Přípravy poskytlo občanské sdružení Projekt Odyssea. Další přípravy a metodické materiály osobnostní a sociální výchovy naleznete volně ke stažení na www.odyssea.cz. Metodiky byly vytvořeny v rámci projektu „Zavádění osobnostní a sociální výchovy do školních vzdělávacích programů základních škol a nižších stupňů víceletých gymnázií v Praze". Projekt je financován z rozpočtu Evropského sociálního fondu, hlavního města Prahy a České republiky.
Návaznost
Domácí příprava - úkolem dvojic/trojic žáků je vytvořit pohybující se vozítko. Pohyb vozítka má být zajištěn přeměnou potenciální energie na kinetickou. Zdrojem pohybu nemusí být výlučně energie potenciální, ale měla by být „měřitelná" (z pohledu znalostí žáků).
Žáci vědí, na čem závisí energie potenciální (připustíme-li jako zdroj energii pružnosti, je třeba se tímto druhem energie v dostatečném předstihu zabývat, jde o látku podrobněji zmiňovanou až na SŠ) a kinetická energie, a umí tyto energie spočítat. Dále žáci znají a umí vypočítat („energetický") výkon.
Nástin rozvržení výukové jednotky (též jako příloha - viz Průběh vyučování a časový odhad jednotlivých aktivit - 1. Úvod)
Formulace úkolů - co vlastně budeme dělat?
Měření
Při měření je možno využít všechny pomůcky a měřidla, které poskytuje kabinet fyziky, učebnice, sešity, event. PC, celé patro (celá budova školy). Na měření máte 45 minut.
Jak to měřit?→ metoda
Čím to měřit? → pomůcky
Měření požadovaných charakteristik (veličin) 2 vozítek
Příprava prezentace měření (průběžně)
Všichni členové skupiny ví, co, proč a jak skupina měřila.
Prezentace naměřených hodnot a postupu měření (na prezentaci máte maximálně 5 minut):
Úvod
Příprava učebny + zopakování zadání (domácího úkolu) samotnými žáky (3 - 4 min).
Na dnešní laboratorní práci jste měli domácí přípravu. Může nám někdo připomenout, v čem spočívala? Co jste vlastně měli za úkol? Jaké mělo být vozítko, jak se mělo „dát" do pohybu?
Nejdříve vám rozdám nástin rozvržení celého cvičení. Je to schéma, podle něhož se můžete orientovat, co máme ještě před sebou a co už máme hotového. Pochopitelně si do něj můžete dělat poznámky.
Přitom učitel rozdává „Nástin rozvržení výukové jednotky".
Na začátku bychom si svoje výtvory porovnali, pak bych vás požádal o krátké předvedení vozítka. Na svou prezentaci budete mít maximálně 1 minutu, včetně prostoru na dotazy z pléna. Tento čas nemusíte celý vyčerpat, ale prosím nepřesahovat. Co by mělo být součástí prezentace, je uvedeno v orientačním rozvržení (viz rozdaný Nástin).
Děkuji za prezentaci domácí práce a nyní se podíváme na hlavní úkoly dnešní hodiny. Vidíte, že máte vozítka nejrůznějších konstrukcí a designů. Samozřejmě, že nás zajímá, jak vozidlo, které si budeme třeba kupovat, vypadá, ale také nás zajímají i jiné parametry, které jsou pro provoz mnohdy důležitější. O jaké parametry se může například jednat?
Ve výpovědích se určitě vyskytne jako jedno z kritérií spotřeba benzínu. Na to navážeme např. větou: U našich vozítek nespotřebováváme benzín, ale něco jiného.
Co je zde příčinou pohybu?
Jaká energie se zde spotřebovává?
Co můžeme v našem případě měřit místo spotřeby benzínu na 100 km?
Na co se tato energie přeměňuje?
Čím (jakou veličinou) zpravidla popisujeme přeměnu, jak dobře se naše energie „pohonu" přeměňuje na energii kinetickou?
Výsledkem je zavedení dráhové a „normální", „energetické" účinnosti. Právě těmito veličinami můžeme charakterizovat a posléze porovnat naše vozítka. Vašim úkolem tedy bude ve čtveřicích/pěticích tyto veličiny proměřit.
K tomu si musíte nejdříve pořádně promyslet, jak a čím je budete měřit. Možná, že nebudete mít po ruce vše, co si vymyslíte, že budete potřebovat, a proto své plány budete muset trochu korigovat, přizpůsobit momentálním materiálním podmínkám.
Naším cílem bude:
Ještě než začnou žáci pracovat, položíme jim otázky:
Tímto si vytvoříme očkování na závěrečnou reflexi cílů:
Tím jasně učitel od sebe oddělí cíle oborové od cílů OSV.
Na závěr je třeba nechat žákům zopakovat cíle a zodpovědět případné dotazy. Je vhodné, aby si žáci sami písemně formulovali oba cíle do připraveného Nástinu rozvržení výukové jednotky.
Rozdělení do nových skupin „měřičů" (5 min)
Každá dvojice si vylosuje fyzika, nebo nějaký problém, kterým se zabýval. Bez mluvení a ukázání vylosovaného slova se musí najít skupiny, které k sobě významově patří.
Měření (50 min)
Provedeme spojení skupin a zdůrazníme, že výsledné měření je prací celé spojené skupiny, všichni členové by se měli podílet na měření a vědět, co, proč a jak se měřilo. Při měření je možno využít všechny pomůcky a měřidla, které poskytuje kabinet fyziky, učebnice, sešity, event. PC, celé patro (celá budova školy).
Hledání strategie řešení (5 - 10 min)
Jak to měřit?→ metoda
Čím to měřit? → pomůcky
Žáci si sami, nebo s pomocí učitele hledají potřebné pomůcky, případně korigují zvolené postupy. Mohou opustit učebnu, používat učebnice, sešity, event. PC.
Samotné měření
Každá skupina musí změřit nejméně dvě vozítka. Připraví si prezentaci výsledků měření. Obě výše uvedené fáze se budou pravděpodobně prolínat, nedostatky metody se objeví až při samotném měření, je pak třeba své představy korigovat a upravit plán, případně dokonce vymyslet jinou metodu.
Prezentace naměřených hodnot a postupu měření (15 - 20 min)
Prezentace má obsahovat:
Všichni členové skupiny mají vědět, co, proč a jak skupina měřila.
Závěr - hodnocení (10 min)
Závěrečná reflexe vyučovacího bloku.
Dnes jsme měli splnit dva cíle. Může mi někdo z vás zopakovat, o jaké cíle šlo?
Metoda škálování:
Vyplnění evaluačního dotazníku (4 min)
Uklizení učebny (5 min)
Metody vyučování:
|
Připomenutí tématu domácí práce |
Základní reflektující otázky vztahující se k OSV cílům, které bych rád/a položil/a. |
Jak jste si určili strategii měření? |
Jak budu zjišťovat (měřit) dosahování OSV cíle (metody evaluace). |
Písemná reflexe učitele - vzhledem k plánovaným cílům OSV (případně vzhledem k dalším cílům OSV, které „přinesla" skupina žáků) |
ZŠ |
Gymnázium, Špitálská 2 |
Závěrečná reflexe a evaluace uskutečněného vyučování |
|
Co se mi osvědčilo během vyučování (co fungovalo, mělo úspěch, z čeho jsem měl/a radost)? |
Žáci se těšili na hodinu, aby mohli ukázat svá vozítka. |
S jakými problémy (obtížemi) jsem se během vyučování setkal/a? |
V průběhu měření se jednomu z velice ambiciózních žáků nepodařilo vozítko uvést do pohybu. Žák se nenechal zlomit, prezentoval účinnost svého vozítka jako nulovou a zabýval se problémem dále po vyučování, až „vychytal všechny mouchy". Toho je možno využít jako vynikajícího příkladu „boje" s problémem - problém jako výzva. Žáka vhodně motivovat. |
Co bych příště udělal/a jinak (jak bych upravil/a tuto přípravu)? |
Úpravy byly provedeny do přípravy. |
Evaluace - podklady, které dokumentují naplnění stanovených OSV cílů (např. vypracované pracovní listy, záznamy výroků žáků, dotazníky, další texty, výtvory žáků, fotografie, zpětná vazba od žáků, videozáznam, další metody evaluace) |
Evaluační dotazník |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.