Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Hip-hopová kultura jako námět na vyučovací hodinu českého jazyka a literatury
Odborný článek

Hip-hopová kultura jako námět na vyučovací hodinu českého jazyka a literatury

10. 4. 2012 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Lukáš Hejsek

Anotace

Tématem článku je hip-hopová kultura a její odraz v hudebních textech.

Cíl výuky

Cílem této vyučovací hodiny je seznámit žáky s populární kulturou hip-hopu, někdy také považovaného za hudební a taneční styl.

Žáci v hodině pracují s obrázkem, hudební ukázkou a textem písně, ke kterému vypracovávají další úkoly.
 

1. Motivační otázky na úvod

Hodinu vyučující uvede několika motivačními otázkami, aby se žáci odpovídajícím způsobem naladili na probírané téma. Otázky můžou vyústit v krátkou diskusi mezi žáky a vyučujícím.

§         Co je podle vás hip-hop?
§         Co o hip-hopu víte?
§         Čím se vyznačuje?
§         Kde a kdy mohl vzniknout?

2. Práce s obrázkem

Vyučující ukáže žákům obrázek s motivem hip-hopu (např. tento: http://www.hip-hop-tanec.estranky.cz/fotoalbum/hip-hop-past-and-present-by-sheer-will.-.html).

Nechá jim určitý čas, aby si obrázek prohlédli. Potom se ptá, jak na ně obrázek působil, co si o něm myslí, jak se liší člověk na obrázku od běžného člověka, jestli by chtěli být hip-hoperem apod.

3. Poslech písničky

Nyní si celá třída poslechne jednu hip-hopovou písničku. Ta, která slouží našemu příkladu, je dostupná zde: http://www.youtube.com/watch?v=UJ4B9DAzFsA&ob=av2n

4. Skupinová práce s textem

V této části vyučovací hodiny se žáci rozdělí do pracovních skupinek po 4 až 5 žácích. Každá skupinka dostane pracovní list s textem písně, kterou žáci poslouchali.

1) Vyučující zadá žákům první úkol, a to říct, co si myslí o tématu písně, co je obsahem apod. Žáci diskutují ve skupinkách a poté prezentují své názory.

2) Další úkol se bude týkat tvarosloví a slovní zásoby. Žáci ve skupinkách dostanou písemný úkol: určit významy zvýrazněných slov, vyhledat nespisovné tvary slov a vypsat slova cizí.

Bow wave - Boreček 

Pro všechny borce, boreček
Všechno viděl, všude byl, všechno slyšel, všechno řek, Čechy by osvobodil
A bore bore bore boreček
Jasnej zrak, jiskra v oku, rychlý uzly mozkový, tím že dneska oslní a koho dneska osloví
Opět stoprocentně in, opět stoprocentně šik jasný fávo salonů a battlů suprbojovník
Všude být, všude dýl, všude líp, já snad mám dost sil bych ho zbil
Páč on vteřinu od vteřiny, minutu po minutě, hodinu od hodiny kafrá jak dávat krutě
Kecá ti do života, víc než bys řek
Je to borec borec borec boreček jou

...

Celý text dostupný zde: http://pisnickyamp3.blog.cz/0708/bow-wave-borecek-text

Slova k určování: in, šik, fávo, battlů, kafrá, kápo, kandidát, futurista, maestro, šou, kasírujou, abiturientskejch

Závěr

Tuto vyučovací hodinu bych doporučoval zařadit do 8. nebo 9. ročníku ZŠ. Může být rovněž využita i na nižších stupních škol středních a gymnáziích. Námět lze použít i pro jiné autory a písně; vše závisí na úrovni žáků nebo na potřebách vyučujícího.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Lukáš Hejsek

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
10. 4. 2012
Příspěvek je inspirací pro učitele, popisuje možnost, jak pro žáky do výuky zařadit atraktivní současné téma.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a aktivnímu zapojení se do společenského dění

Mezioborove presahy: