Dlouhodobými problémy českého školství jsou klesající výsledky žáků v mezinárodním srovnání i zvyšování rozdílů v kvalitě vzdělávání mezi regiony. Jedním z hlavních cílů koncepce 5x2 kroků ke kvalitnímu školství, která vznikla na základě diskusí se zástupci jednotlivých stupňů škol a se zohledněním mezinárodních zkušeností, je proto zajistit rovné šance na vzdělání všem dětem z celé České republiky. Aby se tohoto cíle podařilo dosáhnout, je třeba nastavit systém rovnoměrného rozdělování peněz do školství. Ministerstvo na změnách již začalo pracovat společně se zástupci krajů a obcí, reforma financování regionálního školství bude vládě předložena do června tohoto roku.
Další prioritou ministerstva je motivace žáků ke studiu přírodovědných a technických oborů, neboť právě vzdělaní odborníci mohou České republice zajistit potřebnou konkurenceschopnost. Nově vybavit školní učebny, laboratoře a kabinety pro přírodovědné a odborné předměty letos pomohou téměř 2 miliardy korun z evropských fondů. Pilotní ověřování úzké spolupráce škol a firem se zaměří na tzv. duální vzdělávání, které spočívá v kombinaci teoretické výuky ve škole a odborné praxe přímo ve firmách disponujících kvalitním, moderním vybavením.
Základem kvalitního školství jsou dobří, motivovaní učitelé. K rozšíření profesní perspektivy pedagogů povede kariérní systém, který učitelům nabídne několik cest profesního růstu. Do praxe by měl být zaveden v roce 2015. Modelové školní vzdělávací programy jako příklady dobré praxe budou vytvořeny do poloviny příštího roku, připravují se také tzv. standardy, definující potřebnou úroveň znalostí a dovedností žáků.
Od letošního ledna pracuje na ministerstvu tým, jehož úkolem je snížit administrativní zátěž škol. Společně s pracovní skupinou odborníků ministerstvo připravuje podobu státní maturitní zkoušky po roce 2015 a věnuje se také přípravě standardizované učňovské zkoušky.
Nad změnami potřebnými v českém vysokém školství se již několik měsíců vedou intenzivní jednání s reprezentacemi vysokých škol. Plánuje se například rozlišení profesních, akademických a výzkumně orientovaných studijních oborů, větší otevření vysokých škol pedagogům ze zahraničí a z praxe a zlepšení podmínek pro zastoupení zahraničních studentů na českých vysokých školách.
V lednu byla zahájena veřejná diskuse o tzv. Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2020, jejímž cílem je určit směr, kterým by se vzdělávací systém měl do budoucna ubírat. Účelem veřejné konzultace je získat názory žáků a studentů, jejich rodičů, učitelů a vedení škol, zástupců veřejného, neziskového i podnikatelského sektoru.
Více informací na www.vzdelavani2020.cz
Diskuse o školství organizuje také společnost EDUin na webu: www.ceskomluvi.cz
Článek vyšel v časopise VZDĚLÁVÁNÍ, čtvrtletníku Národního ústavu pro vzdělávání, ročník 2, číslo 1/2013, ISSN 1805-3394. Ke stažení na http://nuv.cz/publikace-a-periodika/vzdelavani-1-2013.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.