Pracovní list jako inspirace pro rozvoj čtenářské gramotnosti
Metodické pokyny
Cílem těchto pracovních listů je rozvoj čtenářských kompetencí žáků od 6. do 9. ročníků základních škol. Pracovní listy mohou být součástí vyučovací hodiny českého jazyka a literatury nebo mohou být použity pro domácí vypracování. V úlohách si žáci ověří porozumění textu, orientaci v něm, práci s informacemi i posouzení obsahu a formy textu.
Každý žák dostane všechny pracovní listy, nebo vyučující vybere vždy jeden list na každou hodinu a s tím ve třídě pracují. Vyučující s žáky projde úlohu/y a zodpoví případné dotazy, žáci poté pracují samostatně. Následně vyučující s žáky projde pracovní list/y a sdělí správná řešení a také to, kde bylo možné konkrétní informace v textu nalézt. Pokud jsou pracovní listy zadány ve výuce a ne jako domácí úkol, je nutné rozvrhnout čas tak, aby zbyl prostor na vyhodnocení.
Text v pracovním listu č. 1 je příkladem souvislého popisu. Jde o charakteristiku druhu papouška, jeho chování, potřeby, informace pro chovatele a potravě. Otázky jsou zaměřeny na výběr odpovědí ze čtyř možností. V textu jde o obecné porozumění a získávání informací.
Pracovní list č. 2 slouží k rozvoji orientace v textu – v našem případě otvírací doby fitness center. Jde o nesouvislý text – tabulku, ve které jsou údaje zaznamenány. Žáci mají za úkol vyhledat z tabulky potřebné informace a na jejich základě zodpovědět na otázky k textu.
Pracovní list č. 3 je dalším příkladem nesouvislého textu. Jde o obchodní leták s nabídkou výhodného telefonování. Opět zde procvičujeme orientaci v textu, ale tentokrát v odlišné formě. Žáci získávají informace z letáku, zjišťují, co je účelem reklamy, jaké informace jsou více a méně důležité, a rovněž posuzují text z hlediska útvaru.
Úlohy v pracovním listu č. 4 jsou propojeny a navazují na sebe. V první části (část A) je dlouhý souvislý text – pověst o Blanických rytířích; jde o vyprávění. Žáci mají za úkol text přečíst a pochopit a na jeho základě zodpovědět na dané otázky. Opět jde o obecné porozumění, získávání informací a také vytvoření interpretace. V druhé části (část B) žáci vysvětlují zvýrazněná slova z předchozího textu a rozšiřují si slovní zásobu.
Závěr
Pracovní listy jsou zaměřeny na rozvoj čtenářské gramotnosti. Slouží ke zlepšení orientace, vyhledávání informací, tvorbě volných odpovědí nebo pochopení významů slov v textu. Úlohy mohou být použity a obměňovány podle potřeb vyučujícího. Je možné je zařadit od 6. do 9. ročníků (záleží na vyučujícím a na úrovni znalostí žáků) základních škol i na nižších stupních gymnázií a středních škol.
Náhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 32 kB | Pracovní list č. 1 – Žako | |
![]() | 40 kB | Pracovní list č. 2 – Fitness centra | |
![]() | 263 kB | Pracovní list č. 3 – Reklamní leták | |
![]() | 37 kB | Pracovní list č. 4 – Blaničtí rytíři | |
![]() | 27 kB | Klíč správných řešení |