Nerosty v praxi II
Úvod
Každá skupina má na papíru vypracovaný domácí úkol, který učitel zkontroluje před odchodem ze školy. Učitel se zajímá o to, co a kde budou žáci fotit. Zajímají ho konkrétní příklady praktického využití daných nerostů.
Cíl výuky
- žák efektivně spolupracuje ve skupině
- žák zná praktické využití a zpracování nerostů
- žák si uvědomuje důležitost minerálů v běžném životě
Časová dotace: 1 vyučovací hodina
Cílová skupina: žáci 2. stupně ZŠ
Pomůcky a materiál: tablet
Příprava učitele: Zkontrolovat, zda mají všechny tablety alespoň 50% baterie.
Postup práce:
- Učitel s žáky odchází společně od školy na místo, kde se ve stanovený čas opět setkají.
- Učitel žáky poučí o bezpečnosti v průběhu celé aktivity. Žáci dávají pozor při přecházení vozovky, používají pouze MHD, nechodí a nejezdí mimo vytyčené území. Žáci znají obecné zásady první pomoci.
- Učitel žákům připomene místo a čas srazu.
- Učitel jasně vymezí lokalitu, ve které se žáci budou pohybovat.
- Učitel rozdá do každé skupiny jeden tablet a zdůrazní žákům, že fotografie ukládají do obrázků. Z tohoto důvodu by si žáci měli pamatovat číslo tabletu, se kterým pracují, aby následující hodinu pracovali se ,,svým“ tabletem a vlastními fotografiemi. Doporučuji, aby si číslo tabletu zapsali.
- Žáci pracují samostatně v rámci svojí skupiny. Nikdo nechodí sám. Skupiny se nesmí v průběhu aktivity záměrně potkávat a vykonávat činnosti, které nesouvisí s aktivitou např. návštěva restaurací rychlého občerstvení. Skupiny by si neměly ani navzájem radit nebo rozdělovat činnosti jako např. ,,My vám vyfotíme měděné drátky a vy nám vyfotíte zlatnictví“.
- Učitel žákům sdělí, že bude monitorovat jejich činnost a v případě potřeby jim může i poradit. Neznamená to však, že by měl za žáky odvést podstatnou část práce. Spíše je může navádět na správnou cestu.
![]() |
Autor: Klára Kimáková |
Závěr:
Učitel prochází oblast, kterou žákům určil a pozoruje, jak žáci pracují v terénu. Ve stanovený čas se s nimi setká na domluveném místě a společně s žáky se vrátí zpátky do školy. Ve škole zkontroluje zadaný úkol a od žáků si vybere tablety. Učitel připomene žákům, že další vyučovací hodinu proběhne zhodnocení jejich práce.
Reflexe
- žáci nevypracují domácí úkol. Neví tak, co mají fotit
- žáci nejsou zvyklí pracovat ve skupině
- obchody jsou zavřené a žáci tak nemohou vyfotografovat některé výrobky
- neochota lidí žákům poradit nebo nechat vyfotit jednotlivé produkty
- v okolí školy nejsou vhodná místa pro fotografování