Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy byl dobyt Mount...

Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy byl dobyt Mount Everest

Praktický příspěvek
inspirace
Autor Tereza Vodičková
Aktivita je zaměřena na významné události spojené s Mount Everestem. Pracovní list, jenž je součástí aktivity, je uzpůsoben tak, aby žáky seznámil s novými pojmy, které by si zároveň díky práci s textem měli osvojit. Aktivita se zaměřuje i na téma povýšení do šlechtického stavu jako paralela ke státnímu vyznamenání. Druhotně aktivita podporuje práci v týmu, kritické myšlení. Při následných diskuzích formulují své postoje a zlepšují kvalitu argumentování.

Cíl výuky

Žáci:

  • se seznámí s významnými událostmi spojenými s Mount Everestem;
  • se zamyslí nad motivací, která vede k podstupování rizika smrti, aby se posunuly hranice lidského poznání;
  • na příkladech doloží, kdo a za co byl povýšen do šlechtického stavu, a vysvětlí souvislosti (a rozdíly) se státním vyznamenáním.

Délka:

45 minut

Postup:

  1. Učitel pomocí metody brainstormingu zjišťuje dosavadní povědomí žáků o Mount Everestu. Odpovědi na otázku „Co víte o Mount Everestu?“ píše v bodech na tabuli.
  2. Učitel promítne video.
  3. Učitel rozdá do skupinek po 3 žácích nakopírovaný text z knihy Slavné dny 50 + 2 příběhy, které psaly historii a k němu vytvořený pracovní list.
  4. Žáci si společně s učitelem kontrolují jednotlivé odpovědi.
  5. Poslední otázka v pracovním listě se týká povýšení do šlechtického stavu. Žáci mají za úkol najít u nás paralelu k tomuto ocenění a následně vyhledat 5 nositelů Řádu britského impéria a 5 nositelů státního vyznamenání.
  6. Každá skupina si na příští hodinu připraví medailonek jednoho nositele Řádu britského impéria a jednoho nositele státního vyznamenání. Přerozdělení probíhá ještě v rámci hodiny, aby se jména neopakovala.

Reflexe:

Reflexe proběhne formou diskuze nad pracovním listem, jedna hora – tisíce příběhů, jeden je uváděn za všechny. Diskuze se zároveň ubírá směrem těchto otázek: Proč je člověk ochoten riskovat život, aby posunul hranice poznání? Co to přináší jemu? Co lidstvu? Co přírodě, uvědomíme-li si současnou situaci, kdy Mount Everest má za sebou už několik tisíc (cca 3000) dobyvatelů (viz článek 2 v poznámkách pro učitele).

Poznámka a zdroje:

Pro učitele:

Doporučení:

Milníky v dobývání Mount Everestu naleznete v knize Slavné dny 50 + 2 příběhy, které psaly historii.


Kapitolu Den, kdy byl dobyt Mount Everest z cyklu Slavné dny pro střední vzdělávání najdete na http://www.slavne-dny.cz/episode/684458/den-kdy-byl-dobyt-mount-everest-29-kveten včetně příloh.

Přílohy:
NáhledTypVelikostNázev
pdf260 kBPracovní list pro ZŠ
pdf357 kBMetodika pro učitele k tisku
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám