Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Navigace v terénu pomocí mobilního telefonu
Odborný článek

Navigace v terénu pomocí mobilního telefonu

20. 2. 2008 Základní vzdělávání
Autor
Jiří Minařík

Anotace

Příspěvek je zajímavým námětem na využití mobilního telefonu v oblasti Člověk a zdraví. Žáci mají za úkol zorientovat se v prostoru bez běžných navigačních pomůcek (mapa, buzola), ale pouze s dopomocí mobilního telefonu. Aktivitu lze dobře realizovat na škole v přírodě nebo turistickém kurzu.

Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.


Popis činnosti

Skupina studentů včetně jednoho z učitelů je „poslepu" vysazena v neznámém terénu (ideální jsou vojenské prostory bez turistického značení, případně vzdálené, studentům místně neznámé, části republiky). Nemají k dispozici mapu, buzolu ani jiné navigační pomůcky - pouze mobilní telefon. Druhá skupina je v táboře, má k dispozici mapu a mobilní telefon. Úkolem obou skupin je vyjasnit si vzájemnou polohu, skupina s mapou musí navigovat skupinu bez mapy zpět do základního tábora (či jiného dohodnutého místa).

Přínos

Kdykoli v životě může nastat situace, kdy potřebujeme na neznámé místo přivolat pomoc či se potřebujeme dostat z neznámé oblasti ven. Mobilní telefon může velmi pomoci právě tehdy. Studenti se naučí využít vzdálené pomoci disponující potřebným vybavením - třeba právě jen mapou - a naučí se k tomu využívat zřetelných navigačních prvků ve svém okolí.

Úloha mobilního telefonu v aktivitě

Telefon zde slouží jako pomůcka pro spojení s informačně vybaveným střediskem (v reálu třeba horskou službou).

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Jiří Minařík

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence občanské
  • rozhoduje se zodpovědně podle dané situace, poskytne dle svých možností účinnou pomoc a chová se zodpovědně v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví člověka
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Mezioborove presahy:

  • Speciální vzdělávání - těžké mentální postižení
  • Výtvarná výchova

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Vycházka do přírodního prostředí

Nutné pomůcky:

Mobilní telefon