Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Iniciativy ve vzdělávání - Elektronický učitel matematiky
Odborný článek

Iniciativy ve vzdělávání - Elektronický učitel matematiky

12. 3. 2008 Základní vzdělávání
Autor
Irena Machalová

Anotace

Využití e-learningu jako přirozené součásti výuky matematiky a informačních technologií v základní škole.

Pod pojmem e-learning můžeme rozumět učení, v jehož průběhu žák používá počítačové sítě propojené s dalšími informačními a komunikačními technologiemi (ICT). Ty současně umožní propojit skupiny učících se s jejich učiteli. E-learning využívá převážně interaktivní formu výuky s použitím multimediálních prvků (animace, audio a video záznamy, prezentace, hlasové komentáře, testy apod.). Proces učení se stává zábavnějším s širší možností testování znalostí, což vede k efektivnějšímu dosahování vzdělávacích cílů.

Naším cílem je aplikovat e-learning jako přirozenou součást a podporu výuky matematiky ve škole. Klíčovou úlohu v tomto pojetí e-learningu hrají jak učitel, tak žák. Učitel tvůrčím způsobem zavádí informační technologie do výuky tak, aby žák poznával aktivně a činorodým způsobem. Samotní žáci se podílejí na vytváření prezentací či jiných podkladů pro výuku. Prohlubuje se tak spolupráce mezi učiteli a žáky - ti se stávají partnery v procesu vzdělávání.

Obr.1
1. Obr.1
 

 Na základě společného úsilí učitelů a žáků v naší škole vzniká Elektronický učitel matematiky, který slouží jak pro domácí přípravu, tak pro práci ve vyučovacích hodinách. Využívají ho žáci, rodiče, učitelé, ale i kolegové z ostatních škol. Materiály jsou na našich webových stránkách (www.zskaminky.cz → E-učitel) volně ke stažení. Jsou průběžně upravovány podle aktuálních požadavků vyplývajících z výuky. U žáků tento projekt přispívá k posílení důvěry ve vlastní schopnosti a možnosti řešit úlohy. Slouží také k rozvíjení systematičnosti, vytrvalosti a přesnosti. Přínosem je nejen pro žáky s výukovými obtížemi, ale i pro talentované jedince. Vývoj Elektronického učitele učí žáky řešit problémy, pracovat v týmu, kreativně přistupovat k informacím a další dovednosti potřebné k zapojení do společnosti. Nemalou měrou tak naplňuje hlavní cíle školního vzdělávacího programu, a to nejen v oblasti informačních a komunikačních technologií. Součástí projektu bylo i vybudování nové multimediální učebny vybavené moderní výpočetní technikou, což naše žáky obzvláště potěšilo.

Elektronický učitel také přispívá k prohloubení mezipředmětových vztahů - v současné fázi obzvláště mezi matematikou a informatikou. V rámci výtvarné výchovy žáci spolupracovali na grafickém návrhu e-učitele. Při vytváření prezentací se musí gramaticky správně vyjadřovat a využívat tak poznatky z hodin českého jazyka. Při ozvučení jednotlivých výukových lekcí využívají poznatky z hudební výchovy. I v dalších předmětech budou žáci řešit adekvátní části projektu. Po skončení tvorby E-učitele pro matematiku uplatníme získané zkušenosti při zpracovávání elektronické podoby dalších předmětů. Naším cílem je vytvořit co nejúplnější celek použitelný pro žáky, učitele i rodiče.

Obr.
2. Obr.
 

Budeme velmi rádi, pokud se na stránky E-učitele podíváte a napíšete nám své postřehy, náměty, připomínky. V případě, že si prezentace či jiné materiály stáhnete a využijete je ve svých hodinách nebo při domácí přípravě se svými dětmi, velmi bychom ocenili, pokud byste nám napsali, jak se vám osvědčily, co se vám líbilo, co byste naopak zlepšili. Pokud byste s námi chtěli spolupracovat, přispět svými materiály či se jinak na projektu podílet, kontaktujte prosím hlavní koordinátorku projektu Mgr. Alenu Stojanovou (alca_stojanova@msn.com).

Obr.
3. Obr.
 
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Spolupracujícím partnerem je Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity.

Tým řešitelů projektu Elektronický učitel matematiky - (Mgr. Alena Stojanová, Mgr. Lenka Doležalová, Mgr. Jana Říhová, Bc. Irena Machalová, Mgr. Kristýna Kolejková, Mgr. David Kubů)

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Irena Machalová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.