Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Čas, časová osa a kalendář v lidských dě...

Čas, časová osa a kalendář v lidských dějinách

Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Autor Mgr. Tomáš Mikeska
Spoluautor: Mgr. Miroslav Houska , Mgr. Petr Procházka

„Čas si vymysleli lidé, aby věděli, od kdy do kdy a co za to.“
Jan Werich

Klíčové otázky:

  • Jak jdou po sobě jednotlivá století?
  • Jaké známe kalendáře?
  • V kterých stoletích se odehrály významné události?
  • V kterých staletích žili významné osobnosti?

Téma „Čas, časová osa a kalendář v lidských dějinách“ nezabírá v učebním plánu dějepisu příliš velké místo, přestože patří k důležitým tématům. Jedná se o základní pilíř nejen dějepisu, ale i české a světové literatury, dějin umění a dalších humanitních předmětů. Téma je podstatné pro chápání časových údajů, pro pochopení posloupností a souvislostí dějinných událostí. Časová osa by měla být součástí každé vyučovací hodiny, žáci by ji měli mít k dispozici neustále před sebou.

Pokud žáci zvládnou a pochopí časovou posloupnost dějinných událostí a následné souvislosti, budou lépe chápat i jejich příčiny, důsledky a dopady na lidskou společnost.

Představujeme spolu s mladými učiteli dějepisu krátké motivující činnosti, které u žáků zvyšují zájem o časovou posloupnost a chronologii.
Připravili jsme dvě metodiky – jedna je určena pro žáky 2. stupně základních škol (nebo odpovídajících ročníků víceletých gymnázií), druhá pro žáky středních škol. Uvedené aktivity lze vyzkoušet buď v rámci jedné vyučovací hodiny, nebo jako aktivizující prvek na začátku každé vyučovací hodiny dějepisu.

Na tento článek navazují dva praktické příspěvky:

  1. Časová osa - Metodická část pro žáky 2.stupně ZŠ
  2. Časová osa - Metodická část pro žáky SŠ
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám