Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Americký výukový portál DocsTeach
Odborný článek

Americký výukový portál DocsTeach

26. 9. 2012 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Jakub Horálek

Anotace

Američtí učitelé dějepisu mají k dispozici širokou databázi dokumentů pro tvorbu vlastních výukových materiálů. Pokud realizujete ve výuce výstupy k americkým dějinám, využijte ji a ušijte si interaktivní výukový materiál na míru.

Dějepisáři, představte si, že máte k dispozici databázi fotografií, map, grafů a videí, které můžete bez obav použít při tvorbě výukových materiálů. Samozřejmě, že tyto databáze dnes existují (wikimedia commons a další), ale co se týká videí a nejrůznějších dokumentů, zde už narazíte na nepřekonatelnou hradbu autorských práv. Koneckonců i to, co wikimedia označí za public domain (tj. volná licence), nemusí oním free použitelným být (třeba český autorský zákon pojem public domain, tj. to, že se někdo vzdává autorských práv, nezná...).

Český učitel prostě nepoužívá státní nebo jinou odbornou autoritou podloženou sadu volně aplikovatelných materiálů, což je určitě škoda.

Nedávno jsem narazil na stránky amerického národního archivu, který se rozhodl uvolnit spoustu materiálů k americkým dějinám, jejichž výuka je, nutno podotknout, primární náplní tamních dějepisných standardů.

Byl vytvořen výukový portál DocsTeach, kde mohou učitelé dějepisu v rámci jednoduchých šablon vytvářet vlastní výukové materiály s využitím zdrojů výše zmíněného archivu. Databáze použitelných kostiček je široká a tvorba materiálů a jejich následná publikace velmi jednoduchá.

Dějepisáři, využijte web Docsteach

Za prvé se musíte zaregistrovat. Po potvrzení přijatého e-mailu máte přístup jak k vyhledávání dokumentů, tak k tvorbě výukových materiálů. Musím podotknout, že databáze se bohužel věnuje pouze americké historii, ale berme to jako tip pro vznik podobně zaměřené databáze u nás (např. k moderním českým dějinám?). Po registraci a následném přihlášení se vám zjeví titulka webu. Vyberte možnost Get Startes a objevíte několik jednoduchých nástrojů.

Osobně jsem vyzkoušel nástroje Big Pictures, což je vlastně jednoduchá přiřazovačka, a Weighing the Evidence (vážení důkazů), což je vlastně obdoba T-grafu s plusovým a minusovým hodnocením události.

Vytvořme si výukový materiál

Jelikož je třeba v žácích rozvíjet schopnosti hodnocení historických událostí, epoch a osobností (koneckonců se jedná o jednu z nejvyšších met Bloomovy taxonomie), vyberme si nástroj Weighing the Evidence. Pokusíme se o zhodnocení role USA v době 2. světové války a následující války studené.

Krok č. 1 – pod nástrojem zvolme možnost Create an Activity.

Krok č. 2 – pojďme se přepnout na stránky archivu a vybrat si vhodné fotografie a další dokumenty (Find Documents)

Krok č. 3 – na stránkách archivu můžeme zvolit databázi pro jakoukoli epochu americké historie. Které události jsou v historii USA sporné a hodné diskuse? Např. válka ve Vietnamu, zbytečné bombardování německých měst za 2. svět. války, ustupování spojeneckých představitelů Stalinovi atd. Vždy po vyhledání vhodného dokumentu jej přidáme do portfolia svého materiálu kliknutím na Add to Activity.

Krok č. 4 – po naklikání dostatečného množství dokumentů se přemístíme zpět kliknutím na Back to Activity. Objeví se nám houpačka, kam vlevo můžeme napsat plus a vpravo minus. Prostředek je pro události typu half end half (půl na půl).

Krok č. 5 – zvolme nahoře úroveň tři a přetahujme dokumenty do políček Drag document here.

Krok č. 6 – v úrovni pět vyplňme název materiálu a jeho zařazení (Američané zde přísahají na Bloomovu taxonomii) a možno přidat i popis materiálu a instrukce pro učitele. Pokud chcete mít materiál pouze pro vlastní potřebu, uložte pomocí Save, pokud jej chcete dát k dispozici k ostatním, aplikujte tlačítko Publish.

Pokud si učitel materiál otevře, může si v horní sadě dokumentů rozklikávat jednotlivé události, diskutovat o nich s žáky (dobře x špatně x spíše dobře x spíše špatně) a houpačka se naklání na příslušnou stranu pod tíhou argumentů.

Závěrem

Nemám žádné moc velké iluze o americkém školství. Nicméně metodická pomoc, která je americkým teachers k dispozici, mi připadá na úrovni. Spousta amerických portálů nabízí učitelům jednoduché prográmky pro tvorbu materiálů, učitelských i žákovských portfolií...

Nejúžasnější je ovšem existence centrální, volně použitelné databáze materiálů. Nemusíte se nikoho ptát, nemusíte citovat, pouze vybíráte a tvoříte. Snad se v budoucnu dočkáme i své vlastní.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Jakub Horálek

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích: