Anotace: | Za poslední čtvrtstoletí došlo k ztrojnásobení počtu obézních dětí. Lékaři bijí na poplach a hovoří o epidemii. Ta bude pro další generace znamenat výrazné zhoršení kvality života a častější výskyt vážných zdravotních komplikací (např. cukrovky 2. typu, vysokého tlaku). Nejlepší prevencí je zdravý životní styl, který zahrnuje nejen nutričně vyváženou stravu, ale také pravidelný pohyb. Jeho základní pravidla by měla být dětem vštěpována již od útlého věku. Seriál se zaměřuje především na zdravé stravování u dětí. Nabízí aktivní zapojení dětí do procesu přípravy jídla, poznávání zdravých a nezdravých potravin Článek inspiruje k dlouhodobému projektu, kdy žáci ve dvojicích sbírají recepty, které odpovídají pravidlům zdravé výživy. |
---|---|
Obor příspěvku: | Výchova ke zdraví |
Podpora výuky jazyka: | |
Klíčové kompetence: | |
Očekávaný výstup: | |
Mezioborové přesahy a vazby: | Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy. |
Průřezová témata: | Nejsou přiřazena žádná průřezová témata. |
Organizace řízení učební činnosti: | Individuální |
Organizace prostorová: | Školní třída |
Nutné pomůcky: | 2 papíry s obrázky pro každou dvojici, šanon na kuchařku. |
Klíčová slova: | zdravý životní styl, kuchařka, zdravá strava, zdravá potravina, nezdravá potravina |
Cíl výuky:
Žáci vytvoří zdravou kuchařku.
Motivace (15 minut)
Děti dostanou do dvojic obrázky. Ve dvojicích si povídají o rozdílech mezi zdravým životním stylem a nezdravým způsobem života. Mohou si povídat o tom, jaké sporty mohou provozovat.
Hlavní část (25 minut)
Zaměří se na zdravé stravování. Pokud chtějí být děti zdravé, musejí se denně pohybovat a jíst zdravá jídla. Učitel by měl děti nenásilnou cestou vést k tomu, aby samy přišly na nápad vytvořit kuchařku.
Učitel: Jaká jíte doma jídla? (Děti vyjmenují několik většinou nezdravých jídel.)
Učitel: Jsou tato jídla zdravá? (Děti řeknou, že ne.)
Učitel: Jmenujte jídla, která jsou zdravá. (Děti zjistí, že to vůbec není snadné a musí dost přemýšlet.) Učitel navrhne vytvořit databázi zdravých pokrmů, která poslouží jako inspirace, co vařit.
Děti v průběhu roku přinášejí do školy recepty (od maminky, od babičky). Učitel spou s žáky recepty kontroluje, zda jsou jídla zdravá. Recepty je možné psát na počítači, nebo ručně (podle dohody). Měly by ale vypadat reprezentativně a po jednom se zakládat do šanonu. Na konci roku budou všechny kategorizovány do následujících sekcí:
- Snídaně
- Svačiny
- Obědy
- Večeře
V rámci každé sekce by recepty měly být seřazeny podle abecedy.
Projekt by měl být dlouhodobý, minimálně na jeden rok (nebo dva, případně až pět let), aby žáci viděli, že zdravý životní styl je běh na dlouhou trať. Měli by získat pocit, že jíst a žít zdravě je na celý život.
Na konci vznikne produkt – Zdravá kuchařka. Když děti vytvoří něco hmatatelného, co mohou používat i v budoucnu, je to pro ně velmi cenné.
Žáci mohou doma s rodiči nebo i sami (podle obtížnosti) pokrmy připravit a přinést ochutnat spolužákům.
Užitečné odkazy:
Zařazení do seriálu: | Tento článek je zařazen do seriálu Žij zdravě. Ostatní články seriálu:
| ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Přílohy: |
| ||||||||
Anotované odkazy: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy. | ||||||||
Přiřazené DUM: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM. | ||||||||
Přiřazené aktivity: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity. |
Zobrazeno: 6233krát



zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo

No, musím se přiznat, že jako učitelka jsem velice opatrná, co označím za zdravé či nezdravé jídlo, protože pro každého to může být jinak. Není sporu u přesolování, nadužívání bílého cukru, standardních průmyslových uzenin, fast foods, kofeinové a energetické nápoje..., ale dále už je to, jak se říká hezky česky "ošajstlich" :). Každé běžné jídlo se dá uvařit "zdravě".
(Možná by bylo vhodnější mluvit o zdraví prospěšných potravinách než o zdravých jídlech.)
Jako osvěta před vánočními svátky je to však dobré :).
A taky se špatně argumentuje, když většina jídel ve školní jídelně je z polotovarů, např. pytlíkové polévky.
P.S.: A nesmíme zapomínat na to, že obezita je už dnes oficiálně řazena mezi psychosomatické poruchy.
Pro člověka je nejvhodnější co nejpestřejší strava a je pravdou, že v podstatě neexistuje nezdravá potravina, rozhodující je její množství a to, jak často je konzumována. Je tedy opravdu vhodné hovořit spíše o zdraví prospěšných potravinách. Jinak ke školním jídelnám si dovolím poznámku – jistě existují výjimky, ale zpravidla je strava ve školních jídelnách velmi kvalitní, pestrá a školákům rozšiřuje jejich stravovací obzory. A pro úplnost – obezita nepatří mezi psychosomatické poruchy, velmi blízko má však k poruchám příjmu potravy, jako je anorexie (lze předpokládat, že s přibývajícím počtem obézních bude narůstat i počet pacientů s anorexií), bulimie, záchvatovité přejídání nebo noční jedení.
(připraveno ve spolupráci s nutriční terapeutkou PhDr. Karolínou Hlavatou, Ph.D.)
Text by bylo dobré doplnit o to, co jsou to "nezdravá jídla" - jsou to jídla obsahující některá "éčka"? A podle čeho učitel (žáci) pozná, co je zdravé a co ne?
Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.