Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy byl spáchán atentát na Roberta F. Kennedyho
Cíl výuky
Žáci:
- jsou schopni zaujmout osobní stanovisko k: Nezabiješ;
- rekonstruují průběh atentátu na RFK;
- reflektují dobovou hudební scénu;
- analyzují nedostatky internetové diskuse;
- jsou schopni vytvořit obraz roku 1968.
Délka:
45 minut
Postup:
1. Učitel pustí úryvek z Hair: Muzikál Vlasy (Mac Dermot):
Harmony and understanding
Sympathy and trust abounding
No more falsehoods or derisions
Golden living dreams of visions
Mystic crystal revalation
And the mind's true liberation
Aquarius!
Aquarius!
When the moon is in the Seventh House
And Jupiter aligns with Mars
Then peace will guide the planets
And love will steer the stars
2) Žáci ve společné diskusi reflektují text, filmové záběry, souvislost s citátem: Mnoho lidí vidí svět takový, jaký je, a ptají se: „Proč?“ Já sním o světě, který tady ještě nikdy nebyl, a ptám se: „Proč ne?“ Učitel jim na konci diskuse prozradí, že se dnes budou věnovat jedné události roku 1968.
3) Učitel zadá úkol: Jaký postoj má text, který jsme zpracovávali, k: Nezabiješ. Žáci pracují ve skupinách. Následuje diskuse.
4) Učitel zadání modifikuje: Je „Nezabiješ“ přikázání, které by měl člověk respektovat za všech podmínek? A za jakých ne? Následuje diskuse.
5) Učitelova krátká přednáška o situaci v USA šedesátých let (New Frontier, Great Society, Civil Rights, Vietnam War, Social Change, Culture and Counterculture, …).
6) Následuje sledování filmu ze série Slavné dny s pauzami.
7) Po každé pauze učitel zadává následující okruhy otázek, úkolů a moderuje diskusi:
a) Co s úryvku Vás zaujalo?
b) Jaké slovo (větu) považujete za důležitou?
c) Charakterizujte atmosféru 60. let
d) Proč spáchat atentát na kandidáta na prezidenta?
e) Kdo mohl být pachatelem?
Přestávky – stopáž: 0.50 2.05 2.51 3.58 min.
8) Platí ještě motto RFK: Mnoho lidí vidí svět takový, jaký je, a ptají se: „Proč?“ Já sním o světě, který tady ještě nikdy nebyl, a ptám se: „Proč ne?“
9) Za domácí úkol:
a) Básnický text na téma: Nezabiješ? Žáci rozvíjejí text, který zpracovávali v úvodní části lekce.
b) Který komentář ke zhlédnutému filmu považujete za stupidní? Vytvořte argumentační tabulku.
Reflexe:
Probíhá během aktivity několikrát formou diskuse, závěrečná úkolem 8.
Poznámka a zdroje:
Pro učitele:
- http://zpravy.idnes.cz/potrasli-si-rukou-a-pak-kennedyho-zabili-malem-neprezila-anifotka-1c8-/zahranicni.aspx?c=A100622_152651_zahranicni_btw
- http://www.bobborst.com/popculture/top-100-songs-of-the-year/?year=1968
- http://www.bobborst.com/popculture/numberonesongs/?chart=us&m=6&d=5&y=1968&
Kapitolu Den, kdy byl spáchán atentát na Roberta F. Kennedyho z cyklu Slavné dny pro střední vzdělávání najdete na http://www.slavne-dny.cz/episode/10002619/den-kdy-byl-spachan-atentat-na-roberta-f-kennedyho.
Náhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 479 kB | Metodika pro učitele k tisku |