Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Dvoudolarové tabule

Ikona informativni

Dvoudolarové tabule

Autor: RNDr. Jitka Rambousková
Spoluautor: Mgr. Petra Boháčková
Anotace: Článek nabízí tip na finančně nenáročnou pomůcku pro skupinovou výuku. Následně pak ukazuje praktické příklady, jak byla tato dvoudolarová tabule využita ve výuce na 2. stupni.
Klíčová slova: skupinová výuka, kooperativní výuka, kolaborativní výuka

Úvod:

Před časem jsem na svém blogu psala o dvoudolarových tabulích podle amerického vzoru. Vlastně to není nic víc než přerostlá tabulka, kterou používají malé děti na malování a psaní.
 
Nějakou dobu jsem hledala v hobby marketech schůdnou cestu. Aby šlo slušně na tabule psát, aby šly smazat, aby nebyly příliš těžké a aby byly levné. Nakonec se v jednom nejmenovaném hobby marketu (byl to Hornbach) úplně dole v nabídce přířezu krčil sololak. Sice není zcela ideálně hladký, ale je dostatečně levný. Nechala jsem si uříznout 7 desek 60 cm x 80 cm pro třídu s 25 žáky. Doma mi do nich manžel vyvrtal otvory na pověšení. Ve třídě mám skobičky, na které tabule zavěsíme, ale jsou tak lehké, že jednu udrží i špendlíky na nástěnce.
 
V papírnictví jsem koupila fixy právě na ty malé dětské mazací tabulky a v Levných knihách zrovna měli velké sady barevných, mazacích zvýrazňovačů.
 
Jenom si dejte pozor na fixy, musí být suché. Hned na začátku práce chtěl jeden ze žáků jejich práci vylepšit a vytáhl z tašky vlastní permanentní fix. Ten jde dolů mnohem hůř a pouze technickým lihem. Suché fixy ze sololaku se poměrně dobře čistí Ironem.
 
Podle dosavadní zkušenosti žáky tento způsob práce zaujal a baví.

Praktické ukázky využití tabulí v jednotlivých předmětech

Využití tabulí v hodinách matematiky

Tabule jsem využila v hodině matematiky pro skupinovou práci. Každá skupina dostala desku a zadání dvou příkladů, které měla společně vyřešit a vzorově zapsat pro ostatní. Pak každá skupina ukazovala řešení příkladu ostatním a vysvětlovala svůj postup. Přitom jsme hledali případné chyby či nedostatky. Po hodině zůstaly tabule s řešením pověšeny ve třídě všem na očích.
 
Matematika

1. Matematika
Autor díla: Jitka Rambousková

Využití tabulí v hodinách anglického jazyka 

Tabule se dají použít všude tam, kde bychom použili například flipcharty. Já jsem je využila pro zakreslení rodokmenu a následnou prezentaci – při prezentování tabule dobře drží tvar, stačí je podpírat.

V jiných hodinách jsme tabule použili jako podložku, na které jsme se učili sestavovat otázku – tohle dělá žákům velké problémy, my jsme využili víčka od PET lahví, na které jsme napsali tvary pomocného slovesa do a zájmena a žáci je položili ve správném pořadí na tabuli a dopsali zbytek otázky smazatelnou fixou.

Jinde jsme na velkou plochu tabulí vyzkoušeli napsat pohlednici z prázdnin – žáci tady oceňovali především to, že je tabule tak velká. 

Angličtina
2. Angličtina
Autor díla: Petra Boháčková

Využití tabulí v hodinách fyziky

V šestém ročníku jsme použili desky jako jeviště pro magnetické divadlo – žáci vyvořili figurky z magnetů, figurkami pohybovali pod jevištěm postrkovadly – magnety přidělanými na špejli, a ztvárnili nějaký fyzikální jev (většina si vybrala gravitaci).
 
Angličtina
3. Magnetické divadlo
Autor díla: Petra Boháčková
 
Určitě tabule využiji ještě ve fyzice, až se budeme učit počítat nějaké příklady. Žáci ve skupinách (tabulí mám 8, takže v 8 skupinách) vymyslí zadání příkladu a po určité době se přesunou k další tabuli, kde příklad, vymyšlený předchozí skupinou, vypočítají. Při dalším přesunu zkontrolují vypočítaný příklad, který počítala předešlá skupina, chyby opraví. Pak se k chybám vrátíme jako celá třída. 

Využití v občanské výchově apod.

V hodinách ve skupinách často diskutují o problémových otázkách. Rozebírali jsme třeba otázku, zda by měl stát zaručit nízké ceny základních potravin apod. Shrnutí svých názorů a postřehů zveřejní na tabuli.
 
Nebo každá skupina rozebírá jinou otázku. Pak se skupiny u tabulí střídají a doplňují své postřehy. Skupiny se dají odlišit třeba barvou fixu.

Využití k tvorbě myšlenkových map

Tabule se dá použít i k nalepování lístečků Post-it a k rozmyšlení struktury myšlenkové mapy. Pak se dá mapa vytvořit fixy. Obrázky či papírky se dají přidat třeba nalepené lepicí gumou. Pokud by se lístečky pouze lepily, je možné využít druhou stranu tabule.

Literatura

RAMBOUSKOVÁ, Jitka. Co jsem vyzkoušela: a co vyzkoušet ještě chci [online]. 2011-10-27 [cit. 2011-10-27]. Jak jsme dělali s tabulemi. Dostupné z WWW: <http://cojsemvyzkousela.posterous.co...ali-s-tabulemi>.

Action-Reaction : Reflections on the dynamics of teaching [online]. 2010-08-06 [cit. 2011-10-28]. The $2 Interactive Whiteboard. Dostupné z WWW: <http://fnoschese.wordpress.com/2010/...ve-whiteboard/>.

MACISAAC, Dan. PhysicsEd.BuffaloState.edu [online]. 2011 [cit. 2011-10-28]. Whiteboarding In The Classroom. Dostupné z WWW: <http://physicsed.buffalostate.edu/AZ..._WB/index.html>.

WhiteboardsUSA.com [online]. 2011 [cit. 2011-10-28]. SERVING THE SCIENCE TEACHING COMMUNITY SINCE SEPTEMBER 1, 2005. Dostupné z WWW: <http://whiteboardsusa.com/>.

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 23. 01. 2012
Zobrazeno: 7213krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 3

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

4 uživatelé Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
RAMBOUSKOVÁ, Jitka. Dvoudolarové tabule. Metodický portál: Články [online]. 23. 01. 2012, [cit. 2019-09-16]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/14601/DVOUDOLAROVE-TABULE.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
1.Autor: Mgr. Hana PilařováVloženo: 23. 01. 2012 18:15

Když se o tenhle svůj objev Jitka prvně podělila, vyvolalo to v malé skupince lidí velké nadšení. Dnes již nepoužívají tabule jen Jitka s Petrou a i mé školní děti s nimi pracují velmi rády (až do té míry, že se ptají, kde se to dá koupit a za kolik). Mně se osvědčily zejména tam, kde bylo třeba prezentovat výsledek, či práci skupiny.

Myšlenkou dvoudolarových tabulí byla nadšena i má švagrová - angličtinářka.

Líbí se mi, že každý s nimi pracujeme po svém a sdílením nápadů získáváme další a další podněty pro nové nápady a využití.

Věřím, že i tady se brzy objeví nové náměty s touto jednoduchou pomůckou.

2.Autor: RNDr. Jitka RambouskováVloženo: 23. 01. 2012 18:28

Několik poznámek na doplnění

1. "Dvoudolarové" tabule proto, že tak se nazývají na stránkách, které mne inspirovaly. Název vychází z přibližné ceny tabule na rok. Desky určitě nevydrží neomezenou dobu a bude je třeba vyměnit.

2. Úžasná byla spolupráce s kolegyněmi v prostředí sociální sítě. Navzájem jsme se inspirovaly a rozvíjely možnosti využití tabulí. Bylo úžasné sledovat, jak se tabule zabydlují na různých školách na různých místech republiky. Samotný článek vznikal tady na portále ve wiki. Pro mne toto všechno bylo velkým potěším a radostí. Všem zúčastněným za to děkuji :D

3. Pro mne je důležité, jak snadno si našly tabule místo ve třídě a staly se oblíbeným prostředím i pro žáky. Dokonce je i sami občas vyžádají a pro některé práce jim dají i přednost před počítačem.

4. Pokud vás napadne další využití, určitě ho zde zveřejněte. Protože možností je mnohem a mnohem víc.

3.Autor: Pavlína HublováVloženo: 23. 01. 2012 19:29

A já jen dodám, že jsme "dvoudolarovým tabulím" také věnovali část PEPOUŠova vlnobití, kde jsme opět přidali pár tipů, nápadů a doplnění.

Budeme rádi, když nás doplníte svými nápady.

4.Autor: Jaroslava PachlováVloženo: 23. 01. 2012 21:15

Já jednu darovanou tabulku teď pravidelně využívám při IP (individuální péči) při práci s jedním prvňáčkem a už jsem ji použila i v družině při hrách - "moje pocity", "co vznikne", "jak dokončíš - co to může být?", "formule", "bitva" apod. 

5.Autor: Zdeněk HanzelínVloženo: 23. 01. 2012 22:17

Zdeněk Hanzelín

Zaujal mne článek o dvoudolarové tabuli a její využití ve výuce. Dovolil bych si provést inovaci a zvolit magnetickou tabuli, kterou zakoupíte v každém hračkářství.Její cena je 115 Kč. Odpadne práce s fixkami a mazání je jednoduché.Uplatní se v procvičování matematiky, českého a jiného jazyka atd.

6.Autor: RNDr. Jitka RambouskováVloženo: 23. 01. 2012 22:35

Dobrý den, můžete mi zaslat nějaký odkaz jako tabuli myslíte? Už chvíli hračkářství nenavštěvuji a tato varianta mne nenapadla. Děkuji.

7.Autor: Zdeněk HanzelínVloženo: 23. 01. 2012 22:49
8.Autor: RNDr. Jitka RambouskováVloženo: 23. 01. 2012 22:53

Aha, to by určitě šlo, ale naše tabule mají velikost 80cmx60cm a to je jeden z důvodů, proč je využíváme.

Ale určitě se dá využít i taková malá tabulka, s výhodami, které jste uvedl. 

9.Autor: Zdeněk HanzelínVloženo: 23. 01. 2012 23:04

Hanzelín Zdeněk

Možná, že jsem na internetu nevybral zrovna vhodnou tabulku co do velikosti. Můj vnuk používá tuto tabulku o rozměrech 260 x 180 mm.A ta už by mohla být dostatečně velká. Možná, že prodávají i větší ?

10.Autor: Zdeněk HanzelínVloženo: 23. 01. 2012 23:26

Hanzelín Zdeněk

Našel jsem magnetickou tabuli větší

http://www.saruman.cz/zbozi/12436/Magneticke-Tabule-45x28cm.htm

11.Autor: Mgr. Hana PilařováVloženo: 24. 01. 2012 14:56

Výhodou sololakových desek je kromě variability rozměrů (prostě je necháte uříznout na rozměr, který vám bude vyhovovat) také jejich cena. Pořizovací náklady desek v rozsahu zmíněném v článku (7 desek 60 cm x 80 cm) znamenají celkovou investici do 300 Kč.

Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.