Povídka Lidožroutka
Žáci by se měli setkávat nejen s úryvky literárních děl, ale také s ucelenými literárními texty. Protože vyučovací hodina je prostorem časově velice omezeným, vhodné jsou především krátké texty, např. právě drobné prózy Ivana Bunina. Zvolená povídka „Lidožroutka“ má celkem pouhých 130 slov. Obsah povídky vyžaduje spíše starší žáky.
Aktivita je zaměřena především na:
a) čtení s předvídáním1,
b) srovnání pohádky s realistickou povídkou.
(Práci s tímto textem lze samozřejmě zařadit také do literárně historického kontextu a představit dílo Ivana Bunina.)
Text povídky „Lidožroutka“ je rozdělen na tři části, po každé přečtené části žáci odpovídají na otázky. Mohou samozřejmě pracovat individuálně, ale práce ve dvojici nebo malé skupince přináší aktivitě další rozměr diskuse, výměny a obhajoby názorů. Žáci dostanou text postupně, nastříhaný na proužky. Otázky a úkoly učitel napíše na tabuli (nebo promítne), aby jejich znění nijak předem neovlivňovalo čtení. Žáci před prvním čtením neznají žánr, že nejde o pohádku postupně odhalují.
T1
Chudá děvečka, sirotek, ošklivá tak, že je až hezká, velice tichá, skoro slabomyslná. Vzali si ji do panského dvora, dávají jí tu nejšpinavější a nejtěžší práci – dře bez odmlouvání mlčky, všemožně se snaží se jim zavděčit.
O1:
- V pohádkách vystupují typické postavy. Jakou vidíme?
- Co by se jí mohlo na statku přihodit?
Starosta, to jest nejstarší čeledín, bývalý voják, který na vojně sloužil u grenadýrů, ji rychle připravil o poctivost – poddala se mu po zoufalém, ale marném, dětském odporu. Za měsíc otěhotněla, všichni se všechno dověděli.
- Jakou další postavu častou v pohádkách autor přivádí?
- Kdo začne proti děvečce vystupovat nejvíce a nejdůrazněji?
Starostova žena začala dělat hotové peklo, paní honem děvečku vyhodila. Celá uplakaná nastrkala svůj majeteček do pytle, jen tak halabala, a rozběhla se pryč ze dvora. Starostova žena stála na prahu čeledníku a zběsile jásala: kolébala se, hvízdala, štvala na ni psy, třískala kostí do měděného lavóru, křičela na ni v různých tóninách:
„Čubko! Žebračko! Couro poběhlická! Lidožroutko! Čarodějnice!“
- Čím se tento příběh především liší od pohádek?
- Jak asi autor mohl příběh pojmenovat? Doplň titulek.
- Co tě napadá u jednotlivých postav? Říkej podstatná a přídavná jména, ale také slovesa nebo krátké věty.
Děvečka |
Starosta |
Paní |
Starostova žena |
Např. ošklivá, otěhotněla, sirotek, jako slabomyslná, neubránila se, vyhnali ji, trpěla, měla se víc bránit
|
|
|
|
O8
- Co by mohlo následovat dál? Vypravuj jedním odstavcem.
1 Ke čtení s předvídáním, k teorii a literatuře viz KOUBEK, Petr. Čtení s předvídáním (zaměřeno na vysuzování). Metodický portál: Články [online]. 14. 02. 2012, [cit. 2012-02-15]. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/14943/CTENI-S-PREDVIDANIM-ZAMERENO-NA-VYSUZOVANI.html>. ISSN 1802-4785.
Náhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 32 kB | Lidožroutka - části | |
![]() | 28 kB | Lidožroutka - text |