O dvou kočičkách - Pal o duj mačkici
Cíl výuky
- seznámení se s dílem Evy Danišové
- orientace v textu, vypravování
- kladení otázek, formulování odpovědí
- dramatizace
Pohádka: O dvou kočičkách / Pal o duj mačkici
Text pohádky (včetně audio záznamu) najdete ke stažení na webu nakl. KHER v sekci E-knihy.
Metodika: Barvy
1] Žáci přečtou českou verzi bajky Evy Danišové O dvou kočičkách po odstavcích a popíší stručný obsah každého odstavce:
- Kde žily kočičky?
- Proč se rozhodly jít do světa?
- Kde se jejich cesty rozdělily a proč?
- Nakreslí cestu kočiček, tzn. obrázek, na kterém bude moře, krajina a dům s komínem. Následně do obrázku vyznačí čarou putování kočiček.
2] Žáci si přečtou souvislý text ještě jednou a vyřeší následující otázky a úkoly:
• Vyhledají a přečtou větu, ze které se dozví:
- proč kočičky vyrazily do světa,
- jak se hospodyně postarala o bílou kočičku,
- jak se postarala stařenka o černou kočičku,
- jak se z černé kočičky stala bílá.
- Napadlo vás někdy také utéct z domova? Jestli ano, proč?
- Jaká nebezpečí mohou na dítě, které uteče z domova, číhat?
Zde doporučujeme jednotlivá nebezpečí zahrát jako scénky. Nebezpečí je potřeba vždy okomentovat.
- Jakou barvu pleti mají lidé?
- Liší se kromě barvy něčím dalším?
- Znáte člověka s jinou barvou pleti? Řekněte, kdo to je a jaký k němu máte vztah.
- Jakou barvu máte rádi a proč?
3] Čáp ztratil čepičku
Žáci si zahrají libovolné množství kol hry Čáp ztratil čepičku.
Další možné aktivity
4] Pohybová chvilka
Žáci se v rolích kočiček a kocourků protáhnou a zacvičí si.
5] Kdo dřív – písničky o kočkách
Žáci se rozdělí do minimálně dvou skupin, ve kterých se radí o písničce, v níž se zpívá o kočičkách. Která skupinka vykřikne název písně jako první, dostává bod. Potom všichni společně písničku zazpívají a hra pokračuje libovolně dlouho.
6] Práce s loutkou
Žáci vyrobí dvě plošné loutky bílých kočiček, jednu loutku černé kočičky, loutku moře, domu s komínem, selky nehodné, selky hodné. Podle fantazie také mohou vytvořit další loutky osob a věcí, které mohly kočičky po cestě potkat (nakreslí obrázky, vystřihnou je a nalepí na špejli). Poté budou vypravovat celou pohádku a dotvářet pohybem loutek. Nakonec celou pohádku zahrají jako loutkové divadlo.
Aktivita pro žáky 3. ročníku
7] Seznámení s autorkou bajky Evou Danišovou (doporučujeme pro žáky 3. ročníku)
Žáci si přečtou následující úryvek z autorčina autobiografického medailonu (případně může přečíst učitel) s tím, že učitel nejprve žákům dá text, ve kterém bude začerněno slovo Romové a všechny jeho varianty. Žáci po jeho přečtení odpovídají na otázky:
- Napadlo by vás, o literatuře kterého národa autorka píše?
- Z čeho tak usuzujete?
- O jaký jiný národ by se mohlo také jednat?
Když jsem se naučila číst, propadla jsem kouzlu literatury. Netušila jsem nic o romské literatuře, protože pohádky a pověsti si Romové nečetli, ale vyprávěli. Měla jsem to štěstí, že dědeček i babička byli skvělí vypravěči a rádi se při rodinných sešlostech předháněli, kdo bude vypravovat zajímavější příběh. Dnes už vím, že podstata příběhu byla z části založená na pravdě, ale velkou část si vypravěč vymýšlel během vypravování. Byly to neopakovatelné chvíle a dodnes na ně ráda vzpomínám. Mým životem se tak přirozeně společně prolínaly česká i romská kultura.
Učitel následně žákům přečte (nebo předloží) původní text bez začerněných slov.
Žáci pak odpoví na následující otázky:
- Od koho myslíte, že autorka příběh o dvou kočičkách slyšela?
- Vyprávíte si doma také příběhy? Pokud ano, při jakých příležitostech?
- Je u vás v rodině někdo, kdo je považován za dobrého vypravěče (koho rádi posloucháte, když vypráví)? O čem nejčastěji vypráví?
- Vypráví se u vás pohádky a příběhy v romštině nebo v češtině? Proč?
Poznámka pro poslední bod aktivity 7
Tuto otázku zařadit po zvážení, zda je pro žáky vzhledem k jejich socio-kulturnímu zázemí a kompetenci v romštině vhodná.
8] Eva Danišová čtenářům
Učitel může na závěr žáky dle vlastní úvahy seznámit s životem a dílem Evy Danišové na základě informací z jejího medailonu, případně žákům pustit její videomedailon umístěný ve videosekci příručky na webových stránkách nakladatelství KHER (www. kher.cz).