historii USA a některých států v Latinské Americe, ať přemýšlejí, jaká významná dění ve 20. st. mohla „zahýbat“ s politickou mapou světa a proč, ať zjistí, co znamená Rok Afriky (1960 – získání nezávislosti několika afrických států). Důležité je také, aby žáci přemýšleli, jak kolonialismus ovlivňoval vztahy mezi zeměmi, a to jak mezi evropskými a kolonizovanými zeměmi, tak mezi jednotlivými zeměmi navzájem.
Na závěr se zamýšlejí, jaký dopad mají historické události na aktuálním dění ve světě. Učitel může pomoci žákům v jejich přemýšlení např. těmito otázkami: Jak mohla kolonizace ovlivnit obchod mezi zeměmi? Kde všude mají velké firmy své továrny nebo pobočky? Proč? Odkud kam a proč se lidé stěhují (nebo cestují)? Jak si země pomáhají? Jaké mají země mezi sebou konflikty?
Zdroj: Černý Jiří, Urban Ervín: Obrázky z dějin zeměpisných objevů, Albatros, Praha 1992
Cíle úlohy
Postup
Vynálezkyně změřila a roztřídila ……. podle velikosti a tvaru na několik skupin. Potom zhotovila drátěné „poličky“ pro každou skupinu ……. a připevnila je k vodorovnému kolu uvnitř kotle. Když se kolo otáčelo, mýdlová voda z kotle stříkala na …….
(upraveno dle těchto zdrojů: http://www.nazeleno.cz/bydleni/domacnost/mycka-nadobi-slavi-127-let-vynalezla-ji-zena.aspx. Večerníček, Jaroslav N.: Historie všedních věcí, vydalo nakladatelství J. N. Večerníček v roce 2007)
Svůj vynález si Josephine Cochran nechala patentovat 28. 12. 1886. Jednalo se o myčku nádobí s ručním pohonem. Ačkoli patenty na přístroje, které měly sloužit k mytí nádobí, jsou zaznamenány už z dřívějších let, až myčka nádobí od Josephine Cochran prokázala opravdovou funkčnost, šetřila práci a čas.
O Cochran se můžeme dočíst, že byla velmi krásná, poměrně brzy se vdala a užívala si s manželem pohodlný život s častými večírky, na kterých svým hostům servírovali pokrmy na historickém porcelánu. Cochran nemohla vystát, když se služebnictvo nechovalo k porcelánovým kouskům s dostatečnou péčí, a tak myla cenné nádobí raději sama. Při této neatraktivní činnosti často přemýšlela, proč někdo nevynalezne stroj, který by nádobí umyl. Až se jednoho dne rozhodla, že to udělá sama.
Nádobí se v její myčce skládalo do drátěných přihrádek určených speciálně pro talíře, šálky nebo příbory. Ruční klika poháněla celý stroj. Myčka měla horizontálně uložené kolo, dovnitř kterého se upevňovalo nádobí. Samotné kolo bylo umístěno v měděném kotli. Když se kolo otáčelo, mýdlová voda z kotle se rozstřikovala na nádobí.
Cesta k funkční myčce však byla dosti složitá. Cochran sice měla o technické problematice určitý přehled díky svému otci, neměla však dostatek zkušeností, musela se toho hodně naučit a najmout si pomocníky. Celý vývoj přístroje zabral asi osm let. Její manžel zemřel o tři roky dříve, než byla myčka patentována, zanechal po sobě mnoho dluhů, a tak se vize revolučního přístroje, který by mohl sloužit jako zdroj obživy, stala ještě naléhavější.
Myčku nádobí se zpočátku nepodařilo prosadit pro použití v domácnostech, jak Cochran původně zamýšlela. V tehdejší době se totiž ženám zdála myčka příliš drahá. Úspěch se však dostavil, když začala myčku nádobí nabízet pro hotely, nemocnice a jiná velkokapacitní zařízení. Svou firmu úspěšně řídila až do roku 1912, kdy jí bylo 73 let. Zemřela v následujícím roce. Později po její smrti firmu odkoupila společnost s dnešním názvem KitchenAid, která je součásti společnosti Whirlpool.
Zdroj: http://www.nazeleno.cz/bydleni/domacnost/mycka-nadobi-slavi-127-let-vynalezla-ji-zena.aspx
Úloha rozšiřuje téma objevných cest (úlohy Mořeplavci a Kolonizace světa). Žáci přemýšlejí nad šířením věcí, které mořeplavci přivezli ze svých cest, a vynálezů v propojeném světě. Pro účely lekce byl vybrán příběh o myčce na nádobí. Záměrně jde o vynález, jehož příběh je méně známý. Je však samozřejmě možné pracovat i s příběhem jakéhokoli jiného vynálezu.
Nejprve si žáci vybavují, co vědí o šíření věcí nebo vynálezů, a poté odhadují, jaký vynález je na obrázku. Je tedy důležité, aby jim byl obrázek ukázán bez názvu a odkazu. Po úvodních evokačních otázkách a diskuzi žáci pracují s textem, jehož obsah mají shrnout do 3–5 vět. Při čtení příběhu je možné uplatnit i některou z metod pro práci s textem. V diskuzi o používání myček na nádobí v současnosti je dobré žáky vyzvat k tomu, aby přemýšleli nejen o rozšíření těchto spotřebičů v našich domácnostech a stravovacích zařízeních dříve a dnes, ale aby také zvažovali i podmínky pro používání myček v jiných oblastech světa, a především zdroje a náklady spojené s jejich provozem apod.
Otázky spojené s šířením objevů či vynálezů do světa by žákům měly pomoci porozumět procesům globalizace. K uvědomění si propojenosti současného světa směřuje na závěr i zakreslování „tras“ šíření různých předmětů a jiných věcí do mapy.
Etiopie, foto: Jiří Škvor (Fotografie jsou zveřejněny za souhlasu autora.) |
Indie, foto: Jiří Škvor (Fotografie jsou zveřejněny za souhlasu autora.) |
Česko, foto: Jiří Škvor (Fotografie jsou zveřejněny za souhlasu autora.) |
Úloha se zaměřuje na téma šíření českých výrobků či vynálezů do světa. Konkrétně se pracuje s příkladem korálků pocházejících z Jablonecka, učitelé jej však mohou vyměnit za příklad něčeho, co pochází z regionu, ve kterém žáci žijí. V takovém případě je třeba vyhledat vhodný text, např. novinový článek nebo jinou formu mediálního sdělení.
V úvodní části pomohou žákům klíčová slova odhalit téma a vybavit si, co už o něm vědí, zároveň mají příležitost rozvíjet svoji představivost a fantazii. Poté při poslechu audionahrávky rozpoznávají důležité informace a interpretují je vlastními slovy, a to nejprve ústně v malých skupinkách a následně písemně formou upoutávky na reportáž. Učitel může také se žáky diskutovat, jaké charakteristiky by měla upoutávka mít, aby přilákala posluchače.
Závěrečná část se zaměřuje na příklady dalších českých výrobků či vynálezů, které se rozšířily do světa. Žákům bude téma bližší, pokud se bude diskutovat o příkladech z jejich okolí či z míst, která znají. Snadněji tak i pojmenují význam dané věci pro jejich region a Česko, ať už jde o finanční přínosy, rozvoj obchodu, nabídku pracovních příležitostí, rozvoj turismu apod.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.