Vzdělávací obsah: cizí jazyk
Jazyk: francouzský
Min. jazyková úroveň žáků: A2
Ročník: 9.
Časová dotace: 3 lekce (1. lekce – 35 min, 2. a 3. lekce – 15 min, 4. lekce – 45 min)
Rozvíjené klíčové kompetence: sociální a personální
10 min: Učitel rozdá žákům pracovní list (viz příloha č. 1). Prostřednictvím uvedených aktivit si žáci zopakují slovní zásobu související se školou (např. názvy předmětů) a seznámí se systémem známkování ve Francii. Žáci mohou pracovat jednotlivě nebo ve dvojících.
10 min: Učitel představí žákům aktivitu a její cíle. Poskytne stručné shrnutí hry, aby se žáci lépe zorientovali. Následně rozdá texty a po dohodě s žáky „herci“ rozdělí role (viz příloha č. 2). Pro jednu scénku jsou vždy potřeba dva herci. Roli vypravěče si může ponechat učitel, nebo ji může svěřit jazykově zdatnějšímu žáku či žákům.
15 min.: Učitel s žáky hru přečte. Klade důraz na správnou výslovnost. Žáci dostanou za domácí úkol se svou část naučit. Doba na zapamatování by měla být 4 dny.
15 min: Učitel s žáky ještě v následujících dvou po sobě jdoucích hodinách hru přečte, aby se ubezpečil o správné výslovnosti a zkontroloval jejich individuální pokrok. Každý z žáků čte jemu určenou repliku.
10 min: Žáci si natrénují prostorové rozložení při předvádění divadelní hry. Následně zkusí hru sehrát. Učitel se ubezpečí, že všichni své roli rozumí a ví, co je třeba činit. Je důležité, aby žáci nebyli nijak stresovaní. Aktivita by je měla bavit.
15 min.: Žáci sehrají divadelní hru a společně si zatleskají.
10 min.: V závěrečné diskuzi se učitel ptá, jak žáci sami prožívají školní známkování a zda jsou nervózní z reakce rodičů.
Aktivita byla odučena na pražském gymnáziu Českolipská v odpovídajících ročních.
Žáky příprava divadelní hry bavila. Velice výhodná byla blízkost tématu jejich každodenní realitě. Možnost vyjádřit se a hrát roli ve francouzském jazyce do určité míry překonala obvyklou nervozitu z možné chyby, která stále ještě mnohým žákům brání ve vyjadřování se v cizím jazyce. Kolektiv se díky společnému cíli více otevřel komunikaci mezi sebou i vůči učiteli. V realizaci byla důležitá spolupráce celé skupiny.
Všichni se museli naučit text. Ukázalo se, že největší motivací byla snaha být dobrým „spoluhercem“. Aktivita tedy podtrhla týmového ducha třídy. Tato hra zároveň podpořila větší využití aktivit, jako je hraní rolí, či vytváření hraných scének a jejich následné předvádění. Uvedené aktivity byly dříve odmítány, ale po realizaci divadelní aktivity byl patrný posun. Žáci si více přivykli veřejné prezentaci a zjistili, že může být dokonce zábavná.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Divadelní aktivity ve výuce francouzkého jazyka.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích: