Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.
Metodika je jednou ze závěrečných prací účastníků kurzu Osobnostní a sociální výchovy B., který je částí projektu „Dokážu to?". Autory metodik jsou učitelé, kteří už využívají poznatků těchto výchov v praxi a dál se v nich chtějí zdokonalovat.
Cíl vyučujícího |
Činnost |
Organizační forma |
Pomůcky |
Čas |
Zopakovat učivo minulé hodiny a navázat na ně. |
1. Opakování učiva z minulé hodiny |
Třída - frontální práce |
Nejsou |
5 minut |
Aby žáci byli schopni provést výběr kandidátů a akt volby. |
2. Volba prezidenta ČSR. |
Třída, sami žáci |
Nejsou, případně hlasovací lístky |
3 minuty |
Žáci mají být schopni studovat literaturu, zaujmout stanovisko, diskutovat, rozhodovat, výsledek práce převést do písemné podoby. |
3. Práce v expertních skupinách |
Expertní skupiny |
Je možné používat veškeré dostupné pomůcky - mapy, encyklopedie... (kromě učebnice) |
15 minut |
Žáci prezentují výsledky své práce. |
Prezentace výsledků práce. Mluvčí skupin přednesou před tabulí svá stanoviska a v písemné formě je předají prezidentovi. |
|
|
|
Prezident - musí přijmout rozhodnutí Ostatní - provádět review - hodnotit svou vlastní práci i činnost ostatních, zamyslet se nad významem dějepisu. |
4. Rozhodování a review. |
Žáci hovoří před celou třídou |
Písemná stanoviska |
5 minut |
Žáci si mají uvědomit obrovskou zodpovědnost prezidenta a také zodpovědnost těch, kteří ho volí. |
5. Rozhodnutí |
Prezident v kabinetě Žáci ve třídě - pokud je čas, mohou vytvořit kruh |
Písemná stanoviska, jinak nic |
5 minut 3 minuty |
Sdělit jednoznačné rozhodnutí, hovořit před kolektivem |
6. Debata o zodpovědnosti a závěr práce |
První část v kruhu, dále tabulka v lavicích ve třídě Třída, žák před spolužáky |
Písemné stanovisko |
3 minuty 3 minuty 9 minut |
Stupeň vzdělávání a období vzdělávání | 2. stupeň |
Rozvíjené klíčové kompetence |
Kompetence k učení:
Kompetence komunikativní:
Kompetence sociální a personální:
|
Integrace průřezových témat | OSV – Sociální rozvoj (Komunikace, Kooperace a kompetice) Výchova demokratického občana (Občan, občanská společnost a stát, Formy participace občanů v politickém životě, Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování) |
Mezioborové přesahy a vazby | Český jazyk a literatura |
Organizace řízení učební činnosti | Frontální Skupinová |
Organizace prostorová | Školní třída |
Organizace časová | Blok více hodin |
Vyučovací metoda | Aktivizující – diskusní |
Nutné pomůcky a prostředky | Encyklopedie, atlasy, publikace o československé armádě a opevnění |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.