Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Hravá angličtina na GLOBALEDCON
Odborný článek

Hravá angličtina na GLOBALEDCON

3. 12. 2012 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bc. Kateřina Hourová

Anotace

Zpráva o účasti studentky UK PedF na webináři online konference GlobalEdCon a o jeho obsahu, který byl věnován využití her k výuce angličtiny.

K účasti na Globální konferenci o vzdělávání (GlobalEdCon) mě inspiroval kurz Vzdělávací technologie 21. století, který absolvuji na UK Praha PedF. Jedním z jeho hlavních cílů je přivést nás studenty na cestu vedoucí ke spolupráci s učiteli celého světa.

Jednalo se o třetí ročník týden dlouhé celosvětové vzdělávací konference letos pořádané v termínu od 12. do 16. listopadu. Celá konference se ve skutečnosti odehrávala v online prostředí Blackboard Collaborate stejnojmenné americké firmy poskytující školám různé nástroje eLearningu. Tento ročník byl sponzorován mezinárodní agenturou iEARN.

iEARN (International Education And Resource Network) je nezisková mezinárodní síť organizující vzájemnou výukovou spolupráci škol, která spojuje více než 130 zemí. Pomáhá se zapojením do zahraničních projektů a šíření nových vyučovacích metod při využívání moderních informačních a komunikačních technologií (hlavně internetu) na základních a středních školách. V poslední době se orientuje především na spolupráci rozvojových zemí s vyspělými.

Organizace GlobalEdCon je založena na větším množství webinářů, které jsou volně dostupné odkudkoli z celého světa. V takto vzniklém virtuálním prostředí se můžete seznámit s mnoha zajímavými kolegy a dozvědět se velké množství zajímavých informací. GlobalEdCon je spolupracující společenství, které spojuje studenty, učitele a organizátory různých úrovní a zaměření. V loňském roce se například uskutečnilo 340 online setkání s více než 10 000 účastníky.

Musím vyzdvihnout připravenost všech webinářů – každé téma bylo detailně popsáno, případný účastník tedy měl jasnou představu o tom, co ho čeká. Mohl si také předem vyzkoušet prostředí Blackboard Collaborate, ve kterém akce probíhala, takže nejenom zjistil, kde co najde a jak to použije, ale také zda je jeho software kompatibilní a tudíž schopný přenos uskutečnit. Dva dny před samotnou konferencí se u příslušného tématu objevil odkaz na danou webinářovou „místnost“. Nebylo nutné se nijak přihlašovat nebo registrovat dopředu. Prostě jste přišli na akci, která trvala zhruba hodinu, a zapojili se.

Nápad s online konferencí, která bude vysílána do celého světa, takže se může kdokoliv a kdykoliv připojit, se mi líbil od začátku. Prošla jsem seznam nabízených témat a vybrala to, které mi je nejbližší vzhledem k mé aprobaci: „Hraj hry – uč se anglicky“ (13. listopadu od 14hod). Jak jednoduché a geniální, prostě škola hrou!

Webinář se zabýval činností společnosti Learning Games Network sídlící v Massachusetts, která byla založena v roce 2007, přičemž nápad na její vybudování měli pánové Alex Christolm (ředitel společnosti) a Matt Walsch (tvůrce her) v hlavně již před 12 lety. Chtěli, aby se výzkum a praxe daly dohromady a staly se užitečnými při skloubení her a učení. V současné době je hlavní náplní organizace vytváření podmínek pro efektivní učení podporou učitelů a studentů. Vytvořili několik druhů aplikací pro hravé učení jazyků (převážně angličtiny). Společnost je nezisková, funguje na principu omezených příjmů od sponzorů a ze sbírek.

Aktivity společnosti byly nejprve vyzkoušeny v Číně, protože tam byla poptávka po výuce angličtiny obrovská. Jedna z prvních aplikací se jmenuje „Forgotten World“ (Zapomenutý svět), kde bylo možné pomocí interakce získávat zkušenosti s jazykem. Jednalo se o (asijsky vypadající) komiks, který byl ozvučený. Dále následovala cvičení, kde podle věku a stupně obtížnosti bylo možné volit druh úkolů, kontrolovat výslovnost, psát, spojovat správné páry, překládat, atd. Byl to stále ještě jen model pro jednoho hráče. Největší problém, se kterým se realizátoři v Číně setkávali, byla technická nevybavenost tříd pro daný účel.

V současné době se největším projektem Learning Games Network hra XENOS. Jedná se o interaktivní svět podobný klasické počítačové hře. Nemusí si v něm však nutně hrát pouze děti. Existuje také verze pro dospělé určená hlavně přistěhovalcům do USA (typicky hispáncům), kteří se takto učí anglicky (současný tamní velký problém).

Prostředí, v němž se vše odehrává, připomíná ostrov, na kterém se nacházejí různé zóny (např. trh). Hráči se mohou navzájem pozvat, hrát proti sobě (týmové hry), spolu nebo pouze sami za sebe. Ve hře je k dispozici spousta slovní zásoby, emailová schránka, možnost výběru obtížnosti (celé věty, samostatná slova), dílčí hry (např. karty), atd.

Existují zde různé role, v nichž je možno hru obsluhovat. Buď můžete vstoupit pouze coby žák, nebo později jako mentor (vidí, co přátelé dělají, pomáhá ostatním v pokroku, atd.) či nakonec jako učitel (pravděpodobně řídí činnost a kontroluje výsledky).

Svět Xenos je rozlehlý a velmi užitečný. Není možné zde popsat všechny možnosti, které nabízí. Je na každém z vás, aby si sám vyzkoušel, co umí. V současné době se jedná o dvouletý projekt (2012-2013), který se stále vyvíjí. V nejbližším období mají tvůrci za cíl přidat více jazyků (španělštinu, japonštinu, arabštinu, francouzštinu) a hlavně rozšířit dostupnost o možnost použití hry i na tabletech a mobilních telefonech (!!!). Aplikace je určena pro žáky starší 13-ti let. Jako jiné hry, funguje online v reálném čase, a to ve dvou časových pásmech. Důvod je prostý, aby se mohly zapojit všechny děti z Evropy, Číny, USA i odjinud, ale neměly potřebu hrát v noci.

Během prezentace bylo možné to, co se dělo na webináři komentovat v chatu. Jeden z účastníků tam napsal velmi zajímavou myšlenku – „Úžasné na tom všem je, že chyby jsou součástí hry. Samotní žáci si je vlastně vůbec neuvědomují, a přesto se je učí napravovat.“

A to nejdůležitější nakonec. Jedná se o bezplatnou online aplikaci volně dostupnou všem, kdo mají potřebné technické vybavení a internet.

Mně osobně se jak konference, tak celý tento projekt moc líbí. Myslím si, že spojuje zábavu s učením velmi efektivně. Na závěr připojím ještě jeden citát, který nás z technicky vyspělého prostředí vrátí na zem. Jedna z účastnic (bohužel se mi nepodařilo zjistit odkud) připsala: „To je všechno strašně hezké, ale v našich podmínkách děti kolikrát nemají ani na tužky a papír…

Pokud by někdo měl chuť si celý zde popisovaný webinář pustit ze záznamu, najde ho zde.

 

Pozn: Tento příspěvek je výstupem předmětu Vzdělávací technologie 21.st.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Bc. Kateřina Hourová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.