Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Matematika nesmí být pro děti strašákem
Odborný článek

Matematika nesmí být pro děti strašákem

7. 6. 2012 Základní vzdělávání
Autor
RNDr. Eva Zelendová

Anotace

Matematická gramotnost je dle mého úsudku to, že si člověk dokáže dát dohromady matematická fakta a používat je v reálném životě. Například schopnost orientovat se v různém prostředí, odhadnout vzdálenost při jízdě autem i při chůzi pěšky, odhadnout, zda vám vyjdou peníze v peněžence na určitý nákup atd.,“ zaznělo v diskusi, která proběhla na Metodickém portálu RVP.cz na jaře loňského roku. Diskuse byla zahájena u příležitosti vydání publikace Gramotnosti ve vzdělávání, která vyšla jako první ze série šesti metodických příruček určených pro učitele.

V rámci diskuse se řešila i otázka, s čím mají děti v matematice potíže. Učitelé poukazovali na to, že dětem chybí manuální zručnost (při modelování, rýsování), představivost (při pamětném počítání, modelování, rýsování), soustředění, vůle (první neúspěch komentují slovy „já na matiku nejsem…"), ochota řešit problém, schopnost porozumět textu a vybrat z něj podstatné informace.

Chyba není tragédie

Velmi zajímavý byl také názor, že častým problémem při přechodu dětí na druhý stupeň je i nízká sebedůvěra. „Ve většině případů se děti bojí prezentovat své myšlenky a postupy. Mám pocit, že je to důsledek toho, že byly nuceny memorovat poučky a pravidla bez vlastní účasti při objevování matematických vztahů. Myslím, že právě malé komunikativní dovednosti žáků jsou i důvodem jejich blokace – strach ze špatné odpovědi popř. negativní reakce spolužáků. Děti se bojí neúspěchu a správný postup při každém kroku chtějí mít schválený aspoň souhlasným pohledem učitele. Pokud překonají počáteční strach a objeví, že i chyba může být pro ně zdrojem informací a že chybovat je lidské a přirozené, je spolupráce s nimi velmi milá a tvořivá,“ uvedla jedna z diskutujících.

Slovní úlohy hrou

V diskusi se objevila i řada zajímavých, praxí ověřených nápadů, jako je přímé zapojení dětí do slovních úloh. „Když řešíme slovní úlohu, do hlavní role většinou deleguji někoho z žáků. Při jejím zadávání používám jména konkrétních dětí – a tak se scházejí na rande na půl cesty, ukládají peníze z brigády do banky, napouštějí bazén nebo zalévají zahradu, společně sázejí les či uklízejí sklad, jeden druhého honí se zapomenutým sešitem v úlohách o pohybu, společně malují třídu nebo investují peníze z pojistky,“ popsala účastnice diskuse.

Diskusní příspěvky od I. Jankové, J. Šiřické a H. Pilařové použité v tomto článku naleznete spolu s dalšími zajímavými názory, náměty, radami a zkušenostmi učitelů v diskusním fóru o matematické gramotnosti na portálu RVP.cz. Náměty pro rozvoj matematické gramotnosti žáků základní školy spolu s metodickými doporučeními a detailním rozpracováním řešených úloh z mezinárodního výzkumu PISA jsou k dispozici v publikaci Matematická gramotnost ve výuce, dostupné na stránkách NÚV.

Eva Zelendová

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
RNDr. Eva Zelendová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Téma článku:

Matematická gramotnost