Ne, nelekejte se, nejedná se o naši domácí záležitost, mluvit budeme o americkém Centru pro obnovu veřejného školství CRPE (Center on Reinventing Public Education), které funguje v rámci University of Washington Bothell a snaží se s pomocí sponzorů (podporujících reformu školství) i ED.gov (federálního ministerstva školství) prostřednictvím analytické práce a výzkumů zlepšovat činnost veřejných (státem placených i řízených) amerických škol. Někdo by si možná mohl říci, že nás to nemusí zajímat, ale to by byl omyl. Kvůli zavádění technologií řešíme nebo brzy budeme řešit totožné problémy.
CRPE realizuje hned několik zajímavých výzkumů. V pozadí je snaha o zajištění co nejlepších podmínek studia pro všechny děti. Proto se orientuje hlavně na inovaci řídících procesů na úrovni školských obvodů a celých městských celků (Portfolio Strategy) tak, aby všichni měli o dostupných školách co nejvíce relevantních informací a mohli si pro sebe vybrat tu nejvhodnější. Důležitou součástí této snahy je hledat cesty pro spolupráci státních (obvodem řízených) a soukromých (nezávislých charterových) škol (District-Charter Collaboration).
Nás nejvíce zajímá vloni zahájený výzkum Innovation and Technology zabývající se zaváděním personalizovaných výukových metod (Personalized Learning – PL). V jeho rámci jsou nasazeny různé výzkumné nástroje, základem je šetření přímo ve vybraných školách a analýza existujících i nově získaných dat. Přeložím úvodní věty dokumentující záměr tohoto výzkumu (který předpokládá snahu měnit zaběhané pořádky):
„Musíme si uvědomit, že veřejné školství nikdy nemůže opakováním stále stejných postupů dospět k odlišným výsledkům. Musíme přehodnotit tradiční model vzdělávání a učení. Využití inovativních technologií 21. století vede ke zlepšení veřejného školství cestou maximalizace schopností učitelů a nalezením nových způsobů zapojení rodičů. Vhodné technologie dokáží vytvářet flexibilní výukové prostředí schopné naplňovat specifické výukové potřeby jednotlivých žáků. Dokáží významně zvýšit efektivitu výuky i školní administrativy.“
Začněme definováním obsahu PL, které washingtonští vědci převzali od coloradského National Education Policy Center, jež ve své nedávné zprávě nejen definuje PL, ale též dokumentuje velice slibné výsledky zatím jen 3letého snažení 62 převážně charterových amerických škol zavádějících PL do praxe typicky s podporou investorů či grantů [1].
Personalizované vzdělávání obsahuje tyto prvky:
Výzkumný projekt CRPE je naplánován na 3 roky. To znamená, že finální závěry budou v roce 2017. Přesto již byla jedna výzkumná zpráva vydána. Týká se financování zavádění PL a její hlavní závěr říká, že není snadné s využitím časově omezených grantových financí dospět k udržitelnosti PL v podmínkách běžných státních normativů (bez dodatečných financí) [2].
Přesto se spousta amerických škol snaží již nyní PL zavádět. Proto se řešitelé rozhodli vydávat průběžné zprávy, které s implementací pomáhají. Najdete je na webu pod názvem Notes From the Field: Personalized Learning. Doposud byly publikovány 4 zprávy založené na zjištěních, která výzkumníci udělali během návštěv PL zavádějících škol. Podívejme se rámcově na to, co radí všem následovníkům.
Po prostudování zde odkázaných materiálů jsem dospěl k závěru, že PL po americku zatím nemá jasně ohraničenou strukturu. Vejdou se do něj všechny existující moderní výukové postupy progresivními počínaje, konstruktivními a konektivistickými konče. Jediné, co celou oblast spojuje, je zapojení sofistikovaných systémů technologiemi podporované práce žáků. To je věc, která by nás jistě zajímala ze všeho nejvíce, ale právě zde je konkurence (kvůli předpokládaným ziskům) největší, a tak jsou zatím výzkumné zprávy na detaily velmi skoupé. Nezbývá nám než sbírat informace, kde se dá (Současný stav vývoje systémů adaptivního řízení výuky, Knewton jako předzvěst budoucnosti, Adaptivní student, ne adaptivní výuka).
Ukazuje se, že zatím není třeba nic měnit na konstatování, že vývoj v této oblasti je překotný. Výzkum zdaleka nestačí výsledky ověřovat a co nejvhodněji směrovat (Nepříjemná pravda o personalizovaném vzdělávání). Zdravý rozum velí na první místo vždy stavět pedagogiku s výukovými cíli, a teprve potom se starat, jaké nástroje si k jejich naplnění pořídit. Je zřejmé, že výzkum, jaký dělá CRPE, nakonec bude užitečný pro školy veřejné i soukromé (Americké hybridní školy pro síťovou generaci, Rocketship – model školy budoucnosti).
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.