Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku

Ikona prakticky

Ostrovy objevů

Ikona inspirace
Autor: Jaroslava Pachlová
Anotace: Článek Ostrovy objevů přináší inspiraci na celoroční projekt jak pro celou školu, tak i pro zájmové vzdělávání. V příspěvku najdete vybrané aktivity, hry a návodná videa na pokusy, která se dají využít i běžně při výuce, na školách v přírodě, komunitních akcích apod. Tajemství jednotlivých ostrovů poznávali a po celý školní rok odhalovali žáci ze základní školy ve Stráži (okr. Tachov).
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Základní vzdělávání » Kompetence k učení » samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti
  2. Základní vzdělávání » Kompetence k řešení problémů » samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy
  3. Základní vzdělávání » Kompetence pracovní » používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky
Očekávaný výstup:
  1. základní vzdělávání » Člověk a jeho svět » 1. stupeň » Člověk a jeho svět » Rozmanitost přírody » 2. období » založí jednoduchý pokus, naplánuje a zdůvodní postup, vyhodnotí a vysvětlí výsledky pokusu
Mezioborové přesahy a vazby:
  1. Základní vzdělávání -> Informační a komunikační technologie 1. stupeň
Průřezová témata:
  1. Základní vzdělávání » Environmentální výchova » Vztah člověka k prostředí
Organizace řízení učební činnosti: Frontální, Skupinová, Individuální
Organizace prostorová: Školní třída, Učebna v přírodě, Vycházka do přírodního prostředí
Klíčová slova: celoškolní celoroční projekt, pracovní činnost, eTwinning, výtvarné práce, pokusy, badatelský přístup ve vzdělávání žáků, návodná videa

Text článku:

motto: Vzhůru na palubu za novými objevy a dobrodružstvím!

Celoroční hra a zároveň eTwinningový projekt, na kterém žáky 1. stupně čekala velká cesta po „ostrovech“ jako Tančící, Sopečný, Ledový, Ostrov pirátů, na kterých prostřednictvím zkoumání, bádání, experimentování a tvoření poznávali jejich specifické zvláštnosti a skrytá bohatství.

Cílem našich aktivit bylo:

  • přirozenou cestou rozvíjet zvídavost žáků, jejich touhu po objevování nového a objasňování neznámého;
  • učit žáky jasně formulovat problémy, diskutovat o vzniklých situacích, navrhovat řešení a ověřovat je v praxi;
  • prostřednictvím jednoduchých pokusů rozvíjet intelektuální schopnosti žáků, upevňovat jejich smysl pro spolupráci;
  • probouzet zájem žáků o vědu;
  • rozvíjet osobnost každého žáka;
  • zároveň při předávání průběžných výsledků mezi partnerskými školami se zdokonalovat ve smysluplném využívání technologií a zlepšit počítačovou gramotnost žáků.
Každý měsíc byl inspirován zkoumáním jednoho ostrova kromě září, které bylo věnováno zahájení hry.

Stručný plán aktivit:

  1. ZÁŘÍ – zahájení celoroční hry  výcvik námořníků: pohybové hry s vodní tematikou, balanční hry, šplh po laně, cvičení na žebřinách, složení posádky a pravidla posádky, pirátská hymna, pirátská vlajka
  2. ŘÍJEN  Větrný ostrov: zhotovení různých vrtulek, draků, pokusy se vzduchem
  3. LISTOPAD  Ostrov pirátů: výroba truhlic, pirátská móda  vytvoření kalendáře, pirátské úkoly, den s rodiči
  4. PROSINEC  Duhový ostrov: míchání barev, pokusy s „duhou“
  5. LEDEN  Ledový ostrov: pokusy s ledem, s vodou a sněhem
  6. ÚNOR  Tančící ostrov: zhotovení vlastních hudebních nástrojů, domorodé masky, pirátský karneval
  7. BŘEZEN  Bublající ostrov + Den vody: pokusy s vodou, voda v přírodě, házení žabek, jak získat pitnou vodu
  8. DUBEN  Tajuplný ostrov: tajné zprávyzprávy v lahvi, signalizace z ostrova, DLN Digital Learning Night (Noční plavba)
  9. KVĚTEN  Ostrov pokladů: výroba hry: Honba za pokladem, poklady pro maminku  výroba šperků, hledání skutečných pokladů (hodnot) v životě člověka 
  10. ČERVEN  Sopečný ostrov: zhotovení modelu sopky

Průběžně: četba s pirátskou a námořní tematikou, vytvoření zásobníku výtvarných a rukodělných děl na téma „Lodě, loďky, lodičky“ a Ryby, rybky, rybičky“, vyhledávání informací o známých mořeplavcích a objevitelích, pirátská výzdoba ve třídách, celoškolní hra O poklad korzára Heřmana

Výzdoba třídy před zahájením projektu: loď z kartonových krabic, vlajky ze starých map, velká truhla na „poklady“

Autor díla: Jaroslava Pachlová

V textu dále vybírám z jednotlivých měsíců a jejich zaměření vždy po jedné aktivitě.

1. Září – Hry pro týmovou spolupráci a život na palubě

Motivace: Ti, kteří už někdy cestovali lodí, určitě vědí, co je to mořská nemoc – nevolnost od žaludku, časté zvracení, celková slabost..., prostě nic příjemného. Abychom lépe zvládali pravidelné houpání lodi způsobené mořskými vlnami, procvičili jsme si některé činnosti spojené s běžným životem na palubě: 

Aktivity:

  • udržení rovnováhy během bouřky – balanční cvičení na lavičce
  • uhýbání se lanům visícím ze stěžňů – podbíhání pod roztočeným lanem, švihadlem
  • posouvání těžkých nákladů po palubě za pomoci lana – přetahování lanem
  • únik před žralokem – honička
  • přesun z ostrova na ostrov – chůze po podložkách (karimatkách)
Stále je třeba posilovat týmovou spolupráci, někteří budoucí námořníci by plavbu na lodi asi těžko bez pomoci druhých zvládli, někteří se musí stále učit pomáhat ostatním a nekazit společné dílo. Naučit se domlouvat, spolupracovat, pomáhat si – to bylo cílem dalších her.
  • Co uvízlo rybářům v síti?

Čtyři posádky se na rybářské loďce vypravily na moře chytat ryby. Jaké ryby či jiní mořští živočichové jim uvízli v síti? Tvoření z drobných geometrických tvarů.

Autor díla: Jaroslava Pachlová         
  • Záchrana na ostrově před bouří

Umět bezpečně přistát a zachránit posádku před bouří na ostrově byl jeden z dalších úkolů – pohybová hra, záchrana uprostřed lana. 

  • Počáteční uzlování, rozmotávání lan, namotávání nejdelšího lana 

Práce s uzly a provazy patří mezi základní námořnické dovednosti, týmy namotávaly ze švihadel nejdelší lana, rozmotávaly zauzlovaná švihadla apod.

  • Záchrana posádky na lodi

Co nejrychleji pomocí tvarů znázornit loď pro celou posádku a „nalodit“ do ní celý tým.

  • Naše záchranná plavidla

Měli bychom si umět poradit v každé situaci a s každým materiálem.

„Dnešek jsme začali četbou Sindibádových námořních dobrodružství. Zachovali jsme jako Sindibád, který uměl vyváznout z každé zapeklité situace, nebáli jsme se experimentovat, použít rozum a naši šikovnost.

Představili jsme si, že jsme ztroskotali u opuštěného ostrova, a z naplavených zbytků z lodi a také za použití přírodnin jsme vyráběli záchranné plavidlo. Naší fantazii se nekladly žádné meze, plavidlo si mohl postavit jednotlivec či spojit síly dvojice.“

Z mnoha různých odpadových materiálů měli žáci vyrobit model plavidla, které by se nepotopilo a uvezlo by jednočlennou nebo dvoučlennou posádku, kterou zastupovaly figurky námořníků.

Pozn.: Žáci se pustili s vervou do práce a výsledky nedaly na sebe dlouho čekat. Ani jedna loď se nepotopila, každá posádka se zachránila, naše záchranná mise tudíž skončila úspěšně. 

Autor díla: Jaroslava Pachlová

2. ŘÍJEN – Větrný ostrov

Zastávka na prvním ostrově. Větrný ostrov, jak název napovídá, tak na tomto ostrově je stále větrno.

Jeho povětří nás inspirovalo k výrobě jednoduchých papírových draků. Postup výroby najdete zde na portále v článku Když drak opravdu létá...

My jsme dělali draky přímo pirátské a můžete si stáhnout šablonu na draka – origami. 

Autor díla: Jaroslava Pachlová

3. LISTOPAD – Ostrov pirátů

Měsíc plný tvoření – truhlic, pokladů, pirátských map, lodí, postav pirátů, divadla z lodního kufru, ale jedno tvoření bylo věnováno nejen žákům, ale i jejich rodičům.

Jaké to je, když se rodiče vrátí do lavic? Rodiče, kteří strávili dopoledne se svými dětmi v rámci Dne otevřených dveří, to poznali. Připravili společné rodinné pirátské tvoření. Všechna společná díla, většinou prostorová, pak zdobila chodbu na prvním stupni.

4. PROSINEC – Duhový ostrov

„Vyráběli“ jsme duhu pomocí vody a zrcátka, obarvovali bílé květiny, míchali barvy, ale na duhovém ostrově jsme našli i kamarády – duhové papoušky.

Cituji z dané aktivity:

Na rameni každého pořádného piráta přece musí být papoušek, který neustále příšerně skřehotá: Braaaaaaaak! Takže pokud jste se doteď domnívali, že hluk, který se nese po celé škole z 1. stupně, snad dělají hodní žáčci, tak jste se mýlili, protože to skřehotá a překřikuje se ta nezvedná horda papoušků, která se uhnízdila na stromě první třídou.

Podobného papouška si můžete pořídit i vy. Podívejte se na fotografii a určitě poznáte, jak na to.

Tělo papouška obkreslete na čtvrtku A4 a vystřihněte. Papouška pestře omalujte vodovými nebo temperovými barvami. Obkreslete vaše dlaně na 6 barevných papírů v barvách duhy – červená, oranžová, žlutá, zelená, modrá a fialová, to budou peříčka, a také je vystřihněte. 

Na zaschnuté tělo papouška postupně přilepte barevná peříčka, lepidlo stačí nanést jen trochu v horní části, aby peříčka „plandala“.

Autor díla: Jaroslava Pachlová

 5. LEDEN – Ledový ostrov

Podle návodného videa si můžete udělat pokus nazvaný Sněhová bouře, je to jednoduchý tematický experiment nejenom s hustotou látek:

Tady se můžete podívat, jak si s pokusem poradili žáci: video Sněhová bouře v družině

6. ÚNOR – Tančící ostrov

Kromě tančení, pirátského karnevalu, jsme vyráběli i hudební nástroje. Poznáte, jaké nástroje nám schovali pod šátek naši slovenští kamarádi?

Hádankové video vytvořené pomoci aplikace ChatterPix Kids ZDE

7. BŘEZEN – Bublající ostrov 

Všechny pokusy a návody na „bublající“ experimenty naleznete zde na portálu v článku: Bublinová škola

8. DUBEN – Tajuplný ostrov 

Z tohoto měsíce vybírám nápady na tajná písma a šifrované zprávy. Ve wiki najdete návody na pět pokusů – Tajná písma

9. KVĚTEN – Ostrov pokladů:

Ve videu můžete zhlédnout jednu z badatelských aktivit v tomto měsíci, kdy žáci měli ve dvojici vytvořit z daného materiálu plavidlo, které uveze „největší – nejtěžší poklad“ a nepotopí se.

Materiál pro jednu posádku obsahoval 10 brček, 2 alobaly formátu A4, metr izolepy, nůžky, polystyrénový kelímek, skleněné kuličky. 

10. ČERVEN – Sopečný ostrov

Návštěvě Sopečného ostrova předcházelo pilné studium sopek. Někteří sopky ještě před jejich zkoumáním namalovali. Na Sopečném ostrově jsme narazili na mnoho sopek, které chrlily lávu.

A jak na sopku?

Uplácejte z hlíny nebo z písku tvar sopky, vytvořte pomocí větve sopouch – díru do budoucí sopky. Nasypte dovnitř sodu nebo kypřící prášek, trochu potravinářského barviva a vše zalijte trochou octa. Můžete přidat i trochu saponátu.

Takhle to vypadalo na sopečném ostrově:

Závěr:

Článek nabízí pouze malý zlomek aktivit z celoročního projektu. 

Projekt byl oceněn jednou z národních cen eTwinning a dostal se do finále o evropské ceny. 

A na úplný závěr aktivita k zamyšlení: Loďka našeho života – Plachty a kontejnery = co nás povznáší a co nás tíží.

Žáci se zamýšleli nad tím, co je v životě tíží, co je může stáhnout ke dnu. Na naší loďce to jsou kontejnery. A naopak se zamysleli nad tím, co je povznáší, co nebo kdo jim dává vítr do plachet, co jim dělá život lehčím. Na naší loďce to jsou plachty.

Z fotografií poznáte, co pro žáky představuje plachty a co kontejnery:

Autor díla: Jaroslava Pachlová

 

Přílohy:
NáhledTypVelikostNázev
Odstranitpdf236 kBPirátský drak – šablona
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 27. 04. 2016
Zobrazeno: 9188krát
TOP příspěvek
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 4.3333

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

3 uživatelé Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
PACHLOVÁ, Jaroslava. Ostrovy objevů. Metodický portál: Články [online]. 27. 04. 2016, [cit. 2018-04-21]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/20813/OSTROVY-OBJEVU.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
1.Autor: Recenzent1Vloženo: 27. 04. 2016 09:11
Opět zcela komplexní námět na projekt. Z množství aktivit si zkušený učitel může vybrat jen některé a připravit tak projekt či tematické vyučování pro kratší časové období. Naopak inspirace pro celoroční projekt vybízí ke spolupráci mezi třídami, nebo s oddělením školní družiny.
1.Autor: Iveta BurešováVloženo: 06. 07. 2016 12:24

Super projekt :-) Moc se mi líbí nápad Loďka našeho života.

Dělala jsem asi před 6 lety podobný celoroční projekt ve školce -"Tajuplné ostrovy kapříka Pepíka" /kapřík Pepík je maskot naší třídy/.
Dostali jsme se na ostrov Přátelství, Pestrobarevný ostrov, ostrov Zlobení, Sněhu a ledu, Splněných přání, Legrace, Zrození, Divokého západu. :-)