Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku

Ikona informativni

MS Kodu ve výuce

Autor: Tereza Humpolcová
Tento článek vznikl jako studentská práce
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese http://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Popis dětského programovacího prostředí na tvorbu her od Microsoftu - Kodu. Jeho využití ve výuce, např. projekt Kodudes z Velké Británie. Soutěž o nejlepší naprogramovanou hru.
Klíčová slova: soutěž, hra, programování, Microsoft, Kodu Cup, Kodudes

Microsoft navrhl nové specializované programovací prostředí MS Kodu Game Lab, jež slouží pro tvorbu a hraní si vlastních nových her. Je natolik jednoduché a snadné na ovládání, že s ním mohou pracovat i děti. Může být též využito ve výuce např. k rozvoji logického myšlení u žáků, jejich tvořivosti či k zvýšení jejich sebevědomí.

Co vlastně Kodu je a jaké vyžaduje technické zázemí je přehledně popsáno v článku Jakuba Čižka ‘‘Napište si hru za 10 minut, i když neumíte programovat“ na portálu Živě.cz. Proto bych se chtěla věnovat spíše stránce didaktické.

Pěkným příkladem aplikace Kodu Cup ve výuce je činnost anglických učitelů Tima Meeka a Russella Payna, kteří toto prostředí využívají k rozvoji počítačové a dalších gramotností. Jejich sdružení Kodudes je aktivní na školách v Nottinghamshiru a Wiltshiru. Jejich výukové projekty integrují informace ze sdělovacích prostředků, dětskou literaturu a literární práce se softwarem Kodu. Zakladatelé Kodudesu si vytkli za cíl stimulovat čtení a psaní, a prostřednictvím těchto dovedností zapojit žáky do využívání sdělovacích prostředků, knih, filmů a textových příběhů. Sdružení se mimo to zabývá podporou tvůrčího psaní, tvorbou 3D příběhů, herním designem a programováním.

Prostředí Kodu je založeno na dvou hlavních komponentách – na nástroji pro definování pozemků (tvarování půdy, změna barvy pozemků) a na nástroji pro přidávání objektů. Žáci mohou programovat chování objektů, a tím i hře dávat smysl. Aby žáci mohli programovat hru, musí nejprve pochopit ovládání prostředí Kodu Cupu a ujasnit si představu o svém výtvoru. Po dokončení své hry ji zkouší hrát se spolužáky. Při hraní většinou zjistí určité nedostatky, nad nimiž pak diskutují a snaží se je eliminovat. Poté, co mají hotovou finální verzi hry, napíší k ní žáci návod (tvůrčí psaní).

V těchto projektech se žáci nenásilně učí řadě tvůrčích činností - programování a hernímu designu, diskuzi a budování vlastních názorů a psaní manuálu. Žáci tak vlastně procházejí podobným procesem jako profesionální programátoři. Důležité je, že tato činnost je žáky brána jako hra, a tudíž je baví a současně je pro ně velmi přínosná.

Použití jednotného prostředí Kodu umožňuje vyhlašovat různé soutěže, např. o nejlepší naprogramovanou hru. Toto klání je možno uskutečnit v rámci školy, v rámci celého státu, ba dokonce i v rámci různých zemí.

Že to je skutečně možné, dokládá příklad  z USA, kde Microsoft takovou soutěž zorganizoval pro děti ve věku 9 - 17 let. Děti byly rozděleny do dvou soutěžních skupin a to podle věku, první skupinu tvořily děti ve věku 9 - 12 let, druhou ve věku 13 - 17 let. Úkolem bylo naprogramovat svojí hru a odevzdat ji do 10. 5. 2011. U soutěžních příspěvků byla hodnocena jejich kvalita, zábavnost a inovační charakter hry. Děti mohly vyhrát kromě cen pro sebe i ceny pro své školy a zároveň si zajistit účast na celosvětovém finále Imagine Cup v New Yorku.

Pro inspiraci se můžete podívat na ukázku vítězné hry v kategorii 9 – 12 let od Hannah Wyman. Hannah je 10 let a svojí hrou upozorňuje na znečištěné životní prostředí a zároveň se jejím prostřednictvím snaží tomuto globálnímu problému zamezit.

Toxic Game

 

Jelikož programovací prostředí Kodu je snadno a intuitivně ovladatelné, neměla by práce v něm působit větší problémy ani žákům, kteří programují poprvé. Na základě zkušeností z tohoto jednoduchého programovacího prostředí, pak mohou pochopit logiku programování a lépe se orientovat v jiných složitějších programovacích prostředích.

V ČR zatím není toto programovací prostředí příliš známé. Doufám však, že se rozšíří stejně jako v USA či ve Velké Británii. Samotná čistě technická stránka tohoto pojetí výuky není tak důležitá. Podstatné je, že dovoluje vtáhnout žáky do vzdělávacích aktivit a vyvolat jejich iniciativu.

 

Poznámka 18.6.2011:

Pan Miroslav Vlček nás upozornil na chybný název programu, který jsme opravili, a české stránky http://kodu.kukweb.cz/, kde lze získat i český překlad prostředí. Děkujeme!

Citace a použitá literatura:
[1] - Microsoft News Center. Kodu Game-Creation Tool for Kids Adapted for the PC. 2010. [cit. 2011-06-16]. Dostupný z WWW: [http://www.microsoft.com/presspass/features/2010/j...].  
[2] - ČÍŽEK, Jakub. Napište si hru za 10 minut, i když neumíte programovat. 2011. [cit. 2011-06-16]. Dostupný z WWW: [http://www.zive.cz/clanky/napiste-si-hru-za-10-min...].  
[3] - VLČEK, Miroslav. Kodu Game Lab. 2011. [cit. 2011-06-18]. Dostupný z WWW: [http://kodu.blog.doupe.zive.cz/].  
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 16. 06. 2011
Zobrazeno: 8532krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 4.5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

3 uživatelé Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
1 uživatel Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
HUMPOLCOVÁ, Tereza. MS Kodu ve výuce. Metodický portál: Články [online]. 16. 06. 2011, [cit. 2019-06-21]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/12937/MS-KODU-VE-VYUCE.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
1.Autor: Pavlína HublováVloženo: 16. 06. 2011 08:19

Že by další zábava do fronty "až bude čas"? Děkuji za tip.

2.Autor: Mira FriedrichováVloženo: 16. 06. 2011 14:54

Díky, to se mi líbí, posílám synka programovat :)

3.Autor: Ivan RyantVloženo: 16. 06. 2011 23:47

Podobný nástroj na výuku základů programování Scratch pochází z Massachusetts Institute of Technology a je i lokalizovaný do češtiny, viz http://scratch.mit.edu/; malé děti tvoří např. jednoduchá videa se zvuky (pouhé skevence animovaných obrázků), pokročilí programátoři třeba i hry ve třech rozměrech.

4.Autor: Bořivoj BrdičkaVloženo: 17. 06. 2011 07:17

To je velmi správná připomínka. Čirou shodou okolností jsme se ke Scratchi dosud nedostali. Pokud s ním někdo máte praktické zkušenosti a vítě o nějakých ukázkách výstupů, dejte nám vědět. Dík!

5.Autor: Miroslav VlčekVloženo: 17. 06. 2011 19:17

Rad bych zjednal napravu v chybne uvedenem jmenu programu. Program se jmenuje Kodu Game Lab. Domovska stranka: http://fuse.microsoft.com/project/kodu.aspx

Kodu je na techto strankach ZDARMA ke stazeni. K tomuto programu vznikl neoficialni preklad, ktery je mozne najit na strankach: http://kodu.kukweb.cz/

O Kodu jsem napsat tento clanek: http://kodu.blog.doupe.zive.cz/

6.Autor: Ivan RyantVloženo: 18. 06. 2011 00:02

Pane Brdičko, u nás na gymnáziu Ústavní snad používá Scratch paní Davidová (na požádání zprostředkuji kontakt), nahradila jím Baltíka. Já jsem raději obětoval vánoční a jarní prázdniny plus několik víkendů a naprogramoval jsem pro kvintány daší verzi svého oblíbeného Karla - tentokrát jednoúčelovou hru "Záhada slibového pahorku". Jde opět o to, aby studenti naprogramovali a pochopili backtracking (myš v bludišti), což považuji za dostatečný povinný úvod do algoritmizace. Děj se odehrává blízko naší školy, na Zámcích u Bohnic, kde se nachází (1) skautský slibový pahorek s mohylou pplk. Vally, (2) pozůstatky pravěkého hradiště (k němuž jsem si vymyslel podzemní chodby), (3) jedinečné přírodní úkazy (4) dynamitová továrna (ke které jsem vyfabuloval podzemní část, kde se za války měly vyrábět rakety V2 - a ejhle! - hned je tu souvislost s odbojovou činností dejvických skautů a pplk. Vally). Hra se skládá z misí a levelů a má avatara, tak po ní studenti skočili, na dva týdny mi přestali lézt na facebook a programovali jak diví. Ne všech cílů se ovšem podařilo dosáhnout, takže teď mám nějaké zatím nerealizované náměty na zdokonalení. Zadal jsem to jako námět na projekt studentům FIT, ti se do toho pustili velmi iniciativně, tak zase nevím, jak by na jejich verzi "Pahorku" zabrali gymnazisté - no to už je život...

7.Autor: Bořivoj BrdičkaVloženo: 18. 06. 2011 09:09

Děkuji panu Vlčkovi za opravu. Skutečnost, že jsem si nevšiml toho slova Cup v názvu, mě dost skličuje. Ale nic s tím nenadělám. Dovolil jsem si text příslušně upravit, aby se všichni další čtenáři dozvěděli, že to prostředí se již u nás používá. To je na druhou stranu velice dobře a jsem potěšen!

8.Autor: Miroslav VlčekVloženo: 20. 06. 2011 10:57

Jsem rád že jsem mohl pomoci a děkuji za častečnou opravu. Na stránkach Česká škola mně byl zveřejněn článek  <a href="http://www.ceskaskola.cz/2011/06/miroslav-vlcek-kodu-game-lab-novy.html">http://www.ceskaskola.cz</a>

9.Autor: Miroslav VlčekVloženo: 27. 06. 2011 00:32

Vcra byl pridany clanek z JNP na stranky http://www.zive.cz/

Behem poslednich par dnu, zacalo byt kolem Kodu trochu zivo.

To je fain, snad Kodu dokaze vzbudit zajem.

Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.