Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Brčko jako tvořivý materiál

Ikona prakticky

Brčko jako tvořivý materiál

Ikona inspirace
Autor: Jaroslava Pachlová
Anotace: Příspěvek obsahuje praktické návody na využití brček k pokusům, výrobě fyzikálních hraček a dalším činnostem.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Základní vzdělávání » Kompetence pracovní » používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky
  2. Základní vzdělávání » Kompetence k učení » samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti
Očekávaný výstup:
  1. základní vzdělávání » Člověk a svět práce » 1. stupeň » Člověk a svět práce » Práce s drobným materiálem » 1. období » pracuje podle slovního návodu a předlohy
  2. základní vzdělávání » Člověk a svět práce » 1. stupeň » Člověk a svět práce » Práce s drobným materiálem » 2. období » vytváří přiměřenými pracovními operacemi a postupy na základě své představivosti různé výrobky z daného materiálu
Mezioborové přesahy a vazby:
  1. Základní vzdělávání -> Fyzika
Průřezová témata:
  1. Základní vzdělávání » Osobnostní a sociální výchova » Kreativita
Organizace řízení učební činnosti: Frontální, Skupinová, Individuální
Organizace prostorová: Školní třída
Nutné pomůcky: zásoba brček různých průměrů, nůžky
Klíčová slova: jemná motorika, pracovní činnost, kreativita, žákovské pokusy

Text článku:

Úvod

Tento materiál je malou rekapitulací, jak jsme se žáky během jednoho roku při pracovních činnostech či objevování různých vlastností látek tvořivě využili brčka jako materiálu k zajímavým a objevným aktivitám. Uvádím zde příklady, které se mi v praxi osvědčily. Tyto nápady lze využít nejen při výuce, ale i v družinách a školních klubech.

Cíl

Cílem příspěvku je ukázat, že se dá na běžnou věc, v našem případě na obyčejné brčko, podívat jiným pohledem. Jednoduché brčko se může s naším přispěním a objevováním proměnit v hračku, pokusný materiál či hudební nástroj.

Text článku

1. Akrobat na hrazdě

Jednoduchá pohyblivá hračka.

Pomůcky: 2 ohebná brčka, nůžky, papír, tužka, pastelky nebo fixy, izolepa

PostupUpravit sekci

  • nakreslete postavičku asi 10 cm vysokou s rukama nahoře
  • vystřihněte a vybarvěte budoucího cirkusového akrobata
  • brčka ohněte a zasuňte do sebe (jedno můžete kousek rozstříhnout, aby se vám lépe zasunulo), vznikla vám hrazda
  • dlaně akrobata pomocí kousku izolepy přilepte k brčkům
  • nyní současně otáčejte oběma brčky dovnitř či vně a akrobat bude dělat toče, nacvičte s ním sestavu jako na tomto videu

    Autor díla: Jaroslava Pachlová
Vysvětlení
  • zároveň se svislými brčky se otáčí i vodorovná část obou brček, která pohybuje akrobatem nahoru a dolů, takže to vypadá, jako by sám cvičil na hrazdě. 

2. Duha v brčku

Jednoduchý pokus s hustotou.

Pomůcky: sůl, průhledné brčko (případně skleněná trubička), potravinářské barvy – červená, modrá, žlutá, 3 sklenice, voda

PostupUpravit sekci

  • 3 sklenice naplňte vodou a do každé nasypte trochu potravinářské barvy
  • do sklenic postupně přidávejte sůl: modrá = 1 lžíce, žlutá = 2 lžíce, červená = 3 lžíce, důkladně zamíchejte, aby se sůl rozpustila
  • ponořte asi 2 cm brčka do modré a uzavřete otvor brčka, prst nechejte na otvoru a přeneste do žluté barvy, zase ponořte asi 2 cm, povolte prstem horní otvor, ještě ponořte a po nabrání barvy uzavřete otvor a totéž opakujte u poslední červené barvy
  • otvor držte stále uzavřený a vytáhněte ze sklenice a v brčku se vám utvořil sloupec nepomíchaných barev

    Autor díla: Jaroslava Pachlová
  • chcete-li, aby vám duha v brčku zůstala, uzavřete brčko modelínou z obou stran (vždy jeden konec musíte mít uzavřený prstem). Co stane, když brčko otočíte? (odpověď ve vysvětlení)

VysvětleníUpravit sekci

  • čím je voda víc slaná, tím má větší hustotu; modrá voda má nejmenší hustotu (je "nejlehčí"), protože je nejméně osolená, proto zůstává nad žlutou atd.
  • vyzkoušejte více barev o různé hustotě
  • odpověď: barvy se smíchají a barva zhnědne

3. Frkačky z brčka a zábavná spirála

Tyto jednoduché frkačky mohou posloužit jako dechová pomůcka (dlouhý výdech, přerušovaný výdech na procvičení bránice), poučí nás o vzniku zvuku, výšce tónu a ještě nás pobaví.

PostupUpravit sekci

a) nejobyčejnější frkačka

  • konec brčka sestříhněte podle fotografie do tvaru písmene V
Autor díla: Jaroslava Pachlová
  • takto upravený konec brčka buď stiskněte dvěma prsty, nebo "pokousejte" zuby, aby se konce přiblížily
  • tento konec brčka vložte do úst a foukejte, ozve se tón
  • Co se stane, budete-li brčko postupně zkracovat? Vyzkoušejte. (Mění se výška tónu.)

b) frkačka s tančící spirálou

  • jeden konec brčka nastříhejte podle fotografie do spirály
Autor díla: Jaroslava Pachlová
  • konec brčka můžete buď zastříhnout do V, nebo nechat bez zastřižení
  • brčko bez nastřižení slouží jako zábavná dechová pomůcka pro dlouhý výdech, kdy se nám spirála na konci bude různě točit a kroutit podle síly výdechu
  • brčko se zastřižením bude fungovat opět jako frkačka, pozorujte změny v chování spirály, jak na ni působí vibrace
  • podívejte se na video, první polovina je se zvukem

c) brčko se střapcemUpravit sekci

  • konec brčka nastříhejte do střapce
Autor díla: Jaroslava Pachlová
  • vznikla nám jednoduchá dechová pomůcka – fouknete-li do brčka, střapec se stáhne k sobě, v proudícím vzduchu klesá tlak a díky poklesu tohoto tlaku se nastřihané proužky střapce k sobě přiblíží

VysvětleníUpravit sekci

  • ad a) a c): foukáním rozechvíváte ostré konce brčka, chvějící se sloupec vzduchu v brčku vytváří zvuk

d) trumpetkyUpravit sekci

Pomůcky: obyčejná brčka, nůžky, čtvrtka, pastelky

PostupUpravit sekci

  • ze čtvrtky si udělejte kornout
  • v zúženém konci si nechte menší otvor na protažení brčka
  • konec krátkého brčka sestřihněte do V – viz a) frkačka
  • vzniklou špičku – náustek z brčka nasuňte do konce kornoutu
Autor díla: Jaroslava Pachlová
  • náustek vložte do úst a foukněte
  • ucítíte chvění kornoutu a daleko silnější tón než v předchozí frkačce, vyrobené pouze z brčka
  • udělejte si trumpetky či klarinetky různých velikostí a porovnávejte výšku a barvu tónu, zkuste zahrát melodii

4. Had – spirála

Při vertikálním držení spirály se budou kousky brček snášet dolů jako plazící se had – výroba "magické" hračky.

Pomůcky: různě barevná brčka, nůžky, drát (1 mm silný), kulatý fix

PostupUpravit sekci

  • ustříhněte asi 40 cm dlouhý drát (můžete vyzkoušet i delší) a obtočte jej kolem kulatého fixu
  • vzniklou spirálu sundejte a z obou stran povytáhněte
  • nastříhejte si na malé kousky brčka (např.: pět barev po 10 ks) a navlékněte je na spirálu, na obou koncích drátu udělejte "očko"
  • při vertikálním držení spirály se budou kousky brček snášet dolů jako plazící se had, podívejte se na video
Autor díla: Jaroslava Pachlová

ObměnyUpravit sekci

  • pohrajte si s různými možnostmi – užší a širší kousky brček (mohou padat i přes sebe), širší a užší spirály, vyzkoušejte, kdy se "had" začne pohybovat a kdy ne, kdy bude pohyb po spirále rychlejší a kdy pomalejší atd.
  • později jsme hada vylepšili připevněním korkové hlavičky a ocasu atd.

 5. Kolotoč z brček

Další jednoduchý pokus, tentokrát se statickou elektřinou.

Pomůcky: 3 brčka, kousek modelíny, špendlík, smotek vlny

PostupUpravit sekci

  • první brčko svisle upevněte modelínou k podložce (stolu)
  • druhé brčko uprostřed propíchněte špendlíkem a vložte do prvního brčka, vyzkoušejte, zdali se brčko volně otáčí
  • smotkem vlny zelektrizujte jedno rameno brčka, které se bude otáčet, a poté zelektrizujte třením smotkem vlny třetí brčko (představuje "kouzelnou hůlku")
  • přiblížíte-li třetí brčko – kouzelnou hůlku ke kolotoči, začnou se stejné elektrické náboje odpuzovat a vložené brčko se roztočí, pohrajte si s kolotočem – roztáčejte jej na obě strany
  • důkaz, že brčkem otáčí "neviditelná síla", a ne mechanická (pohyb ruky, foukání…), můžete podat tak, že celou soupravu = kolotoč vložíte pod otočenou pětilitrovou sklenici, zelektrizujte v tomto případě raději umělohmotný hřeben či pravítko a přibližte jej ke sklenici, kolotoč se opět roztočí
Autor díla: Jaroslava Pachlová
  •  zde na videu uvidíte, jak se kolotoč točil šikovným prvňáčkům
Vysvětlení
  • obě brčka jsou třením zelektrována souhlasnými náboji, které se navzájem odpuzují, proto se vodorovné brčko roztáčí 
Obměna
  • je možné zelektrovat jen třetí brčko, potom je vodorovné brčko naopak přitahováno (indukce) 

6. Pohyblivá ručička z brčka

Jak rozpohybovat obyčejné brčko...

Pomůcky: brčka různých průměrů, ostré nůžtičky, nit nebo slabý provázek, čtvrtka, tužka

PostupUpravit sekci

  • do širšího brčka vystříhneme zatím dva otvory ve tvaru V
  • provlečeme nitku, nahoře zalepíme, zataháme za nepřilepený konec a brčko se začne "pohybovat"
  • pokud chceme mít na konci brčka ručičku, vystříhneme ji z papíru, na "zápěstí" ručičky propíchneme otvor, provlečeme nitku, zauzlujeme a opět nitku protáhneme brčkem, ručička nám bude lépe sedět, pokud ji vložíme do nastřiženého brčka
Autor díla: Jaroslava Pachlová
  • po pochopení, jak tato hračka funguje, již děti mohou vytvářet složitější výrobky
  • děti vytvářejí např. různé pohyblivé hady tím, že vystřihnou více otvorů v brčku
  • zkusíme vyrobit i loutky, vše napovědí další obrázky a video vložené zde ve wiki

7. Potápěči

Připomenutí oblíbeného pokusu, známého také jako karteziánek.

Pomůcky: PET láhev, voda, brčko, matička, tavná pistole, mikrotenový sáček

PostupUpravit sekci

  • nejdříve si musíte připravit potápěče – použijte brčko dlouhé např. 8 cm
  • na jednom konci zatavte otvor, na druhý nasuňte matičku, aby potápěč připomínal nějakého mořského živočicha, vložte pod matičku kousek nastříhaného mikrotenu
  • nastavte brčko tak, aby plovalo (svisle) na hladině vody
  • napusťte plnou láhev vody, vhoďte potápěče a láhev uzavřete
  • když láhev stisknete rukou, potápěč klesá ke dnu
  • když stisk povolíte, potápěč stoupá vzhůru, vše uvidíte na tomto videu

VysvětleníUpravit sekci

  • při stisku vznikne v láhvi větší tlak a voda vnikne do brčka, tím se zvětší jeho hmotnost a klesá ke dnu, po uvolnění tlak klesne, vzduch vytlačí z brčka vodu a to stoupá vzhůru
Autor díla: Jaroslava Pachlová

8. Rozstřikovadlo

Malá vodní "odstředivka" z jediného brčka pobaví a poslouží nejen v parném létě.

Pomůcky: brčko, jehla, špejle, pravítko, izolepa, voda v nádobě, řezák

PostupUpravit sekci

  • brčko uprostřed propíchněte jehlou, později tam prostrčíte brčko
  • od středu si naměřte asi 2 cm na každou stranu a nařízněte v těch místech brčko
  • prostrčte středem brčko, v naříznutí ohněte a izolepou připevněte ke konci špejle
  • hotové rozstřikovadlo vložte do nádobky s vodou a rychle otáčejte, věřte, že budete zmáčeni ve chvíli
Autor díla: Jaroslava Pachlová

 Vysvětlení

  • otáčením soustavy vytahuje odstředivá síla vodu brčky do bočních otvorů, kde je rozstřikována do okolí

9. Vodní píšťala

Opět další pokus, tentokrát "akustický"...

Pomůcky: dvě brčka nestejného průměru, kousek plastelíny, nůžky, voda

PostupUpravit sekci

  • širší brčko na dolním konci ucpěte modelínou
  • naplňte vodou a dovnitř těsně zasuňte tenčí brčko
  • přiložte rty a foukejte
  • povytahováním brčka měníte výšku tónu

    Autor díla: Jaroslava Pachlová

 VysvětleníUpravit sekci

  • povytahováním brčka měníte výšku tónu, frekvence zvuku je závislá na jeho délce, se "zkracováním" brčka roste výška tónu 

10. Vrtulka z brčka

Pokus a hračka v jednom.

Pomůcky: brčka, jehla, drátek, špejle, izolepa

PostupUpravit sekci

  • ustříhněte si kousek brčka, který uprostřed propíchnete jehlou, a prostrčte volně drátek
  • drátek zatočte podle špejle z obou stran, aby budoucí vrtulka nevypadávala
  • připevněte celé izolepou (podle fotografie) na delší brčko, do kterého budete foukat
  • vrtulky mohou být různých tvarů, vyzkoušejte i "dvojitou vrtulku"
Autor díla: Jaroslava Pachlová
  •  když budete foukat, vrtulky se krásně roztočí jako na tomto videu

Závěr

Tato desítka výrobků či pokusů není úplným výčtem činností, které se dají s brčky provádět.
Chceme ještě vyzkoušet stavby z brček a bonbonů marshmallow, výrobu různých matematických těles, výrobu brčkového reliéfu a pospojovat brčka pro zábavné pití s využitím i svítících brček.
Brčka jsme také využili v naší "bublinové škole" při tvorbě tvořítek a ok na bubliny.

Těmito "zábavnými" pracovními činnostmi spojenými s experimentováním vedu žáky k tomu, aby sami dále objevovali, navrhovali svá vtipná řešení a své nekonvenční nápady prakticky ověřovali. Zkušenosti potvrzují, že nejlépe se děti učí objevováním a vlastními prožitky. Některým žákům vyhovuje pracovat podle zadání a drží se přesného návodu, postupně se snažím i tyto žáky dovést k vlastnímu experimentování.

Někteří žáci přinášejí svá vylepšení pokusů či výrobků i z domova. Žáci rozvíjejí dále svoji tvořivost a jemnou motoriku. Podstatné pro toto vyrábění a bádání je také to, že náklady na tyto činnosti jsou zanedbatelné. 

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 01. 09. 2011
Zobrazeno: 19125krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 3.6667

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

5 uživatelů Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
PACHLOVÁ, Jaroslava. Brčko jako tvořivý materiál. Metodický portál: Články [online]. 01. 09. 2011, [cit. 2019-02-22]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/13449/BRCKO-JAKO-TVORIVY-MATERIAL.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
1.Autor: Recenzent1Vloženo: 01. 09. 2011 14:04
Je úžasné, jaké možnosti nabízí obyčejné brčko! Žáci pokusy milují a s velkým zaujetím si svoje objevy zaznamenávají do knížky "Moje pokusy".
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.