Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Vizionář Asimov
Odborný článek

Vizionář Asimov

17. 3. 2014 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Kateřina Koudelová
Tento článek je součastí seriálu: Prognózy budoucnosti vzdělávacích technologií

Anotace

Zpráva o jasnozřivé předpovědi budoucího vývoje vzdělávacích technologií Isaaca Asimova z roku 1988.

Isaac Asimov (1920-1992) byl profesorem biochemie na lékařské fakultě Bostonské univerzity. Známý je především jako autor sci-fi literatury, pro níž definoval tzv. „zákony robotiky“. Za svůj život napsal téměř 500 knih, například Já, robot, podle které je natočen stejnojmenný film. V roce 1988 vystoupil v televizním pořadu The World of Ideas, kde popsal svou vizi technologiemi ovlivňovaného využívání technologií ve výuce. Je neuvěřitelné, nakolik se předpověď naplnila. Mnoho z něho je aktuální dodnes.

Isaac Asimov. Su visión hacia el futuro

Vystoupení začíná jeho představou o tom, jak bude každá domácnost vlastnit počítač a pomocí “počítačové zásuvky” bude možné získat velké množství informací. (Ani jeho tenkrát, jak vidno, nenapadlo, že budeme připojeni převážně všude a bezdrátově.) Bude jen na lidech, jak, kdy, kde a nakolik se budou pomocí těchto informačních zdrojů vzdělávat. Asimov předpokládá, že tyto nové možnosti přivedou lidi k zájmu o poznání. Již tenkrát si uměl představit naší dnešní Wikipedii a individualizaci zprostředkovanou technologiemi:

Až bude možné se ptát, zjišťovat a hledat spojitosti doma, vlastním tempem, vlastním směrem a ve vlastním čase, pak si každý bude užívat učení. Vzdělávání dnes znamená vnucovat všem najednou to stejné ve stejný den, stejnou rychlostí ve třídě, a přitom je každý jiný. Pro někoho je to příliš rychlé, pro někoho pomalé a pro někoho špatně nasměrované.”

Asimov v rozhovoru dále ukazuje vývoj vzdělávání od minulosti k budoucnosti. Nejdříve mělo každé dítě svého učitele, který mohl výchovu přizpůsobit jeho možnostem a zájmům. Problém byl, že ne každý si mohl takové vzdělání dovolit. Přišla tedy doba, kdy jeden kantor učil více žáků najednou. Toto se však dnes již také zdá být nevyhovující, neboť tento způsob výuky nebere ohled na individualitu žáka. Nástup moderních technologií umožňuje, aby se každý žák vzdělával samostatně formou již zmíněného spojení s informačními zdroji. Asimov vidí v tomto spojení velkou výhodu, protože podle něj povede ke změně zájmů lidí. Jestliže nás původně zajímal jen určitý omezený okruh znalostí (moderátor zmínil baseball), můžeme se díky přístupu k informacím začít zajímat o úplně jiné věci (třeba matematiku). V roce 1988 tak Asimov vlastně předpověděl nástup konektivismu.

Sám Asimov jako reakci na pochybnosti konstatuje: „Proč ne? Je jen na nás, zda budeme nových technických možností využívat k poznávání. Pevně věřím, že sebevzdělávání je ve skutečnosti jediný druh učení, který existuje.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Kateřina Koudelová

Hodnocení od uživatelů

Ivan Ryant
22. 3. 2014, 23:31

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.