Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Celkové roční počty vyučovacích hodin ve vybraných evropských zemích
Odborný článek

Celkové roční počty vyučovacích hodin ve vybraných evropských zemích

16. 12. 2011 Základní vzdělávání
Autor
RNDr. Jan Maršák CSc.

Anotace

Článek chce čtenáře stručně informovat o srovnávací analýze popisující roční počty vyučovacích hodin ve školách v povinném vzdělávání pro vybrané evropské země.

Srovnávací analýzy a studie jsou důležitou a neoddělitelnou součástí  řešení různorodých úkolů ve VÚP, zejména koncepční povahy. Zaměřují se na zkoumání vybraných aspektů vzdělávacích systémů, procesů a dokumentů v zahraničních zemích a srovnávají je s odpovídajícími aspekty v České republice. Samotná zjištění a závěry vyvozené na základě uvedených zkoumání a srovnávání jsou důležitým východiskem a podkladem jednak pro rozhodnutí, která se týkají vzdělávacího systému jako celku, jednak pro inovace stávajících dokumentů a jejich vzdělávacích obsahů, přičemž slouží i jako podpůrné argumenty pro rozhodnutí strategického charakteru.

Analýzy a studie tvoří nejen nezbytný kontext pro český vzdělávací systém, ale jsou součástí konkrétních úkolů a okruhů problematiky, kterou řeší. Jedná se například o podněty pro inovace kurikulárních dokumentů, tvorbu různých didaktických a metodických materiálů pro výuku na školách, pro rozvoj mezinárodní spolupráce ústavu s odpovídajícími institucemi v zahraničí, apod.

V roce 2010 byla zpracována srovnávací analýza počtu vyučovacích hodin ve školách poskytujících povinné vzdělávání Celkové roční počty vyučovacích hodin ve vybraných evropských zemích. Přehled o počtu výukových hodin na uvedených školách přináší důležité informace z hlediska výše nákladů, které je třeba vydávat na povinné vzdělávání.

Jako nejvhodnější ukazatel z hlediska nákladů na vzdělání byl vzat celkový roční počet výukových hodin. Základních zdrojem pro analýzu byla mezinárodní studie Key Data on Education in Europe 2009 [1] (Education, Audiovisual and Culture Executive Agency 2009) v níž je srovnáváno celkem 35 zemí: členské státy EU a dále Island, Lichtenštejnsko, Norsko a Turecko. Země jsou porovnávány z hlediska celkového ročního počtu vyučovacích hodin pro devět ročníků primárního a nižšího sekundárního vzdělávání (odpovídá devíti ročníkům 1. a 2. stupně základního vzdělávání v ČR).

Analýzou bylo zjištěno, že ve většině z  35 uvedených zemí (včetně ČR) je celkový roční počet vyučovaných hodin v primárním vzdělávání – 1. stupeň našeho základního vzdělávání – nižší (zejména v prvních dvou ročnících) a pak soustavně vzrůstá. K výraznějšímu nárůstu dochází nejčastěji v začátku (6. a 7. ročníku) nižšího sekundárního vzdělávání – 2. stupeň našeho ZV.

Z přehledu ročních hodinových dotací vyplynulo, že Česká republika ve srovnání s ostatními 34 zeměmi patří spíše k zemím s průměrnými hodnotami těchto veličin. S celkovým počtem cca 3 650 hodin v primárním vzdělávání a 3 440 hodin v sekundárním vzdělávání je např. na prakticky stejné úrovni s Finskem (primární vzdělávání cca 3 570 hodin, v sekundárním vzdělávání cca 3 420 hodin) a Slovenskem (primární vzdělávání cca 3 520 hodin, sekundární vzdělávání cca 3 380 hodin). Zaostává však např. za Bulharskem (primární vzdělávání cca 4 750 hodin, sekundární vzdělávání cca 5 060) a Tureckem (primární vzdělávání cca 5 520 hodin, sekundární vzdělávání 5 520 hodin). Výrazněji nižší časovou dotaci než ČR má např. Lotyšsko: primární vzdělávání cca 2 820, sekundární vzdělávání 3 070 hodin.

Výsledek srovnávací analýzy poukázal na to, že případné snížení počtu vyučovacích hodin v povinném vzdělání by mohlo být z hlediska udržení úrovně povinného vzdělání vůči ostatním evropským zemím určitým rizikem, i pokud se jedná např. o výsledky našich žáků v mezinárodních výzkumech, zkoumajících různé aspekty úrovně vzdělávání.


[1] Key Data on Education in Europe 2009. Dostupné z WWW: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/978-92-9201-033-1/EN/978-92-9201-033-1-EN.PDF (E, Section I)

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
RNDr. Jan Maršák CSc.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.