Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Nápadník aktivit a her do hodin matemati...

Ikona informativni

Nápadník aktivit a her do hodin matematiky

Autor: Heiko Etzold, Ines Petzschler
Anotace: Seznamte se se třemi hrami z Nápadníku vhodnými pro matematické rozvičky nebo jako aktivity pro opakování v menších skupinách.
Při čtvercovém puzzle si procvičíte počítání s desetinnými čísly, ve výrazových expertízách zjistíte, zda umíte převést matematický výraz do slovního vyjádření a naopak, a matematický malíř ukáže, jak ovládáte základní pojmy matematiky.
Klíčová slova: herní aktivity, matematika, albatroskniha, materiál pro výuku
Příspěvek může být vzhledem k datu publikace zastaralý. V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „nahlásit příspěvek“.

Malá ukázka z knihy určené učitelům matematiky. Kniha obsahuje popis řady tradičních i netradičních her pro výuku a procvičování. Ke každé hře je vložen materiál (herní plán, pracovní list, sada karet) určený ke kopírování. Stačí už jen rozstříhat a použít.

Čtvercové puzzle

Třída: 5. - 6.
Hráči: 1–2
Materiál:  herní plán, dílky puzzle (šablony s. 31/32)

Tipy:
V této hře se trénuje schopnost počítat zpaměti. Žáci mohou pracovat buď samostatně, nebo ve dvojicích. Hru je možné hrát jak soutěžně, tak i v rámci běžné práce ve dvojicích či samostatné práce.
Předem si okopírujte vyplněné hrací pole jako řešení hry.
Čtvercové puzzle můžete snadno vytvořit i pro práci s ostatními tématy, jako např.: výrazy, procenta nebo také vlastnosti těles.

Jak na to:
Cílem této hry je správně rozložit dílky puzzle na herní plán. Při tom spolu musí souhlasit jednotlivé matematické úlohy a výsledky. Takže k sobě patří např. 6,5 • 1000 a výsledek 600. Vyhrává ten, kdo jako první složí správně dílky tohoto čtvercového puzzle.

Pozor: Kalkulačka je zakázána.

Karty si také můžete mezi sebou rozdat a postupně doplňovat.

Vymyslete si svá další pravidla!

Autor díla: Hana Pilařová

 

Výrazové "expertizy"

Třída: 7. - 9.
Hráči: 2
Materiál:  sady karet (šablona s. 48 - vytvořit dvakrát ve dvou barevných provedeních)

Tipy
Zde se jedná o hru ve formě diktátu. Cílem je procvičit přechod mezi písemnou a slovní formou výrazu. Klíčovou roli hraje tato schopnost především v situacích aktivního využití výrazů.

Jak na to:
Posaďte se k čelním stranám stolu a mezi sebe, doprostřed stolu postavte knihu tak, abyste si vzájemně neviděli do karet. Každý si vezme jednu hromádku karet jedné barvy.
Ten mladší z vás si vyloží před sebe karty rubem vzhůru, sejme vždy jednu kartu a „nadiktuje“ slovy to, co je napsáno na kartě: pokud tam tedy např. stojí: „2x + 3y“, je možné říct: „dvojnásobek jednoho čísla, zvětšen o trojnásobek jiného čísla.“
Spoluhráč vybere odpovídající kartu ze své hromádky. Každý popořadě odkládá jednotlivé karty. Na konci hry oba hráči zároveň odkryjí své karty a srovnají, zda mají stejné pořadí.

 

Matematický malíř

Třída: 5. – 9., SŠ
Hráči: celá třída, popř. malé skupinky
Materiál: tužka a papír (nebo tabule a křída), stopky nebo přesýpací hodiny, kartičky (šablony s. 15–17)

Tipy
Tato hra se podobá hře Tabu a dá se hrát jak s celou třídou, tak i v menších skupinkách. Návod pro žáky se vztahuje na malé skupinky hráčů; v případě celé třídy se návod sdělí ústně.
Pokud se hraje v menších skupinkách, je nutné zajistit, aby všichni dobře viděli na nákresy na papíře. Můžete určit, že se během malování nebudou používat čísla a písmena.

Jak na to:
Vytvoří se dvě skupinky hráčů a určí se, která začne malovat. Každá skupinka obdrží stejný počet karet. Hráč z první skupiny „maluje“ na papír pojmy, které jsou uvedeny na jeho kartičce. Přitom nesmí mluvit ani něco vysvětlovat. Úkolem ostatních hráčů je uhodnout malované pojmy.
Pokud se vám podaří všechny pojmy namalovat a uhodnout dříve než uplyne stanovený čas, můžete si kartičku ponechat a na řadu se dostává druhá skupina.


Materiál byl poskytnut zdarma nakladatelstvím Edika z publikace Nápadník aktivit a her do hodin matematiky.

Přílohy:
NáhledTypVelikostNázev
Odstranitpdf377 kBMatematický malíř_str15
Odstranitpdf296 kBVýrazové expertizy_str48
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „nahlásit příspěvek“.
Nahlásit příspěvek
INFO
Publikován: 03. 10. 2013
Zobrazeno: 6657krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

3 uživatelé Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
INES, Etzold,. Nápadník aktivit a her do hodin matematiky. Metodický portál: Články [online]. 03. 10. 2013, [cit. 2020-06-03]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/17713/NAPADNIK-AKTIVIT-A-HER-DO-HODIN-MATEMATIKY.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.