Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy byla svržena atomová bomba na Hirošimu
Cíl výuky:
Žáci:
- pochopí termíny „studená válka“ a „zbraně hromadného ničení“; dokáží uvažovat o politickém významu celé akce;
- chápou komplikovaný mravní rozměr prvního použití jaderných zbraní (civilní oběti v obou městech vs. ukončení války).
Délka:
2 vyučovací hodiny (cca 80 minut včetně projekce filmu)
Aktivita před filmem:
1) Rozdáme žákům text k videu a zadáme na doma následující úkoly (PL 1):
- Zjistěte, co znamená termín „studená válka“.
- Zjistěte, které státy jsou stálými členy Rady bezpečnosti OSN, odkdy a proč.
- Jak souvisí s tématem tento obrázek? (Dívka v plavkách nazývaných „bikini“ na fotografii z 60. let 20. století.)
2) Na začátku následující hodiny žáci krátce odpoví na zadané úkoly. Odpovědi jen korigujeme, je-li třeba, nejde o přesnou definici či podrobnější historický přehled.
3) Pustíme video nebo přečteme text z knihy „Slavné dny 50 + 2 příběhy, které psaly historii“.
4) Rozdělíme třídu do čtyř skupin – dvě mají najít argumenty pro atomový útok na Hirošimu a Nagasaki, dvě proti.
5) Skupiny se shodným zadáním se spojí, porovnají své argumenty, vyberou tři, které považují za nejzásadnější, a zapíší je na tabuli. Zástupce každé strany co nejpřesvědčivěji přednese své argumenty.
6) Rozdáme pracovní list 2 s úkoly – žáci je vyplní doma. Ty, které považujeme za nejzajímavější, někam vyvěsíme, aby si je mohli přečíst i ostatní.
- Které argumenty jsou pro vás nejpřesvědčivější? (Vyberte nejméně jeden pro a jeden proti.)
- Svůj názor vyjádřete v krátkém úvahovém textu (maximálně 200).
Doporučení:
Příběhy přeživších naleznete v knize Slavné dny 50 + 2 příběhy, které psaly historii.
Pracovní list najdete na http://www.slavne-dny.cz/episode/828244/den-kdy-byla-svrzena-atomova-bomba-na-hirosimu-6-srpen
Kapitolu Den, kdy byla svržena atomová bomba na Hirošimu z cyklu Slavné dny pro gymnaziální vzdělávání najdete na http://www.slavne-dny.cz/episode/828244/den-kdy-byla-svrzena-atomova-bomba-na-hirosimu-6-srpen včetně příloh.
Náhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 351 kB | Metodika pro učitele k tisku |