Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Blogovat, či glogovat?

Blogovat, či glogovat?

Praktický příspěvek
inspirace
Inspirativní zkušenost učitelky ZŠ a doktorandky UK PedF doporučující výukové využití publikačních nástrojů volně dostupných prostřednictvím služeb webu 2.0.

Blogy, původně nazvané “web log”, neboli webový zápisník, se již vryly do povědomí lidí. Bloggerem se může stát každý, stačí se zaregistrovat na patřičném místě, a pak už jen začít psát. O čem? O čemkoliv. Prezentujete sami sebe, své vědomosti, své názory a na oplátku dostáváte odpovědi, komentáře, reakce čtenářů vašeho blogu. Sebeprezentace se postupně stala samozřejmou součástí současného vývoje internetu. Umožňují ji mnohé nástroje webu 2.0 a stává se součástí sociálních sítí. Běžně se používá i v propagaci firem.

Formu blogu často používají weby realizující nějaký informační servis (např. Spomocník). Typické je chronologické řazení (nejnovější příspěvky v horní části). Jde vždy o vyjadřování textem s obrázky, občas lze přidat audio nebo video.

Co se týká blogů, existují zajímavé možnosti pro učitele i žáky. Je možné založit prostředí pro třídu nebo určitou vybranou skupinu žáků, ve kterém si každý vytváří svůj blog a přitom vidí blogy ostatních. Učitel řídí všechny aktivity a je sám jak tutorem, tak spoluúčastníkem debat. Každý vytváří vlastní obsah, a tak prezentuje sebe sama. Takové příležitosti nabízí například kidblog.

Nicméně můžeme jít i dále - glogovat. Glog, neboli “graphic log” dává blogování nový rozměr. Ve své podstatě se jedná o interaktivní plakát, do něhož můžete vložit videa, obrázky, texty a prezentovat své názory graficky. Glogy umožňují trochu jiný pohled na vyjádření obsahu sdělení. Je zde kladen větší důraz na vizualitu, roli hraje estetické vnímání a ztvárnění zachycované podstaty. Stejně jako u blogu mohou ostatní komentovat a hodnotit, třeba též prostřednictvím Twitteru nebo Facebooku. Mohou ale ještě něco, co blog běžně neumí. Mohou obsah vytvářet společně online, třeba na dálku.

Glog proto může být použit i při skupinové práci. V nejjednodušším případě se jedná o prostou virtuální tabuli, na níž mohou všichni společně kreslit a zapisovat (např. Doodletoo, Dabbleboard ad.). Typickým představitelem je ale poněkud komplexněji pojatý Glogster EDU. Jedná se o prostředí, v němž je možno jak spolupracovat, tak ho používat pro tvorbu ozvučených multimediálních výukových materiálů.

Ve značně velkém archivu, kterým disponuje, se nacházejí již i některé dokumenty v češtině. Ty mohou značně oživit hodinu (třeba jako zvláštní forma prezentace na interaktivní tabuli) a mohou být později žáky využity i doma při samostudiu. Zde je ukázka materiálu pro výuku angličtiny – Simple Past, a něco z mé vlastní tvorby – Japonsko.

Učitel je tedy schopen, díky publikačním nástrojům, sdílet s žáky materiály pro studium a aktivně je zapojit do debaty či vlastní tvorby nad určenými tématy. Někdy je docela užitečné, lze-li z žáků vytvářet na různých úkolech spolupracující skupiny. Pak se může hodit zapojit třeba též Posterous nebo Google+.

Častými uživateli podobných publikačních služeb jsou osoby, které se snaží sdělovat své zážitky, ukazovat příklady vlastních zkušeností a občas hledají i odpovědi, pomoc, či jiný druh reflexe. Proto si myslím, že blogy, glogy a další podobné nástroje jsou vhodným nástrojem pro učitele, kteří prostřednictvím nich mohou sdílet své názory, a dávat tak rady nejen začínajícím učitelům, ale i svým kolegům z praxe. Nestačí si pouze předávat digitální učební materiály, možnost sledovat a následovat dobré příklady svých kolegů je neocenitelnou formou dalšího profesního rozvoje.

V tomto článku nemohou být vyčerpány všechny možnosti, všechny nástroje nebo veškeré nápady, a tak pro další inspiraci doporučuji třeba PEPOUŠův nápadník, speciálně pak článek Publikujeme dokumenty a práce dětí a další blogy umístěné na http://blogy.rvp.cz/ nebo http://edublogs.org/.

Žáci mohou prostřednictvím výše zmíněných možností vytvářet své portfolio, čili prezentaci sebe sama, což vede ke zvýšení jejich aktivního zapojení do probírané problematiky  a dává to nové možnosti hodnocení výukových výsledků.

Jedna rada na konec. Nenechte se odradit prvotními neúspěchy při práci (viz Nejčastější chyby výukového využití blogu) a dejte se do toho. Vyzkoušejte vše. Je jedno, zda nakonec dáte přednost blogu či glogu.

V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
Celkové hodnocení článku
Přidat komentář Citovat článek