Duhové děti
Projekt byl realizován ve školní družině, ale přesto je zařazen na Metodickém portálu do rubriky Školní projekty pro možné využití jednotlivých činností jako námětů pro výuku na 1. stupni základní školy. Projekt Duhové děti komplexně napomáhá k naplňování očekávaných výstupů uvedených vzdělávacích oborů a zmíněných průřezových témat.
Charakteristika projektu
Duha se skládá z barev a tvoří dohromady nádherný celek. Představme si človíčka. Také není jen černý nebo bílý, hodný nebo zlý... Každý má v sobě i spoustu schopností, o kterých třeba ani neví. Budeme je v sobě objevovat a upevňovat, skládat je do jednoho celku a dávat jim barvičky, takže na konci školního roku z nás mohou být všestranně rozvinuté "duhové děti".
Na každý měsíc ve školním roce byla přidělena jedna barva, která představovala některou z lidských vlastností.
Během jednotlivých měsíců plnili žáci úkoly (jeden hlavní a další "malé" úkoly), které byly stále přístupné na nástěnce a po jejichž splnění žák obdržel příslušný počet bodů do tabulky ve svém pracovním sešitě (příloha č. 1 a příloha č. 2) a po 4 týdnech proužek příslušné barvy pro daný měsíc. Ty si postupně nalepoval na papírovou figurku panenky či panáčka - oblékal je do duhových šatů, aby měl stále na očích, jak se mu daří.
![]() |
1. Obr. |
![]() |
2. Obr. |
Na konci školního roku proběhlo vyhodnocení. Žáci hodnotili obtížnost úkolů, co se jim líbilo a co se naučili nového. Všichni, kdo měli svoji figurku "duhovou" = polepenou všemi proužky, byli ještě navíc ohodnoceni drobnými cenami.
Žáci se tak posunuli o krok blíže ke schopnosti uvědomovat si svoje vlastnosti, dovednosti, chápat a tolerovat odlišné způsoby jednání při práci ve skupině. Společně prožili radost ze splnění dlouhodobého úkolu. V neposlední řadě si posílili pěkný vztah ke své škole a obci.
Měsíc | Barva | Téma |
---|---|---|
Září | Žlutá | Jsem kamarádský a tolerantní |
Říjen | Oranžová | Jsem dobrý spolupracovník |
Listopad | Červená | Umím se vyjadřovat a dorozumět |
Prosinec | Světlemodrá | Jsem citlivý |
Leden | Tmavomodrá | Umím řešit problémy, překonávat překážky |
Únor | Fialová | Snažím se o prvotřídní práci |
Březen | Zelená | Jsem čestný |
Duben | Hnědá | Jsem zodpovědný |
Květen | Stříbrná | Jsem zvídavý |
Červen | Zlatá | Jsem vyrovnaný |
Měsíc: Září (barva žlutá)
Téma: JSEM KAMARÁDSKÝ A TOLERANTNÍ
Cíle:
- upevňovat vztahy v kolektivu;
- respektovat pravidla skupiny;
- vžívat se do pocitů druhých;
- ctít dobré vlastnosti druhých;
- učit se přijímat jiný pohled na problém;
- respektovat jiné kultury a způsoby života.
Hlavní úkol:
- odříkej bez chyby za sebou všechna jména kamarádů v naší družině.
Náměty na činnosti během měsíce
Činnosti (malé úkoly) | Výrobky |
---|---|
Hry na stmelení kolektivu:
|
Galerie skupiny:
|
Dodržování řádu a služeb v ŠD:
|
Narozeninové značky:
|
Obrázky a dárky druhým pro radost:
|
Naše obec, škola:
|
Nejsme na světě jenom my:
|
Děti z celého světa:
|
Měsíc: Říjen (barva oranžová)
Téma: JSEM DOBRÝ SPOLUPRACOVNÍK
Cíle:
- aktivně se zapojit do kolektivních her;
- zapojit se do práce ve skupině či ve dvojici, umět povzbudit druhé;
- zaměřit se na splnění společného úkolu;
- pěstovat umění vést i podřídit se, přiznat před ostatními chybu;
- nestydět se požádat o pomoc i pomoc nabídnout;
- dodržovat dohodnutá pravidla kolektivu, plnit povinnosti a závazky.
Hlavní úkol:
- vytvoř ve spolupráci s kamarádem loutku z jakéhokoli materiálu.
Náměty na činnosti během měsíce
Činnosti (malé úkoly) | Výrobky |
---|---|
Pracuj ve skupině:
|
Společný výtvor:
|
Zábavný program pro kamarády:
|
Kolektivní výrobky:
|
Soutěžní hra ve skupinách:
|
Výroba diplomů a medailí za soutěže. |
Splněné sliby:
|
Co slíbím Ježíškovi? (Kresba do šablony balíčku, uschování do Vánoc.) |
Měsíc: Listopad (barva červená)
Téma: UMÍME SE VYJADŘOVAT A DOROZUMĚT SE
Cíle:
- učit se chápat smysl sdělení;
- porozumět ostatním podle mluveného, psaného projevu, pantomimy;
- učit se formulovat a vyjádřit své myšlenky;
- získávat dostatečnou zásobu vyjadřovacích prostředků;
- učit se správně ptát;
- umět si poradit s nedorozuměním.
Hlavní úkol:
- vymysli si příběh, hlavní postavy a místo děje;
- vyprávěj nebo zahraj divadelní představení.
Náměty na činnosti během měsíce
Činnosti (malé úkoly) | Výrobky |
---|---|
Umíme dobře mluvit:
|
Výrobky z přírodnin:
|
Správné a výstižné vyjadřování:
|
Nástěnka na neznámá slova, kterým chci porozumět:
|
Komunikace s dospělými (škola, obec, dopravní prostředky apod.):
|
Dětský ráj:
|
Divadlo pro kamarády:
|
|
Měsíc: Prosinec (barva světlemodrá)
Téma: JSEM CITLIVÝ
Cíle:
- učit se vnímat a sám vytvářet "krásno a milo";
- citlivě vnímat krásu v umění, v přírodě a ve vztazích;
- umět vyjádřit svůj pocit, příjemný prožitek;
- rozvíjet představivost a fantazii;
- učit se uspořádat své životní prostředí, aby v něm bylo příjemně.
Hlavní úkol:
- doplň do vánočně ozdobeného rámečku tři důležité věty:
- Nejraději mám ...
- Nejvíce mi vadí ...
- Vždy budu ...
Náměty na činnosti během měsíce
Činnosti (malé úkoly) | Výrobky |
---|---|
Příprava pěkného předvánočního prostředí, každodenní posezení u zapáleného svícnu:
|
Výroba:
|
Dodržování vánočních tradic, povídání u svícnu o jednotlivých svátcích adventu a zvycích, které se při nich dodržují u nás i ve světě:
|
|
Návštěva výstavy, besídky, Betlému:
|
|
Měsíc: Leden (barva tmavomodrá)
Téma: UMÍM ŘEŠIT PROBLÉMY A PŘEKONÁVAT PŘEKÁŽKY
Cíle:
- postupně rozvíjet myšlení, hledat souvislosti;
- vyvozovat řešení, uplatnit v praxi svůj názor, řešit samostatně zadaný úkol;
- umět se rozhodnout;
- umět nést následky nesprávného rozhodnutí;
- uvědomovat si pozitivní a negativní názory.
Hlavní úkol:
- urči si jednu věc, která se ti stále nedaří, a pokus se ji do konce měsíce zvládnout.
Náměty na činnosti během měsíce
Činnosti (malé úkoly) | Výrobky |
---|---|
Novoroční předsevzetí - co zvládneme do pololetí:
|
Strašidýlko z papíru na zápis úkolu, který chci zvládnout:
|
Recitace, reprodukce zapamatovaného textu, dramatizace:
|
Naše školní divadlo (malba). |
Nečekané situace - jak se zachováš:
|
Kniha problémů a řešení (složky s výtvory dětí - viz úkol). |
Cvičíme si schopnost unést zklamání, selhání:
|
Společně tvoříme tabulku, způsob bodování turnaje a postupy do dalšího kola. |
Měsíc: Únor (barva fialová)
Téma: SNAŽÍM SE PRACOVAT CO NEJLÉPE
Cíle:
- mít radost z dobře provedené práce;
- rozlišovat práci dobrou a odbytou;
- učit se být vytrvalý a trpělivý při práci, nevzdávat se a dokončit činnost.
Hlavní úkol:
- předveď, co si myslíš, že umíš nejlépe - vlastní básnička, sportovní výkon, psaný text, obrázek...
Náměty na činnosti během měsíce
Činnosti (malé úkoly) | Výrobky |
---|---|
Zhotovení zadané práce kvalitně a v zadaném čase:
|
Soutěže ve zručnosti:
|
Procvičování vytrvalosti:
|
Origami - skládanky z papíru. |
Naše koníčky:
|
Výroba knížky "Co nás baví":
|
Odvádíme dobrou práci?:
|
Aktovka (koláž). |
Měsíc: Březen (barva zelená)
Téma: JSEM ČESTNÝ
Cíle:
- dodržovat morální zásady;
- brát ohled na druhé;
- plnit sliby, vracet půjčené věci;
- zabraňovat křivdám a ubližování;
- nelhat;
- nezávidět, umět odpouštět;
- přiznat chybu, omluvit se.
Hlavní úkol:
- utvoř s kamarádem dvojici, vymyslete a potom vykonejte nějaký dobrý skutek (nejen ve škole).
Náměty na činnosti během měsíce
Činnosti (malé úkoly) | Výrobky |
---|---|
Co je čest:
|
Hrdinové naší doby:
|
Lež:
|
|
Závist:
|
Závist (kresba). |
Ochrana slabších:
|
Rytíři:
|
Měsíc: Duben (barva hnědá)
Téma: JSEM ZODPOVĚDNÝ
Cíle:
- mít vztah k prostředí a věcem kolem sebe;
- mít úctu k výsledkům lidské práce;
- učit se myslet a jednat ekologicky;
- mít pěkný vztah ke svému okolí - dům, obec, vlast, planeta.
Hlavní úkol:
- zúčastni se soutěže o nejzajímavější výrobek z PET lahve.
![]() |
3. Obr. |
![]() |
4. Obr. |
![]() |
5. Obr. |
Náměty na činnosti během měsíce
Činnosti (malé úkoly) | Výrobky |
---|---|
Probuzená příroda a péče o ni:
|
|
Vylepšujeme naše prostředí:
|
Dětské zábavní centrum (stavba z Lega). |
22. duben - Den Země:
|
Planeta Země jako osoba:
|
Co to je vlastně ekologie:
|
|
Měsíc: Květen (barva stříbrná)
Téma: JSEM ZVÍDAVÝ
Cíle:
- mít touhu poznávat nové věci;
- být vytrvalý při hledání nových poznatků;
- utvářet si svůj názor a umět ho vysvětlit.
Hlavní úkol:
- vypátrej ve své rodině člověka, který dokázal něco zvláštního či zajímavého.
![]() |
6. Obr. |
![]() |
7. Obr. |
Náměty na činnosti během měsíce
Činnosti (malé úkoly) | Výrobky |
---|---|
O přírodě:
|
Oblíbené zvíře (malba). |
O člověku:
|
Zajímavosti ze světa rekordů a kuriozit (kresba). |
O umění:
|
|
O literatuře:
|
Ilustrace k oblíbené knize. |
Měsíc: Červen (barva zlatá)
Téma: JSEM VYROVNANÝ
Cíle:
- mít pěkný vztah k sobě samému a svému zdraví;
- věřit si, vážit si sám sebe;
- ovládat své negativní emoce;
- využívat své schopnosti a umět se prosadit;
- uvědomit si hodnotu vztahu dítěte a rodiče;
- mít smysl pro humor a pohodu v kolektivu.
Hlavní úkol:
- napiš a nakresli všechny pohodové a radostné činnosti, které děláš o prázdninách sám nebo se svými blízkými.
Náměty na činnosti během měsíce
Činnosti (malé úkoly) | Výrobky |
---|---|
Den dětí:
|
Kreslení na chodníku. |
Zdravá výživa:
|
Zdravé občerstvení z přinesených surovin (ovoce, zelenina). |
Humor a pohoda:
|
Škola plná smíchu (ilustrace dětských anekdot). |
Prázdniny:
|
Prázdniny (koláž). |
Náhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 31 kB | příloha č. 1 | |
![]() | 30 kB | příloha č. 2 | |
![]() | 28 kB | příloha č. 3 |