Projekt Badatelé.cz si klade za cíl rozvinout u žáků badatelské dovednosti a tím zvýšit jejich zájem o přírodní vědy. Projekt koordinuje Sdružení TEREZA, které se badatelsky orientovanému vyučování věnuje již od roku 2009. Badatelé.cz zaměřují svou pozornost na základní školy a od samého počátku se na něm podílí učitelé z praxe. Vybraní pedagogové a Sdružení TEREZA spolu s odborníky z univerzit více než rok sestavovali Průvodce pro učitele. Jedná se o první ucelenou metodiku, která se věnuje badatelsky orientovanému vyučování (ve zkratce BOV). Spolu s Průvodcem vyšly rovněž sborníky lekcí Bádálek pro 4. - 5. třídu ZŠ a Bádálek pro 6. - 9. třídu ZŠ. Lekce byly s pomocí dalších pedagogů ověřovány ve výuce.
A jak takové BOV vypadá v praxi? Na začátku hodiny jsou žáci motivováni ke kladení otázek k probíranému tématu. Například v lekci Rostliny se červenají věnované rostlinám a jejich výživě se po přečtení motivačního příběhu žáci ptají, jak je to s vodou v rostlinách a zda se dostane až nahoru do listů a květů. Společně ve skupinách děti tipují, jak může voda rostlinou putovat a formulují své hypotézy (domněnky). Společně pak plánují, jak by je mohly ověřit. Poté si žáci rozdají pomůcky, rozdělí si role a začínají zkoumat - pomocí rostlin s bílými květy a červeného inkoustu zkouší, zda se po ponoření stonku do inkoustu bílý květ zbarví.
Paní učitelka Alena Stavělová ze ZŠ Svitavy popisuje, jak žáky nesmírně bavilo pozorovat postupné změny na květině ve zkumavce s inkoustem: "Žáci zapisovali čas a při souhrnu nadšeně hlásili, po kolika minutách barva vystoupala do stonku a kdy byl květ už celý červený."
Po dokončení pokusů žáci na základě pozorování získané výsledky vyhodnocují a porovnávají je se svými úvodními domněnkami. Poté mají možnost získané poznatky představit ostatním. Zjištění žáky často motivuje k dalším otázkám, se kterými lze pracovat v budoucnu. Velký důraz je kladen na hledání souvislostí. U rostlin je to například skutečnost, že k tomu, abychom rostliny mohli úspěšně hnojit, je třeba hnojivo nejprve rozpustit ve vodě.
Během badatelsky orientovaného vyučování se žáci aktivně podílejí na průběhu výuky, kladou otázky a formulují hypotézy, které si následně sami ověřují. Hodně spolupracují ve skupinách a prostřednictvím informačních zdrojů pátrají po důležitých souvislostech. Vše vyzkoumané žáci prezentují před ostatními, což jim dává příležitost zažít dobrý pocit ze své práce. Témata jsou přitom propojená s běžným životem žáků, takže si žáci získané poznatky snáze zapamatují. Metoda má navíc velmi pozitivní vliv na kolektiv a atmosféru ve třídě.
Díky osvojování klíčových kompetencí žáky, ke kterému v badatelských hodinách dochází, umožňuje BOV naplňovat školní vzdělávací program. Činnostní a badatelský charakter výuky je preferován i v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání v cílovém zaměření vzdělávacích oblastí Člověk a jeho svět a Člověk a příroda.
V rámci projektu Badatelé.cz proběhla ve spolupráci s učiteli a žáky evaluace, jejímž cílem bylo ověřit, zda aktivity a lekce postavené na metodě badatelsky orientovaného vyučování zvýší u žáků porozumění badatelskému cyklu (posloupnosti kroků vědeckého výzkumu). Výsledky výzkumu prokázaly, že realizace aktivit a lekcí ve výuce vede k většímu porozumění badatelského cyklu žáky, a také k dílčímu rozvoji některých badatelských dovedností.
V průběhu roku 2014 Sdružení TEREZA pořádá semináře pro učitele po celé České republice s cílem představit tuto metodu a motivovat učitele k jejímu zařazení do výuky. Prostřednictvím seminářů Sdružení TEREZA se s badatelsky orientovaným vyučováním seznámilo bezmála 400 pedagogů základních škol. Termíny seminářů a přihlášky lze nalézt na stránkách www.badatele.cz
Na semináře pro pedagogy naváže série setkání, na kterých budou moci učitelé sdílet své zkušenosti z badatelské výuky. Společně se školami, které se zapojily již do tvorby a ověřování metodických materiálů, budou pořádány semináře věnované vzájemnému předávání tipů z výuky, které se učitelům osvědčily. Rovněž bude možné navštívit vyučovací hodiny vedené badatelskou metodou.
Průvodce pro učitele i oba sborníky lekcí si lze volně stáhnout. Na webu www.badatele.cz naleznete také další ukázkové lekce od pedagogů, kteří touto metodou učí. Další informace k BOV lze získat prostřednictvím webového formuláře.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: