Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > 10 let s eTwinningem v České republice
Odborný článek

10 let s eTwinningem v České republice

Anotace

V rámci desetiletého výročí aktivity eTwinning proběhla v České republice hra, do níž bylo zapojeno 112 škol. Výstupy hry ukazují, jak jsou české školy schopny kreativně a inovativně využívat ICT nástroje pro projektovou spolupráci škol. Výstupy hry mohou posloužit jako inkubátor nápadů na projektové aktivity, které lze zařadit jak do online eTwinningových projektů, tak do výuky obecně.

eTwinning je platforma, přes kterou mohou zaměstnanci škol (učitelé, ředitelé, knihovníci ad.) z různých evropských zemí vzájemně komunikovat, spolupracovat, zapojovat se do projektů a sdílet své nápady. eTwinning je největší komunita škol v Evropě, do které je v současné době zapojeno více než 330 000 evropských učitelů. Aktivita eTwinning podporuje spolupráci evropských škol postavenou na používání informačních a komunikačních technologií (ICT). Účastníkům nabízí zázemí, nástroje a služby, díky kterým je krátkodobá či dlouhodobá spolupráce v rámci jakéhokoli předmětu jednodušší. Od března 2013 jsou do eTwinningu zapojeny i země mimo Evropskou unii: Ázerbájdžán, Arménie, Gruzie, Moldávie, Tunisko a Ukrajina. eTwinning existuje od roku 2005 a v letošním roce tak slaví 10. narozeniny.

Několik statistik k 10 letům s eTwinningem

  • Od roku 2005 se zapojilo do eTwinningu více než 6 908 českých učitelů;
  • v tomto 10letém období bylo realizováno více než 5 071 projektů s účastí českých škol;
  • 565 projektů s účastí českých škol získalo v průběhu deseti let Certifikát kvality.

Výročí 10 let s eTwinningem bylo v České republice oslaveno jak jinak než projektem, přesněji celoroční eTwinningovou hrou, která probíhala ve virtuálním prostředí Twinspace pod názvem „Hrajeme si s eTwinningem“. Cílem bylo zábavnou formou propagovat eTwinning, seznámit učitele a žáky s prostředím eTwinningu, motivovat učitele k využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce, zapojit nové školy a učitele do mezinárodní spolupráce online a zároveň zvýšit povědomí učitelů a žáků o bezpečném využívání internetu a sociálních sítí.

Hra byla zahájena 10. února 2015 a bude ukončena v prosinci letošního roku. Zapojit se do ní mohly všechny MŠ, ZŠ a SŠ. Skládala se z deseti úkolů, které byly koncipovány tak, aby byly realizovatelné ve všech typech škol. Za každý splněný úkol dostal tým odznáček.

Výstupy hry ukazují, jak jsou české školy schopny kreativně a inovativně využívat ICT nástroje pro projektovou spolupráci škol, a mohou proto sloužit jako inkubátor nápadů na projektové aktivity, které lze zařadit jak do online eTwinningových projektů, tak do výuky obecně.

Pro inspiraci přinášíme přehled úkolů, jejich výstupů a použitých online nástrojů, které mohou učitelům posloužit jako sbírka nápadů kreativních aktivit pro různé věkové skupiny jak pro začínající, tak pro již pokročilé eTwinnery, či pro učitele, kteří hledají inspiraci pro projektovou výuku v širším slova smyslu.

1. Jak kreativně pozdravit projektového partnera

Prvním úkolem hry bylo pozdravit ostatní účastníky. Výstupy z tohoto úkolu ukazují nejrůznější způsoby, jak lze v úvodu projektové spolupráce pozdravit partnera. Učitelé nejčastěji volili formu videa či komentovaných fotografií. Nejzajímavější příspěvky naleznete ve videu.

2. Aktivity vhodné pro seznámení partnerů

V druhém úkolu nazvaném „Nice to meet you“ měli žáci seznámit ostatní se svou školou. Ke splnění tohoto úkolu využívaly týmy nejčastěji nástroje youtube, vimeo a dailymotion k vytváření videa, dále glogster k vytváření plakátů, flash-gear/puzzle k vytvoření puzzle online či Photopeach k prezentaci fotografií s hudebním podkladem.
ZDE naleznete odkaz s příspěvky k druhému úkolu.

3. e-Bezpečnost při online spolupráci

Třetí úkol nazvaný „Přemýšlej, než nasdílíš! Moje soukromí! Nekoukat! Nešťourat!“ měl za cíl upozornit na problematiku e-bezpečnosti, která je při jakékoli online práci žáků a škol velmi důležitá. Účastníci hry měli vytvořit poučení o bezpečnosti na internetu a uvědomit si tak základní pravidla i nebezpečí práce v online světě. Nejoblíbenějším způsobem, jak zpracovat toto téma, bylo vytvoření komiksu. Účastníci například použili aplikaci bitstrips. Dále k prezentaci nápadů používali virtuální nástěnku Padlet nebo Linoit, nebo své kresby oživili bublinami pomocí nástroje superlame.

4. Projektový den

Cílem čtvrtého úkolu bylo školy podnítit k tomu, aby zorganizovaly projektový den na škole. Projektový den je motivující aktivita, díky které se do projektu zapojí širší komunita školy a díky které mohou dosud nezapojení učitelé a žáci projevit o podobnou spolupráci zájem. V rámci úkolu se měli žáci zapojit do oslavy eTwinningového dne tak, že vytvořili lidské logo a ve škole vypouštěli balónky. eTwinningový den zachycovali pomocí videa či fotokoláží.
Video z eTwinningového dne naleznete ZDE.

Lidské logo eTwinningu
Autor díla: Barbora Dočkalová

5. Jak zapojit eTwinning do běžné výuky

Cílem pátého úkolu bylo vytvořit video, prezentaci, fotografii, komiks nebo jakýkoli jiný výstup na téma “Jak se učí(m) s eTwinningem”. K tomu využili opět různé nástroje pro vytváření videa, tvořili koláže například v nástroji piccollage nebo imagechef, dále používali mluvící avatary Voki či QR kódy, vytvářeli interaktivní prezentace v nástroji prezi či online časopis v nástroji youblisher.
Přehled výstupů naleznete ZDE.

6. Kolaborativní spolupráce na dálku

Cílem šestého úkolu „Maraton eTwinning“ bylo aktivně spolupracovat s ostatními za pomoci technologií. eTwinningový projekt by neměl být jen vzájemným sdílením výstupů, které si školy vytváří samostatně, ale společné tvoření dvou čí více škol. Úkolem bylo vymyslet jednoduchý úkol pro další účastníky hry a v zadání představit nástroj pro jeho splnění. V druhé části úkolu měli účastníci splnit jeden z nabídky úkolů. Týmy vytvářely například interaktivní kvízy pomocí aplikace planetfactory – make it, learningapps, google documents nebo quizlet, dále znázorňovaly prostřednictvím symbolů a grafických prvků výsledků úkolu pomocí infogr.am nebo propůjčovaly hlasy fotografiím pomocí fotobabble.
Interaktivní nástěnku Padlet o tom, co vše se žáci s eTwinningem naučili, naleznete ZDE.

7. Poznání života jinde

Cílem úkolu nazvaného „Prázdninové sdílení nápadů“ bylo sdílet zážitky a díky nim si vzájemně ukázat život vrstevníků z jiné školy. eTwinning umožňuje žákům, aby poznávali život i problémy svých kamarádů z jiných zemí a uvědomili si tak, že žijí v rozmanitém a zajímavém světě. V rámci hry měli účastníci sdílet svůj eTwinningový příběh libovolného rozsahu v připraveném fóru a tím ostatní učitelé inspirovat nebo naopak jim ukázat, že nejsou se svými problémy sami. Mohli vytvořit i fotokoláž či přidat obrázek, který jejich příběh vystihuje.

8. Kvízy - oblíbená projektová aktivita

Kvízy a ankety patří k jedněm z nejoblíbenějších aktivit v rámci online projektů eTwinning. Kvízy vytváří nejen učitelé, ale často sami žáci, kteří je připravují pro své projektové kamarády. Oblíbené jsou kvízy o rodné zemi či městě, známých osobnostech či historii Evropy. V rámci osmého úkolu měli žáci i učitelé vyplnit dotazník o tom, jak znají eTwinning, který byl vytvořen pomocí Google forms.

9. Prezentace projektu

Součástí každé projektové práce by měla být i prezentace projektu. V rámci devátého úkolu nazvaného „Nebojte se pochlubit“ měly týmy vytvořit trailer o tom, jak plnily jednotlivé úkoly. Školy při prezentaci své práce použily rozmanité nástroje od youtube přes tripwow, dále slide.ly a kizoa – nástroje pro vytváření slideshow, v neposlední řadě vytvářeli animovaná videa pomocí powtoon a smilebox.
Prezentace projektu byla zpracována například tímto způsobem ZDE.

10. Sociální sítě v projektové spolupráci

Sociální sítě jsou oblíbeným nástrojem především žáků, učitelé k nim mají postoj spíše opatrný. Cílem posledního úkolu bylo ukázat, jak lze sociální sítě využívat efektivně a smysluplně pro komunikaci s partnery, nebo pro propagaci projektu. V posledním úkolu nazvaném „Snad se neloučíme :)“ posílali účastníci během Národní konference eTwinning pomocí Facebooku či Twitteru přání eTwinningu do dalších let.
Tato přání si můžete prohlédnout ZDE.

Přehled všech úkolů a výstupů můžete pro inspiraci najít pod tímto odkazem:

https://twinspace.etwinning.net/4963/home

Publikaci k desátému výročí a mnohem více o eTwinningu, úspěšných projektech a pořádaných akcích naleznete v našem digifoliu:

http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=10400

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Barbora Dočkalová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje; chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí; poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo