Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Inovace naší interakce s počítači

Ikona informativni

Inovace naší interakce s počítači

Autor: Michal Drápalík
Tento článek vznikl jako studentská práce
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese http://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Přehled nejnovějších technických zařízení, která zlepší naši schopnost ovládání počítačů.
Klíčová slova: Mashable, Amy-Mae Elliott, Gaze Interaction, XTR3D, Ringbow, Keyglove, rozpoznávání hlasu

Ačkoliv myš sehrála důležitou roli ve vývoji osobních počítačů, nyní, v roce 2012, je již téměř zastaralá. Jen pomyslete, první myš byla vyrobena v šedesátých letech a tehdejší počítače pouze stěží připomínají dnešní elegantní a sofistikované stroje.

Má to už myš za sebou? V blízké budoucnosti by se měly objevit technické novinky, které slibují překlenout hranici mezi fyzickým a digitálním světem jako nikdy dřív, ať už to má být ovládání počítače pouhými gesty, spouštění programů očima nebo součinnost dotykových obrazovek se zařízením v rukou uživatele.

Tento článek zpracovaný na základě příspěvku specializované novinářky Amy-Mae Elliottové, jež působí na zpravodajském webu Mashable, se vám pokusí některé převratné novinky z výpočetního světa přiblížit.

1. Oční ovládání

Může se to zdát jako výmysl autorů sci-fi, ale ovládání počítače očima již existuje. Zařízení „Gaze Interaction“ od firmy Tobii umožňuje uživateli pohybovat se mezi stránkami, posouvat a zvětšovat či zmenšovat obraz nebo klikat na ikony pouhým pohybem očí.

OEM komponenty od Tobii by mohly umožnit vývoj laptopů, periferních zařízení nebo herních konzolí se zabudovaným sledováním očí jako součástí jejich rozhraní. Uživatel by tak mohl pouhým pohledem na ikonu spustit aplikaci nebo prohlížet soubory, zatímco upřeným pohledem by přibližoval obraz.

Tato novinka by mohla mnohá prostředí učinit mnohem přizpůsobivější. Stačil by pouhý pohled na widget nebo ikonu a spustila by se interakce nebo aktualizace zobrazených informací.

Tobii Gaze Interface for Windows 8

2. Ovládání gesty

Herní konzole uživatelům předvedly, jak zábavné může být ovládání pouhými gesty a nyní podobná technologie míří i k tradičním PC.

Zatímco Microsoft se vytasil s Kinectem pro Windows a počítačové firmy experimentují s rozpoznáváním gest, XTR3D, nováček na trhu, nabízí nový systém pro ovládání gesty funkční napříč platformami.

Co na tomto zařízení obzvláště zaujme je fakt, že může pracovat s úplně obyčejnou 2D kamerou (třeba webkamera postačí), takže je snadno kompatibilní s již existujícími laptopy a tablety.

Přístroj zvládne rozeznat gesta rukou ze vzdálenosti až pěti metrů, takže uživatel může klidně otevírat soubory na svém laptopu nebo procházet svůj hudební archiv pouhým pohybem zápěstí i přes celou místnost.

XTR3D Remote touch-free software interface

3. Rozšířené ovládání dotykem

Ačkoliv dotyk je bezpochyby intuitivním způsobem ovládání, současné dotykové obrazovky neposkytují tak snadno dostupné detailní ovládání jako tradiční počítače.

Jedno takové zařízení, které by uživatelům mohlo usnadnit přechod k ovládání dotykem, což je současný trend, a přitom brát v potaz různé formy vstupu, na které jsme si jako uživatelé zvykli (nabízí se pravé tlačítko myši nebo klávesové zkratky), je „Ringbow“.

Toto zařízení nošené na prstě značně rozšíří možnosti dotykových obrazovek. Je bezdrátové a umožňuje tradiční kliknutí levým a pravým tlačítkem, otevření skrytých prvků jako menu, nebo může být naprogramováno k replikaci funkce jakéhokoliv tradičního klávesového vstupu.

Ringbow demo

4. Přenosné vstupní zařízení

O vstupním zařízení, se kterým se dá při práci přecházet po místnosti, už dlouho snilo mnoho uživatelů toužících se skutečně ponořit do práce s počítačem. V roce 2012 by jim to mohl umožnit úspěšný kickstarterový projekt Keyglove.

Keyglove je přenosné, bezdrátové, open-sourcové vstupní zařízení chlubící se dosud údajně nevídanou flexibilitou a využitelností pro širokou škálu počítačových aplikací.

Nabízí nové možnosti pro oblast her, designu, umění, hudby, ovládání zařízení na dálku nebo třeba ukládání dat. Tento systém je založený na principu rukavice. Jeho mnohasenzorové kombinace jej umožňují naprogramovat k ovládání různých systémů a programů pouze jednou rukou. Keyglove zaujme nejenom uživatele tradičních počítačů ale také uživatele přístrojů s malými displeji nebo lidi hendikepované..

Keyglove #06 - Prototype C

5. Ovládání hlasem

Konečně se dostáváme k nejpřirozenějšímu způsobu lidské interakce, našim hlasům. Rozpoznávání hlasu se rychle stává běžnou záležitostí. Asistant Siri od iPhonu, Kinect od Microsoftu, Windows 8 i aplikace Google jsou příslibem, že promlouvat k počítači se stane stejně obvyklým jako klikání myší.

S tím, jak se rozvíjí sémantika a umělá inteligence, se dá očekávat, že technologie pro zpracování přirozeného jazyka budou zapracovány do všech nových rozhraní. Předpovídáme, že doba, kdy jste pro záznam vašeho hlasu museli mačkat tlačítko, bude ukončena nástupem nových, chytrých virtuálních asistentů s umělou inteligencí.

How Kinect Voice Command Works

Citace a použitá literatura:
[1] - ELLIOTT, Amy-Mae. 5 Exciting Innovations That Will Change Computing in 2012. 2012. [cit. 2012-9-26]. Dostupný z WWW: [http://mashable.com/2012/03/26/computing-tech-inno...].  
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
INFO
Publikován: 18. 10. 2012
Zobrazeno: 3087krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
DRÁPALÍK, Michal. Inovace naší interakce s počítači. Metodický portál: Články [online]. 18. 10. 2012, [cit. 2020-11-25]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/16511/INOVACE-NASI-INTERAKCE-S-POCITACI.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
1.Autor: Martin RusekVloženo: 20. 10. 2012 00:17

Pěkné a inspirující. Před časem jsem četl prognózu, jak bude vypadat nezasvěcenému pohled na skupinku lidí čekajících na autobusové zastávce. budou kolem sebe mávat rukama, protože v tom rpostoru jim bude promítán obraz jejich mobilního "komunikačně-výpočetního" zařízení. jen nevím, budou-li nám implantovány oční čočky jako např. v seriálu Continuum, nebo budeme-li nosit brýle, jak to známe třeba z výhledů google.

Výpadek signálu nebo porucha zařízení pak ale asi bude hotovým balzámem na jinak zelektronizované nervy.

Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.