Anotace
Co přesně je motivační tříminutovka? Je to rychlá aktivita řízená učitelem, které se žáci chtějí účastnit, protože ji vnímají jako hru a oceňují hravost a zábavu, která je její nedílnou součástí. Ať už zahrnuje soutěžení, spolupráci, nebo přemýšlení či aktivitu jednotlivce, poskytuje potřebnou přestávku od činnosti, o kterou žáci ztratili zájem, a posléze vrací jejich pozornost a energii zpátky k úkolu, kterému byla výuka zrovna věnována.
Víc než jen motivace
Co přesně je motivační tříminutovka? Je to rychlá aktivita řízená učitelem, které se žáci chtějí účastnit, protože ji vnímají jako hru a oceňují hravost a zábavu, která je její nedílnou součástí. Ať už zahrnuje soutěžení, spolupráci, nebo přemýšlení či aktivitu jednotlivce, poskytuje potřebnou přestávku od činnosti, o kterou žáci ztratili zájem, a posléze vrací jejich pozornost a energii zpátky k úkolu, kterému byla výuka zrovna věnována.
Naleznete jistě spoustu způsobů, jak motivační tříminutovky využít. Ne všechny jsou nové; některé z nich už možná učitelé znají. Jiné možná představují jen jiné způsoby, jak nahlížet na běžné činnosti. Využívejte je s nadšením a smyslem pro humor tak často, jak bude potřeba, a užijte si pozitivní přínos, který pro třídu představují.
Toto znovuzískané soustředění slouží k tomu, aby žáky a studenty opět nasměrovalo správným směrem – aby opět zacílilo jejich pozornost; a proto o těchto přerušeních hovořívám jako o životabudičích, což je termín, který se žáci rychle naučí a přijmou. Proč použít motivační tříminutovku?
- Abyste žákům poskytli přínosnou chvilku oddechu.
- Aby si na chvíli oddychli učitelé; i oni potřebují přestávky, a tyto rychlé a snadnou použitelné aktivity pomáhají.
- Pro opětovné zaostření ochabující pozornosti.
- Pro vybití přebytečné energie.
- Na probuzení otupělé mysli žáků a studentů.
- Jako uvedení hodiny; většina těchto aktivit může předjímat další činnost.
- Jako odměnu za dobré chování; koneckonců je při nich zábava!
Stejně jako všechny dobré vyučovací přístupy se i všechny motivační tříminutovky řídí důslednými pravidly. Například se dají zvládnout za kratičkou chvilku. Používání motivačních tříminutovek se bude řídit jistými dalšími zásadami:
- Neexistuje špatná odpověď.
- Pestrost je dobrá a podporuje se.
- Cení se všechny odpovědi.
- Osobní prostor, jak fyzický tak emoční, je vždy respektován.
Učitelé vědí, že tyto zásady platí pro veškerou výuku, je však potřeba je znovu připomenout v případě životabudičů, stejně jako při jiných činnostech ve třídě.
Kroky při použití motivační tříminutovky:
- Signálem upoutejte pozornost.
- Krátce vysvětlete, proč bude motivační aktivita použita.
- Ztratil/a jsem vás…
- Vypadáte neklidní …
- Vidím, že si potřebujete chvilku oddechnout…
- Zdá se, že si potřebujete trochu popovídat…
Vysvětlete aktivitu s pomocí pokynů uvedených u jednotlivých motivačních tříminutovek.
Připomeňte žákům, aby nezačínali, dokud jim nedáte signál, a aby na signál opět přestali nebo se zastavili.
Dejte zahajovací signál.
Proveďte motivační aktivitu podle přiloženého scénáře.
Signálem oznamte konec.
Uzavřete a znovu zaměřte pozornost studentů tím, že rychle shrnete, co se dělalo a proč.
- Všichni jsme byli tak trochu neklidní, tak jsme si zahráli ______. Teď, když jste vybili trochu energie, je čas vrátit se k…
- Vypadali jste ospale a spousta z vás nedávala pozor, tak jsme si zahráli______. Teď když už jste se všichni probrali, vrátíme se zase k…
- Cítila jsem tady potřebu krátké přestávky, tak jsme si zahráli ______. Teď se zase můžeme vrátit k…
Ukázky motivačních tříminutovek
Neslyšný výkřik
PŘEDMĚTY: občanská a rodinná výchova; společenské vědy
PRÁCE: individuální
Cíl: Předvedení silné emoce/emocí jen prostřednictvím řeči těla.
- Existuje mnoho silných pocitů – emocí. Někdy je nemůžeme projevit kvůli tomu, kde nebo s kým jsme. Natrénujeme si pár tichých emocí.
- Seďte vzpřímeně, čelem dopředu ke mně. Tyto výrazy emocí jsou pouze pro vás; není nutné sledovat ostatní studenty.
- Začněte myšlenkou na to, že jste velmi smutní. Myslete na pocit smutku a prociťte ho ve svém těle – svýma očima, hlavou, v hrudi a rukou. Dýchejte pomalu. Velký, velký smutek – cítíte ho a vaše tělo ho vyjadřuje. Deset vteřin.
- Proveďte studenty každou z následujících emocí: hněv, strach, obavy, hrdost, hlad, nadšení.
- Zakončete cvičení nějakým pozitivním pocitem, například pocitem štěstí, klidu, radosti, uvolnění nebo spokojenosti.
Zhodnocení: Rychlé shrnutí toho, jaký to byl pocit projevit emoce beze slov.
Rozšířené zhodnocení: Deníkový zápis o tom, jestli je nějakou emoci těžké nebo snadné vyjádřit beze slov.
Předvedení výsledků: Zvolte si, co chcete předvést, podle toho, jak jednotlivé studenty znáte.
Rychlé otázky
PŘEDMĚT: jakýkoli
PRÁCE: ve dvojicích
POMŮCKY: Tužka a papír
Cíl: Vymyslet co nejvíc otázek k odpovědi, kterou učitel zadal (založeno na populární americké televizní hře Jeopardy).
- Dám vám nějaké prohlášení, které bude sloužit jako odpověď.
- Vy a váš partner ve dvojici vymyslíte a zapíšete co nejvíc otázek k této odpovědi ve velmi krátkém časovém úseku.
- Například, je-li odpovědí „oceán“, otázka může znít: „Kde žijí velryby?“ nebo „Jak se říká velkému vodnímu útvaru?“
- Dejte odpověď a signál k zahájení hry.
- Udržujte rychlé tempo a porovnejte počet otázek k jednotlivým odpovědím.