Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Spolupráce MIT a Khan Academy v duchu převrácené...

Ikona informativni

Spolupráce MIT a Khan Academy v duchu převrácené třídy

Autor: Bořivoj Brdička
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese http://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Informace o nové iniciativě MIT, v jejímž rámci budou studenti tvořit výuková videa aplikovaná prostřednictvím Khan Academy do výuky žáků ZŠ a SŠ.
Klíčová slova: tvorba, Bloomova taxonomie, YouTube, daty řízené školství, MIT, Khan Academy, MIT+K12, Salman Khan, learning analytics

Text článku:

V minulých dnech byl zveřejněn záměr MIT (Massachusetts Institute of Technology) navázat spolupráci s Khan Academy (viz Khan Academy a „převrácená“ třída) s cílem využít schopností studentů této prestižní vysoké školy z Bostonu a nechat je po vzoru Salmana Khana vytvářet výukové video-tutoriály, jež mají být posléze integrovány do jeho systému plošně pokrývajícího výuku příslušných předmětů. Jedná se především o předměty s vysokou prioritou – přírodní vědy, technologie, strojírenství a matematika (tzv. STEM).

Khan Academy zajišťuje volný přístup kohokoli nejen k video-tutoriálům, ale disponuje též zabudovaným procvičováním jednotlivých témat, jež je mapováno v duchu amerických národních standardů pro základní a střední školy. V systému je navíc zabudovaná též dokonalá analýza výukových výsledků (Vize daty řízeného školství). Salman Khan je mimochodem absolventem MIT a udržuje se svou alma mater poměrně blízké vztahy. Kromě jiného je častým řečníkem na akcích MITem pořádaných.

Za účelem vlastní prezentace této nové iniciativy a organizace tvorby byl zřízen specializovaný portál MIT+K12 a kanál YouTube. Tvorba videí je pro studenty MIT dobrovolná, ale i tak je zájem o pomoc žákům základních a středních škol značný. Do činnosti jsou zapojeni jako poradci samozřejmě též vyučující, kteří pomáhají jak s volbou témat, tak s ověřením správnosti obsahu. Videa mají rozsah typicky 5-10 min. Po schválení tématu mohou tvůrci získat na realizaci finanční i technickou podporu. Žáci, jimž je tato forma výuky určena, jsou vedeni k tomu, aby se k obsahu vyjadřovali. Mohou tak přispět ke zdokonalování příštích výtvorů. Celý projekt je navíc doplněn o různé aktivity, které posilují přímý kontakt tvůrců s příjemci – jako jsou výstavy ve školách, návštěvy s prezentacemi a diskuzemi apod.

Za zvlášť zajímavou v souvislosti s touto novou iniciativou považuji skutečnost, jak dokonale je tento projekt v souladu s tím, k čemu naváděl již můj minulý článek o převrácené třídě (Převrácená třída podle Dr. Lodge). A sice, že si nesmíme představovat jako jedinou možnost využití video-tutoriálů v prostředí typu Khan Academy k biflování určitých faktických znalostí předávaných žákům nějakým cizím expertem. Mnohem hodnotnější je, dokáže-li alespoň základní tutoriály svým žákům udělat přímo jejich učitel. A na samém vrcholu pak v duchu Bloomovy taxonomie stojí vlastní tvorba žáků – nebo v tomto případě mnohem kvalitnější práce vysokoškoláků, kteří mají nadhled a podobně jako žáci Erica Marcose z Kalifornie (Mathtrain) chtějí učit druhé.

Zde je na závěr malá upoutávka naznačující, co si lze od MIT+K12 slibovat.

MIT+K12 Student Video Highlights

 

Citace a použitá literatura:
[1] - ALLEN, Kimberly. MIT launches student-produced educational video initiative. 2012. [cit. 2012-5-6]. Dostupný z WWW: [http://web.mit.edu/press/2012/k-12-education-video...].  
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 09. 05. 2012
Zobrazeno: 3343krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

4 uživatelé Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
BRDIČKA, Bořivoj. Spolupráce MIT a Khan Academy v duchu převrácené třídy. Metodický portál: Články [online]. 09. 05. 2012, [cit. 2017-11-18]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/15905/SPOLUPRACE-MIT-A-KHAN-ACADEMY-V-DUCHU-PREVRACENE-TRIDY.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
1.Autor: Martin RusekVloženo: 10. 05. 2012 10:14

MIT to bere hopem. Nedávno jsem zaznamenal, že se dohodli na pořádání s Harwardem. Nemají to k sobě sice daleko, ale i tak je to v MOOC další krok kupředu.

Díky za zajímavý článek, pane doktore.

2.Autor: Mira FriedrichováVloženo: 21. 05. 2012 09:08

Český student v rámci přípravy na maturitu dělá vlastní akademii - zajímavý počin:

http://www.youtube.com/user/EffaAcademy

Zajímavá je třeba veršovaná přednáška: http://www.youtube.com/watch?v=bg_gBz0edvI&list=PL79C56BF4A8A5F891

 

3.Autor: Markéta MatějíčkováVloženo: 26. 05. 2012 16:37

Dobrý den, Tomáš se při zakládání EffaAcademy inspiroval Salmanem Khanem. Jeho videa mají i poměrně vysokou sledovanost, zvláště, když vezmeme v úvahu, že je vůbec nikde nepropagoval. Dobrá zpráva je, že se tvorbě videí chce věnovat i v příštím roce.

Všem kdo si na tvorbu vlastních videí, jako to dělá Tomáš, netroufnou si dovoluji připomenout možnost pomáhat nám s překlady videí KhanAcademy.  Více info na www.facebook.com/khanacademycz nebo mi napište na : marmat@centrum.cz  Předem díky :-)