Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Podstata otevřeného přístupu k výuce s využitím...

Podstata otevřeného přístupu k výuce s využitím technologií

Praktický příspěvek
inspirace
Autor Bořivoj Brdička
Spoluautor: Ira David Socol
Zpráva o politice amerického školského obvodu Albemarle ve Virginii v oblasti zavádění programu využití vzdělávacích technologií formou 1:1.

Tou nejdůležitější vlastností spojenou s využitím moderních vzdělávacích technologií je jejich schopnost umožnit i takové věci, které byly dříve nemožné, a to nejen bez technologií, ale i s nimi. Současné technologie podporují otevřenost, propojení, individualizaci a flexibilitu. Budete-li se ale snažit je zavádět bez změny politiky a výukových postupů, je skoro jisté, že dokážete svým žákům jen uškodit.

Náš starý známý Ira David Socolčlánku Edutopia [1] dále uvádí, jaké postupy zvolili v jeho domovském školském obvodě Albemarle County Public Schools (Virginia, USA), který vybavuje žáky přenosnými notebooky plošně s cílem optimalizovat výukové využití nejnovějších technologií.

Žáci jako administrátoři

Jestliže dáme žákům na 2. stupni k dispozici počítač formou 1:1, dáváme jim právo si spravovat systém podle svého. (Tím spíše to platí u jejich vlastních přístrojů.) Mohou instalovat aplikace, provádět nastavení, přizpůsobovat vzhled ad. Děláme to proto, že právě toto je kompetence, kterou nutně potřebují získat. Skutečné personalizace výuky nelze dosáhnout, když za ně vše řídíme sami.

Pokazí někdy něco? Ovšemže ano. Jsou to děti. V takovém případě máme výhodu, že pracují na školních přístrojích. Jsme totiž schopni snadno a rychle celý systém obnovit. Je pozoruhodné, že žáci našich základních škol potřebují takový zásah poměrně často, středoškoláci již téměř vůbec.

Dostatek nástrojů

My se v našem obvodě orientujeme na využití plnohodnotných přenosných počítačů vybavených větším množstvím různých programů, specializovaných aplikací a dokumentů. Snažíme se zajistit, aby žáci měli pro každou činnost k dispozici alespoň tři různé způsoby, jak ji realizovat. Psát mohou v Google Apps, v Microsoft Wordu nebo v Open Office Writeru. Máme půl tuctu různých kalkulaček a všechny druhy organizátorů. Používáme 4 různé způsoby převádění textu na mluvené slovo. (Pozor, možnost nechat si přečíst to, co jsem napsal, má velký didaktický potenciál). Vedeme žáky k tomu, aby sami nacházeli ty nejvhodnější postupy. Proto uplatňujeme tzv. Toolbelt Theory (teorie nástrojového pásu = hojnost různých užitečných nástrojů).

Dostupnost

Naše počítače obsahují vše, co lze nalézt např. též na flash disku MITS Freedom Stick suite, který distribuuje žákům Michiganská technologická služba školám (Michigan's Integrated Technology Supports) a na němž lze nalézt komplexní podporu práce žáků – Open Office, Text-To-Speech systém, kalkulátor, mind mapper podobný Inspiration, zvukový editor Audacity a mnoho dalších nástrojů.

Je zřejmé, že právě onen flash disk může být docela vhodným řešením pro ty, kteří pracují na svých přenosných počítačích. Osvobozující flash disk existuje pro Windows i Mac OS. Mnohem větším oříškem je všechny tyto volně dostupné základní nástroje najít i na mobilních platformách implementovaných na tabletech. Nezbývá než počítat s určitým omezením a orientovat se na multiplatformní aplikace. Základem mohou i zde být cloudové kancelářské balíky Googlu či Microsoftu. Žádný žák nesmí při výukových činnostech narazit na formální překážky.

Všudypřítomnost

Pro skutečně soustavné poznávání existuje ještě důležitější podmínka, než je dostupnost nástrojů. Je to možnost potřebné informace získat kdykoli a kdekoli (viz transaktivní paměť). Tady asi budeme zatím moci Ira Socolovi jen závidět. V jejich obvodu se podařilo zavést samostatný na mobilních operátorech nezávislý vzdělávací LTE-4G systém, který slouží vzdělávacím účelům a provozovat ho smějí pouze neziskové organizace. Žáci i učitelé tak získali jedinečnou možnost vysokorychlostního přístupu skutečně odkudkoli. Obvodní šéf technologického oddělení Vincent Scheivert za implementaci tohoto systému získal letos prestižní CoSN Withrow Award.

Zdá se, že heslo visící v kanceláři ředitele školského obvodu Albemarle, „když všichni, tak všichni“, je bráno opravdu vážně. Co myslíte, bylo by hodně neskromné něco podobného požadovat od naší Strategie digitálního vzdělávání?

BYOD a otevřený přístup

Ve všech školních budovách obvodu a kolem nich jsou prostřednictvím wi-fi k dispozici 2 sítě. Jedna je uzavřená a používá se pro žákovské či učitelské přístroje. Druhá je veřejná. K té lze připojit cokoli (včetně vlastních přístrojů žáků a rodičů). Tak je možné zároveň umožnit jak výuku plánovanou a kontrolovanou (Universal Design for Learning), tak nezávislou samostatnou činnost žáků, rodičů či návštěvníků škol. Učitelé například sbírají staré chytré mobily, nastaví je tak, že se na nich nedá telefonovat, ale fungují vybrané aplikace, a používají je ve výuce.

Chceme, aby školy byly vnímány jako místo, kde jsou dostupné informace i nástroje pro jejich zpracování.

Doporučení rodičům

Kolik času mohou děti trávit u počítače? Jak nastavit filtrování? Proč jsou tyto záležitosti důležité? Snažíme se navázat kontakt s rodiči a pomáhat jim orientovat se v současné technologiemi ovlivněné době, v níž se změnily způsoby komunikace i učení. O tom, že všeho moc škodí, není pochyb. Naše děti nesmějí zůstávat pod přímým vlivem technologií nepřetržitě po celý den. Chceme, aby si hrály venku před domem s kamarády. Právě rodiče by měli zajistit, aby spojení dětí on-line bylo vyváženo přímým off-line kontaktem. Pomáháme jim s nastavením domácího filtrování a doporučujeme zajistit vypnutí všech zařízení na noc. Zároveň ale všem vysvětlujeme, že není lepšího filtru než fyzická blízkost rodičů a dětí.

Udržujeme naše komunikační kanály otevřené a věříme, že budujeme model vyvážené výchovy.

Důležité je chování, ne technologie

Nemáme žádná specifická pravidla chování vztahující se pouze na technologie. Podle nás není rozdíl mezi obtěžováním prostřednictvím přímého kontaktu, papíru či internetu. Nerozlišujeme mezi úmyslným poškozením přístroje propůjčeného k osobnímu užívání a poškozením jakéhokoli jiného školního zařízení. Máme jednotná pravidla chování a snažíme se, aby je všichni přijali a akceptovali.

Utrácejte s rozumem

Dokázali jsme přejít ze stavu 1:3 (tři žáci na počítač) k 1:1 bez zvýšení rozpočtu na technologie. Podstatou tohoto úspěchu byla rozumná volba typu počítače a dojednání množstevní slevy. Dnes platíme za robustní notebooky méně než jiné obvody za tablety. (Podařilo se mi najít, že se jedná o jednu z verzí Lenovo ThinkPad s Windows 8. Naposledy zaplatili za 2700 ks 1.2 mil dolarů). Neplatíme za opravy a údržbu, to s pomocí žáků děláme sami. Neplatíme za správu, každé léto aktualizujeme (obnovujeme) přes 10 tisíc disků žákovských počítačů. Žádáme rodiče, aby nám věnovali vyřazené chytré telefony, a používáme je jako alternativu k počítačům. Kromě Microsoft Office a Adobe Creative Suites je veškerý náš další software buď open source nebo freeware.

Snažíme se fondy, které máme na technologie, používat na podporu žáků. Děláme s málem co nejvíce. (Jistě si řeknete, že na to, co je málo, se mohou názory dost různit.)

Věříme dětem

Je to sice fráze, ale funguje to. Věříme našim dětem a ony ve většině případů dělají správné věci. Právě toto je hlavním principem našeho snažení.

Další plány obvodu Albemarle v oblasti implementace technologií detailně popisuje tento dokument: Educational Technology Plan for Albemarle County Public Schools 2015-2018.

V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
Celkové hodnocení článku
Přidat komentář Citovat článek